رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530310

هشدار نروژ درباره تزریق واکسن کرونا به سالخوردگان

ساعت24- مقامات بهداشتی نروژ می‌گویند ممکن است واکسیناسیون کووید-۱۹ برای افراد خیلی سالخورده و مریض احوال خطرناک باشد و این هشدار پس از آن مطرح شد که ۲۳ نفر در این کشور مدت کوتاهی پس از تزریق نخستین دوز واکسن کووید-۱۹ فوت کردند.

طبق اعلام "آژانس دارویی نروژ" از این مرگ‌ها تاکنون روی ۱۳ مورد کالبدشکافی صورت گرفته که نشان می‌دهد عوارض جانبی شایع در واکسن ممکن است در بروز واکنش‌های شدید در افراد "خیلی ضعیف و سالخورده" نقش داشته باشد.

بنابر گزارش یورونیوز، سازمان بهداشت عمومی نروژ نیز اعلام کرد: برای افرادی که دچار ضعف و شکنندگی شدیدی هستند حتی عوارض جانبی بسیار خفیف واکسن نیز می‌تواند پیامدهای جدی داشته باشد.

این سازمان اضافه کرد: برای کسانی که به هر حال طول عمر کمی خواهند داشت فواید واکسن ممکن است در حاشیه قرار گیرد یا بی‌ربط باشد.

نروژ تاکنون دست‌کم یک دوز واکسن کرونا را به حدود ۳۳ هزار نفر تزریق کرده است که این واکسیناسیون با تمرکز روی افرادی است بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند. افراد سالمند نیز جزو گروه‌هایی هستند که واکسیناسیون آن‌ها در نروژ شروع شده است. واکسیناسیون در این کشور تاکنون بیشتر با واکسن تولیدی مشترک شرکت‌های فایزر و بیوان‌تک انجام شده است اما هم اکنون واکسن شرکت مدرنا نیز در دسترس است.

آژانس دارویی نروژ به همراه سازمان ملی بهداشت عمومی این کشور به‌طور مشترک تمام گزارش‌ها مربوط به عوارض جانبی واکسن را ارزیابی می‌کنند و با توجه به ارزیابی‌های اخیر، سازمان بهداشت عمومی نروژ راهنمای واکسیناسیون کرونا را با توصیه‌های جدید در زمینه تزریق واکسن به سالمندان بسیار ضعیف و کم توان تغییر داده است.

امر کوک، رئیس آژانس دارویی اروپا می‌گوید که پیگیری ایمنی واکسن‌ها کووید-۱۹ به ویژه آن‌ها که به فناوری جدید اران‌ای مجهز هستند یکی از بزرگترین چالش‌ها است.

بنابر این گزارش واکنش‌های آلرژیک از جمله عوارض پس از شروع واکسیناسیون در بریتانیا به‌عنوان نخستین کشور اعلام شد.

همچنین یک فرد بیمار که در خانه سالمندان در فرانسه نگهداری می‌شد نیز پیش تر و پس از تزریق واکسن درگذشت با این حال مقام‌های فرانسوی اعلام کردند با توجه به سابقه پزشکی فرد بیمار، هیچ نشانه‌ای از ارتباط مرگ وی با تزریق واکسن وجود ندارد. این کشور با این حال روز پنجشنبه چهار مورد واکنش شدید آلرژیک و دو مورد ضربان قلب نامنظم پس از واکسیناسیون را گزارش کرد.

ارزیابی مرگ و میرهای پس از تزریق واکسن فایزر و مدرنا در آمریکا

از سوی دیگر نشریه آنلاین و مستقل "The Epoch Times" در گزارشی آورده است که بنابر اطلاعات یک "سیستم جمع‌آوری داده ایالات متحده" (VAERS)، ۵۵ مورد مرگ در بین افرادی که از شرکت های دارویی فایزر/بیو ان تک و مدرنا واکسن دریافت کرده‌اند، ثبت شده است و در برخی موارد این افراد طی چند روز پس از واکسیناسیون فوت کردند.

سیستم گزارش دهی Vaccine Adverse Event Reporting System) VAERS) یک سیستم بایگانی اطلاعات است و همچنین گزارش های VAERS می تواند توسط همه افراد از جمله ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، بیماران یا اعضای خانواده آنها ثبت شود.

این نشریه همچنین می‌افزاید: گزارش های VAERS اغلب فاقد جزئیات هستند و گاهی اوقات می توانند دارای اطلاعاتی باشند که حاوی خطا هستند با این حال گزارشات در این سیستم، فقط بخش کوچکی از رویدادهای نامطلوب واقعی را نشان می دهد، هرچند اعتقاد بر این است که کمتر اتفاق می‌افتاد که حوادث مهم در این سیستم گزارش نشود.

با توجه به ارائه این گزارش‌ها در سیستم فوق به نظر می رسد که فایزر و مدرنا تاکنون به کامنت‌های مرتبط با گزارش‌های فوق پاسخی نداده‌اند.

یکی از موارد مرگ و میرها در پی واکسیناسیون که اوایل این هفته جلب توجه کرد مرگ "گریگوری مایکل"، یک پرسنل ۵۶ ساله کادر پزشکی در مرکز درمانی Mount Sinai در میامی بود که ۱۶ روز بعد از تزریق واکسن درگذشت.

هرچند پس از گزارش این حادثه، شرکت فایزر در بیانیه‌ای مدعی شد که هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که ارتباط بین مرگ این فرد با واکسن را نشان دهد.

با این حال مقام‌های آمریکا ۲۱ مورد واکنش شدید آلرژیک را از تاریخ ۱۴ تا ۲۳ دسامبر یعنی زماینکه ۱.۹ میلیون دوز واکسن تزریق شده بود گزارش کردند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا این میزان ۱۱.۱ مورد در هر یک میلیون دوز تزریق است.

در عین حال سخنگوی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) از طریق ایمیل به Epoch Times گفته است که هر گونه گزارش مرگ در اثر استفاده از واکسن ها به سرعت و به طور مشترک توسط FDA و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) بررسی می شود.

بنابر گزارش نشریه Epoch Times همچنین علاوه بر مرگ، ۹۶ عارضه تهدید کننده زندگی به دنبال واکسیناسیون در ایالات متحده گزارش شده است. در ۲۴ مورد دیگر شهروندان معلولیت را گزارش کردند. این پایگاه داده همچنین نشان می دهد که ۲۲۵ بیمار پس از تزریق واکسن کرونا در بیمارستان بستری شده و بیش از ۱.۳ هزار نفر به تنهایی به اورژانس مراجعه کرده اند.

با این حال مقامات بهداشتی فدرال همچنان تاکید دارند که عوارض جانبی واکسن‌ها در حال بررسی است اما تزریق آنها هنوز بی‌خطر است.

این در حالیست که خبرگزاری اسپوتنیک نیز در خبری تازه به نقل از وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ۱۳ نفر از اسرائیلی‌هایی که واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، دچار فلج صورت شده‌اند و همین امر موجب تردید در اجرای دوز دوم واکسیناسیون شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها