رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530279

در نامه ای به قالیباف مطرح شد

پیشنهاد فدراسیون صادرات انرژی برای بودجه 1400

فدراسیون صادرات انرژی که یکی از تشکلهای بزرگ ایران است در نامه ای به محمد باقر قالیباف رییس مجلس با طرح برخی پرسش ها از مصوبه های دولت که غیر واقعی به نظر می رسند پیشنهادهای را به مجلس داده است که درزیر می خوانید:

بودجه
dir="RTL">در این نامه آمده است با توجه به جزئیات بررسی شده در جزییات لایحه بودجه به ویژه بخش در امدی پرسش های زیر مطرح می‌شوند:

یکم- با توجه به شرایط تحریمی پیش‌رو و عدم‌اطمینان نسبت به وصول مطالبات و دارایی‌های بلوکه‌شده، آیا می‌توان انتظار داشت 200هزار میلیارد تومان از مبلغ درآمد تعریف‌شده در بودجه از منبع فروش نفت تامین شود!؟ قطعا خیر.

دوم- همچنین با نظر به وجود شوک‌های تورمی در چندسال اخیر، شیوع ویروس کرونا که موجب تعطیلی یا ورشکستگی بسیاری از مشاغل و اصناف شد و با در نظر گرفتن بسیاری جوانب اجتناب‌ناپذیر از جمله فرار مالیاتی، آیا دستیابی به درآمد پیش بینی شده از محل اخذ مالیات‌ها از گروه‌های شغلی مختلف، امری محتمل است!؟ قطعا خیر.

سوم- آیا با توجه به سیاستگذاری ناکارآمد چند نرخی ارز در سالهای اخیر، کالایی در بازار عرضه می‌شود که مبنای فروش آن به مردم دلار 4200 تومانی باشد و آیا این سیاست توانسته است جلوی رشد تورم کالاهای اساسی را بگیرد یا به قاچاق معکوس نیز منجر شده است؟

در ادامه با توجه به اهمیت مسئله مطرح‌شده و لزوم قرارگیری کشور در مسیر سازگاری با برنامه‌های توسعه، با توجه به تجاربی که فدراسیون صادرات انرژی به‌واسطه فعالیت‌های طولانی در بخش های گوناگون اقتصاد و آشنایی به ساختار این حوزه دارد قصد داریم برخی راه‌های افزایش درآمد را به‌طور خلاصه یادآور شویم:

الف: انتشار اوراق قرضه نوین با سررسیدهای یک تا سه‌ ساله و با ارزش ثابت‌ که هم‌ جهت با تورم سالانه تعدیل شده و دارای پاداش‌ ۲ تا ۳ درصدی می‌باشند. این روش یکی از مهمترین‌ راهکارها جهت تجمیع ریال مازاد و سرگردان به شمار می‌رود که دولت را قادر می‌کند برای تامین مخارج خود اقدام به چاپ پول نکرده و از این طریق استقراض از بانک مرکزی از لیست اقدامات سیاستی دولت جهت تامین منابع مالی به مرور حذف گردد. چنانچه در بلندمدت شاهد تاثیرات مثبت آن خواهیم بود.

ب: در ارتباط با دریافت مالیات، می‌توان از طریق راهکارهای جایگزین مودیان مالیاتی را جهت پیشبرد اهداف کلان اقتصاد به ‌کار گرفت. ازجمله این موارد می‌توان به ارایه راهکارهایی اشاره کرد که منجر به تشویق تولید شود و به تبع از محل افزایش سود آوری ایجاد شده درآمد مالیاتی بیشتری نصیب دولت گردد و از این طریق می‌توان نسبت به حرکت به سمت رونق اقتصادی خوشبین و امیدوار بود؛ از طرفی افزایش تعداد نیروی کار در چنین شرایطی با توجه به لزوم حصول به هدف سال جهش‌ تولید، موجبات افزایش میزان تولید و در نتیجه بهبود پتانسل‌های رقابتی و ایجاد بازارهای جدید را به نحوی فراهم ‌آورد.

پ: یکی از چالش‌های موجود در بخش تخصیص و جمع‌آوری مالیات، عدم یکپارچگی در تخصیص مالیات آن است؛ به طوری‌که بسیاری نهادها و موسسات دریافت‌کننده بودجه‌های کلان و قابل‌توجه از پرداخت مالیات معاف بوده و از این طریق ضربه محکمی به بدنه تولید و اقتصاد کشور تاکنون وارد آمده و چنانچه برای آن فکر عاجل نشود چرخه افتصاد در جهت مخالف میگردد .

ت: پیشنهاد ما سیاست‌های ارزی مطابق با واقعی شدن قیمت ارز است؛علیرغم اینکه متأسفانه دولت‌های 50 سال گذشته قیمت ارز را به‌صورت تصنعی پایین نگه داشته تا هزینه‌ها به نفع مردم افزایش نیابند؛ از طرفی یک مزیت رقابتی برای تولیدکنندگان خارجی در بازار ایران ایجاد کردند که موجب وارد آمدن ضربه به تولیدکنندگان داخلی شد. از جمله نظام چند نرخی ارز که به مرور موجب افزایش انگیزه سرمایه‌داران برای واردات کالا، به‌جای حمایت از تولید داخلی و صادرات آن شد. تجربه ایران و سایر کشورها نشان می‌دهد بهتر است دولت نرخ دلار را به هر فعال یا فعالیت اقتصادی به نرخ روز بازار فروخته و از محل مابه‌ا لتفاوت آن با دلار ارزان‌تر (مثلا 11 هزار تومانی) با انجام کار کاشناسی و مشورت بخش خصوصی و به نحوی که ایجاد تورم نکند به میزان یک سوم به دهک های پایین و مابقی را صرف پروژه های عمرانی جهت اشتغال زایی و جلوگیری از رکودتورمی اختصاص دهد. به‌طور مثال اگر قرار است در سال 1400 به میزان10میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی ارز 11500تومانی تخصیص داده شود و قیمت در بازار آزاد مثلاً 26500 تومان است، از ضرب مابه‌التفاوت 15000تومان برای هر دلار در 10میلیارد دلار به عدد 150 هزار میلیارد تومان می‌رسیم که می‌توان آن را به نحوی به گروه‌های کم‌درآمد اختصاص داد، فساد و رانت را در کشور ریشه کن کرد چهبسا در تمام ادواری که شاهد حضور دلار چند نرخی بوده ایم، از افزایش قیمت در هیچ صنعتی جلوگیری نشده است.

ث: توسعه صادرات و تجارت خارجی ایران به‌عنوان موتور محرک چرخه اقتصاد و ارتباط با صنایع سایر کشورها دارای پتانسیل لازم جهت برون‌رفت از محدودیت‌هاست و تنها راه اتکاء به این پتانسل برای رشد و توسعه، تجارت خارجی است . با بررسی شرایط و مزیت های صادراتی، کسب درآمد که از مسیر گشودن راه ترانزیت میان شرق و غرب جهان در ایران وجود دارد، لازمه آن تعامل با همسایگان، برداشتن موانع ارزی و ایجاد درآمد واقعی برای کشور می¬باشد.

امید است پیشنهادات کلان فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران مورد توجه حضرتعالی واقع شده باشد. این فدراسیون با در اختیار داشتن پتانسیل¬های بالقوه متشکل از 23 نهاد تشکلی شامل انجمن ها و فدراسیون های فعال در صنعت احداث و انرژی کشور و با در اختیار داشتن بیش از 45 هزار کارشناس متخصص و کارآمد در جهت پیشبرد اهداف مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دارد موافقت بفرمایید در جلسه حضوری در مورد این مرقومه شفاف سازی به عمل آید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها