رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530357

روایت رهامی از جلسات اصلاح طلبان با بیت رهبری، شورای نگهبان و ناطق نوری در سال ۹۲ /باید با نهادهای حاکمیتی رایزنی داشته باشیم

ساعت24-یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، گفت: ایجاد گفتگو و تعامل با حاکمیت یا جریان های مخالف سیاسی، از مبانی اولیه گفتمان اصلاحات است.

محسن رهامی درباره آخرین فعالیت های انتخاباتی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها اظهار کرد: این تشکل هنوز درباره انتخابات ریاست جمهوری به جمع بندی نهایی و اعلام نظر نرسیده و منتظر تصمیمات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و نهاد اجماع ساز است، بنابراین برای تصمیم گیری نهایی در این خصوص،قدری زمان لازم است.

وی همچنین درباره فعالیت های اخیر کمیته راهبردی افزود: کمیته راهبردی جریان اصلاحات معتدل، بعد از قضایای ۸۸ و خصوصا در آستانهٔ انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر چهارم، شکل گرفته و از همان زمان تاکنون نشست های منظمی داشته است و در واقع می توان گفت که این جریان تداوم همان جریان چپ خط امامی است که با مشی اعتدال و میانه روی در مجموعه جریان اصلاحات، تداوم یافته است. از جمله خروجی های این جریان، تلاش برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری و ارائه لیست انتخاباتی اصلاح طلبان برای شورای چهارم در تهران و شهرستانها بود که نقطه عزیمت مشی اعتدال جریان اصلاحات بعد از وقایع ۸۸ برای همکاری با حاکمیت بود و تا حد قابل قبولی در شکستن فضای سیاسی ایجاد شده بعد از قضایای ۸۸ و بازگشت اصلاح طلبان به بخشی از حاکمیت موفق بود.

رهامی با بیان اینکه این مجموعه از آن زمان همچنان فعالیت می کند، خاطرنشان کرد: اعضای کمیته راهبردی، عمده از اصلاح طلبان معتدل و عملگرا هستند که معتقدند باید اصلاح طلبان با نهادهای حاکمیتی رایزنی داشته باشند و خود را از مسؤلیت ادارهٔ کشور و اصلاح امور جامعه کنار نکشند. بر همین اساس در این سال ها با بعضی از مشاورین رهبری، بعضی از اعضای بیت رهبری و اعضای شورای نگهبان و افراد شاخص جریان اصولگرا نیز رایزنی و تعامل و نشست هایی داشته و سعی کرده ایم مستقیم یا با واسطه دیدگاه ها و نقطه نظرهای خود را به رهبری منتقل کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد: به نظر ما مسأله ایجاد گفتگو و تعامل با حاکمیت یا جریان های مخالف سیاسی، اولا از مبانی اولیه گفتمان اصلاحات هست و اگر به مشی افرادی چون گاندی در نهضت اصلاح طلبی شبه قاره هند نگاه کنیم می بینیم که وی نه تنها با جریان های مخالف در داخل بنای گفتمان و تعامل داشت، بلکه حتی برای گفتگو با پادشاه استعمارگر انگلستان به لندن سفر می کرد. همین مشی تعامل و گفتگو با حاکمیت ویا جریان های سیاسی مخالف را نلسون ماندلا در افریقای جنوبی و بزرگان نهضت مشروطه ایران در دوره حکومت قاجار داشتند.

وی با اشاره به اینکه کمیته راهبردی برای انتخابات مجلس یازدهم هم لیست انتخاباتی ارائه کرد، افزود: اکنون در داخل جریان اصلاحات دو دیدگاه عمده وجود دارد. یک دیدگاه از جریان اصلاحات در سال ۹۲ معتقد بود که اگر نامزد اصلی جریان اصلاحات تایید صلاحیت نشد، نباید در انتخابات از کسی حمایت کنیم و باید کنار بکشیم. ولی جریان معتدل اصلاحات با جلساتی که با مرحوم هاشمی رفسنجانی ، ناطق نوری و امثال آن داشت تلاش می کرد با حمایت از نیروهای معتدل در انتخابات تا حد امکان از مطلق العنان شدن جریان های افراطی در کشور پیشگیری کند. در انتخابات مجلس یازدهم هم شورای عالی سیاستگذاری در نهایت پس از رد صلاحیت بخشی از نیروهای اصلاح طلب، بطور کلی از ارائه لیست انتخاباتی خودداری کرد. در حالیکه جریان اعتدال اصلاحات نگاه صفر و صدی را به انتخابات نداشت و تلاش کرد به هر مقدار که فضا مساعد باشد کرسی های مجلس را از دست ندهد و در نهایت در تهران و شهرهای دیگر لیست انتخاباتی ارائه کرد. به هر حال ما معتقدیم که باید با نهادهای نظام رایزنی و تعامل داشت که به خاطر همین دیدگاه اعتدالی هم از طرف بعضی از جریان های تند داخل مجموعه اصلاحات، مورد انتقاد قرار می گیریم.

رهامی در ادامه گفت: مجموعه ای از جریان اصلاحات معتدل و نیروهای سیاسی با سابقه که در طول سال های متمادی با مشی اعتدال به نحوی که توضیح دادم همکاری سیاسی داریم، از من خواسته اند که در صورت فراهم شدن شرایط و مساعد بودن وضعیت سیاسی کشور برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کنم و من هم با این پیشنهاد مخالفت نکرده ام و فعلا در همین مرحله هستیم و باید ببینیم در نهایت جریان اصلاحات چه استراتژی نهایی را در پیش خواهد گرفت. اگر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به دنبال مشارکت فعال در انتخابات باشد، طبیعی است که با این نهاد در تعامل و هماهنگی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه دیدگاه اول منتقد حمایت ما از عارف و روحانی در انتخابات۹۲ بود، خاطرنشان کرد: آنها می گفتند اگر خاتمی تایید صلاحیت نشد، باید کنار بکشیم. اکنون هم آنها می گویند حمایت از روحانی چه دستاوردی برای ما داشت؟ در حالیکه اگر ما آن تصمیم را نمی گرفتیم تندروی ها از همان سال۹۲ شدت می یافت‌. ما در آن مقطع با جلساتی که با اعضای بیت رهبری و شورای نگهبان و کسانی مانند ناطق نوری داشتیم، فضا را به سمت اعتدال بردیم و معتقد بودیم اگر مثلا شرایط صددرصد مطلوب برای ما حاصل نمی شود، شرایط پنجاه درصدی را هم از دست ندهیم. ولی به ما می گفتند که وقتی با نهادهای حاکمیتی مذاکره می کنید، دیگر اصلاح طلب نیستید.

وی ادامه داد: البته بعضی از افراد این جریان در سال های گذشته به آیت الله هاشمی ، بخاطر همین مشی اعتدالی او هم جفا کرده و وی را تخریب کردند یا وقتی من وکیل دانشجویان آسیب دیده در جریان حادثه کوی دانشگاه در سال ۷۸ بودم و از طریق مراجع قانونی بدنبال احقاق حقوق دانشجویان بودم، بعضی از جریان های تند در جبهه داخلی ما شدیدا منتقد این خط مشی اعتدالی بودند و آنها در عوض به کوی دانشگاه می رفتند و با سخنرانی های خود فضا را تندتر می کردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان گفت: بعضی از افراد منتسب به دیدگاه اول اکنون هم می گویند اگر کاندیدای ما رد صلاحیت شد یا اصلا زمینه حضور ما فراهم نشد ، بگذارید حتی نظامیان رییس جمهور شوند و بعد هر چه شد، شد اما ما معتقدیم که نخبگان نمی توانند خود را کنار بکشند و تماشاگر شوند. فعلا این دو دیدگاه عمده در داخل در جریان اصلاحات وجود دارد ولی باید تلاش کنیم تا با نزدیک کردن دیدگاه ها به اجماع برسیم و مردم را امیدوار کنیم، ما معتقدیم اگر ما نهادهای انتخاباتی مانند ریاست جمهوری ، مجلس و شوراها را که نماد جمهوریت نظام هستند، از دست بدهیم، بعد جمهوریت نظام و دموکراسی و حاکمیت مردمسالاری شدیدا تضعیف خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها