رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530343

نوجوان‌ها زیر تیغ زیبایی! / زیر 15 ساله ها هم به جراحی های زیبایی گرایش یافتند

ساعت24-رکورددار بودن در آمار جراحی‌های زیبایی را می‌توان توجیه کرد، اما پایین آمدن سن متقاضیان عمل زیبایی را کجای دلمان بگذاریم؟

جراحی زیبایی
25 هزار جراحی رسمی؛ چند هزار غیررسمی؟

سال‌هاست که درباره جراحی‌های زیبایی در کشور صحبت می‌شود؛ جراحی‌هایی که طبق آمارهای موجود سالانه بیش از 25 هزار مورد است و حتی در سالی که کرونای لعنتی، همه چیز را از بین برده، باز هم متقاضیان جراحی بینی و گونه و...، از هیچ تلاشی برای انجام آن دست نکشیده‌اند. البته 25 هزار عمل زیبایی سالانه، فقط مربوط به آمار رسمی این حوزه است و فراموش نکنیم کسی از تعداد عمل‌های زیبایی که در مراکز غیررسمی انجام می‌شود، اطلاعی ندارد!

فهرست قیمت عمل‌های عجیب و غریب

با چند تماس تلفنی و مرور سایت‌های پزشکان جراحی زیبایی می‌شود از قیمت این عمل‌های جراحی مطلع شد. هرچند گفته می‌شود بیشترین عمل زیبایی در سنین پایین در کشور عمل بینی است، اما بد نیست با برخی عمل‌های زیبایی دیگری که همچون دیگر کشورها، بین هموطنان ما هم مشتری‌هایی پیدا کرده است، آشنا شویم:

عمل زیبایی بینی: 10 تا 12 میلیون

جراحی پلک بالا و پلک پایین: هر کدام 5 تا 6 میلیون

لیفت ابرو: 4 میلیون

ساکشن پهلو، بازو، ران: هر کدام بین 3 تا 6 میلیون

پروتز چانه و گونه: هر کدام بین 10 تا 12 میلیون

لیفت شقیقه: 10 میلیون تومان

ساکشن غبغب: 3 تا 4 میلیون تومان

حذف چربی لپ: 6 تا 7.5 میلیون

صدرنشین یا نایب قهرمان؟!

انجمن بین‌المللی جراحی پلاستیک زیبایی(ISAPS) سالانه گزارشی درباره تعداد پزشکان جراح پلاستیک و عمل‌های انجام‌شده در کشورهای مختلف ارائه می‌کند. طبق آمار سال 2019 این انجمن، آمریکا با 6900 جراح پلاستیک بیشترین تعداد جراحان این حوزه را در جهان دارد و ایران با 361 جراح پلاستیک، در رتبه 27 جهان بوده است. از نظر تعداد آمار هم با درنظرگرفتن روش‌های زیبایی جراحی و غیرجراحی، آمریکا با حدود 4 میلیون مورد در سال 2019 صدرنشین است که 1.3 مورد آن شامل جراحی‌ها و 2.6 مورد آن شامل روش‌های زیبایی غیرجراحی است. برزیل، ژاپن، مکزیک، ایتالیا، آلمان، ترکیه، فرانسه، هند و روسیه 9 کشور دیگر این رده‌بندی هستند و ایران در بین این 10 کشور قرار ندارد. هرچند این موضوع می‌تواند خوشایند باشد اما از سوی دیگر به استناد وجود جراحی‌های غیررسمی، آمارهای نگران‌کننده‌ای اعلام می‌شود، از جمله این‌که ایران در جراحی بینی، صدرنشین رده‌بندی جهانی است. البته برخی هم رتبه دوم و سوم این جراحی را به ایران اختصاص می‌دهند.

نگرانی تازه

اما فارغ از انواع و اقسام جراحی‌های زیبایی و قیمت‌های آن، حالا آن‌چه بر نگرانی‌های قبل افزوده است، پایین آمدن سن مراجعه برای انجام جراحی‌های زیبایی است و آن‌طور که گفته شده، به‌تازگی نوجوانان زیر 15 سال هم مشتری این عمل‌ها شده‌اند!

مراجعه نوجوانان برای لیفت ابرو و صورت!

دکتر «حامد باطنی» رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در گفت‌وگو با خراسان می‌گوید: به دفعات با نوجوانان کم‌سن و سالی از جمله زیر 15 ساله‌ها مواجه می‌شویم که درخواست انجام عمل‌هایی مانند لیفت ابرو یا صورت دارند، در حالی که چنین عمل‌هایی متناسب با سن یا وضعیت صورت آن نوجوان نیست به همین دلیل من و همکارانم که از آسیب‌های این جراحی‌ها مطلع‌ایم، چنین عمل‌هایی را انجام نمی‌دهیم.

عوارضی برای تمام عمر

وی تصریح می‌کند: اما متاسفانه بعضی افراد غیرحرفه‌ای که حتی برخی‌شان پزشک هم نیستند، با تبلیغات نادرست در فضای مجازی اقدام به جذب این بیماران کم‌سن و سال می‌کنند و این جراحی‌ها را در مراکز غیرمجاز انجام می‌دهند. وی می‌گوید: این نوجوانان با تماشای برخی عکس‌ها و فیلم‌ها، به غلط تصور می‌کنند که به جراحی زیبایی نیاز دارند و تلاش می‌کنند به هر قیمتی این کار را انجام دهند اما نمی‌دانند که یک عمل جوان‌سازی یا یک پروتز در زمان نامناسب، می‌تواند برای آن‌ها عوارضی داشته باشد که به هیچ‌وجه قابل برگشت نباشد یا به سختی بتوان آن را اصلاح کرد.

آگاهی عمومی در کنار نظارت

دکتر باطنی درباره میزان نظارت‌ها در این حوزه هم اظهار می‌کند: همه عمل‌های زیبایی وابسته به بیمارستان‌ها نیست و در مراکز مختلفی از جمله برخی مراکزی که جنبه آرایشگاهی دارند انجام می‌شود، به همین دلیل نظارت دولتی روی آن‌ها کار مشکلی است و به نظر می‌رسد راه منطقی، بالا بردن سطح آگاهی جامعه است.

نمی‌توان سنی قطعی تعیین کرد

توضیح دکتر باطنی درباره سن مناسب برای انجام عمل‌های زیبایی هم این است که: نمی‌شود سن قطعی و مشخصی را برای انجام جراحی‌های پلاستیک و زیبایی تعیین کرد و این کار وظیفه پزشک کارآزموده است. گاهی برخی از این عمل‌ها در سنین پایین و برای رفع نواقص مادرزادی است که کمک می‌کند فرد در محیط جامعه دچار آسیب روحی نشود، گاهی هم عمل‌های جوان‌سازی در بزرگ‌سالی انجام می‌شود که نواقص ایجادشده در بدن به دلیل بالا رفتن سن رفع شود.

توانمندی ایران در حوزه جراحی پلاستیک

البته رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران توضیحاتی هم درباره حوزه کاری خود و همکارانش ارائه می‌کند و می‌گوید: جراحی زیبایی و عمل‌های وابسته به آن بسیار متنوع است و تعداد این عمل‌ها در همه کشورهای جهان رو به افزایش است؛ کشور ما هم از نظر کیفیت و توانایی کادر درمانی، در سطح منطقه یکی از معتبرترین کشورها در حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی است و به همین دلیل از برخی کشورهای منطقه هم برای انجام این عمل‌ها به ایران می‌آیند، بنابراین نمی‌توان بالا بودن آمار جراحی‌های زیبایی را یک نگران جدی دانست. دکتر باطنی این نکته را هم می‌گوید که: در برخی نقاط جهان از جمله ایران و خاورمیانه، جراحی بینی یکی از شایع‌ترین عمل‌های زیبایی است در حالی که در برخی کشورها دیگر اندام بدن موردتوجه است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها