رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530479

بورس هراس انگیز با سه میلیون سرمایه از دست داده

ساعت 24 - سایت خبری – تحلیلی ساعت 24 روز 16 اردیبهشت و در روزهایی که فرهاد دژپسند با رشدهای شگفت انگیز شاخص کل سهام که از رشد ارزش سهام شرکتها سزچشمه می گرفت در رویا به سر می برد نوشت :

بورسیران
dir="RTL">" وزیراقتصاد که این روزها از نزدیک شدن شاخص کل قیمت بورس تهران به یک میلیون به هیجان دچار شده در یک جمعی از فعالان اقتصادی گفته است :" اگر ایران بخواهد به رشد اقتصادی معقولی برسد باید حداقل ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان(هزار تریلیون تومان) سرمایه بخش دولتی، عمومی و خصوصی داشته باشد وباید این حجم نقدینگی را از دریای خروشان منابع مردمی کسب کنیم آقای وزیر اقتصاد تصور می کند دریا ی خروشان مردمی شامل 25 میلیون خانواده ایران می تواند برای یک دوره یک ساله رشد اقتصادی هزار هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران سرمایه تزریق کند"روزهای خوش و خرم و رویاهای دژپسند که به روحانی رییس دولت هم رسیده بود سرمستی پدیدار کرده بود که روحانی با صریح ترین عبارات همانند وزیر اقتصادش شهروندان را دعوت می کرد با پول خود وارد هیچ بازاری نشوید و پولهایتان را به بورس بیاورید تا خوشبخت ترین شوید. ان روزهای سرمستی تمام شده است و حالا شهروندان ایرانی که به تشویق دولت منابع خود را به بازار سهام آورده وو البته دیر آورده اند با از دست دادن سرمایه های خود روبه رو شده اند. اگر چه بر اورد دقیقی از شمار سرمایه از دست دادگان وجودندارد اما روزنامه جوان در یکی از یادداشت های خود نوشته است "کدهای سهامداری فعال بورسی در یک‌سال منتهی به آذر سال‌جاری با ۱۵۳ درصد رشد از حدود ۵/ ۹ میلیون کد به ۲۴ میلیون کد رسیده است. از آنجایی که حدود ۲ تا ۳ میلیون سهامدار حقیقی دقیقاً زمانی وارد بازار سرمایه شده‌اند که بازار مسیر اصلاح را در پیش گرفته بود، این افراد اصل سرمایه خود را از دست داده‌اند"

درروزهای تازه سپری شده و به ویژه دیروز در تهران گروهی از کسانی که گفته می شود اصل سرمایه شان احتمالا در تحولات بورس از بین رفته است در جلوی ساختمان بورس اوراق بهادار تهران جمع شده و اعتراض خود را به این تحولات نشان دادند. از سوی دیگر

نایب رئیس مجلس دیروز خبر داد در آخرین جلسه با آیت‌الله رئیسی گزارش تخلفات در بازار سرمایه را ارائه کرده و ایشان با ابراز تأسف از زیان‌های وارد شده به مردم، خواستار تهیه گزارشی مستند از جزئیات تخلفات و ترک فعل‌های صورت گرفته در بازارسرمایه شده است، که این گزارش تهیه و روز گذشته در نامه‌ای به دست آیت‌الله رئیسی رسید.همچنین به گفته یک نماینده دیگر مجلس، در پی شرایط خاص بازار سرمایه، ریزش شاخص و تصمیمات نامناسب مدیران ارشد بازار در وضعیت کنونی، امروز وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به کمیسیون اقتصادی احضار می‌شوند. روزنامه جوان نوشته است : در هفته‌های اخیر شاخص بورس به صورت مستمر کاهش داشته و هم اکنون به یک میلیون و ۱۴۹ هزار واحد رسیده است، در حالی که در ماه‌های گذشته شاخص به رقم بیش از ۲ میلیون هم رسیده بود. مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: در پی شرایط خاص بازار سرمایه، ریزش شاخص و عدم اخذ تصمیمات مناسب توسط مدیران ارشد بازار در وضعیت کنونی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس را به کمیسیون اقتصادی احضار کردیم. بر اساس گزارش آماری آذرماه سال ۹۹ شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تعداد کدهای موجود مالکیت یا سهامداری در سامانه پس از معاملات در آذرماه سال جاری به ۵۷ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۴۵۹ کد سهامداری رسید. این در حالی است که آذر ماه سال گذشته تعداد کل کدهای موجود در سامانه حدود ۵/ ۴۹ میلیون بود. به این ترتیب در بعد کدسهامداری موجود با رشد ۲۲ درصدی در یک سال منتهی به آذرماه سال جاری روبه رو شده ایم."

به نظر می رسد وزیر اقتصاد همان حرفهای همیشگی رزا می زندکه بازار سهام بازار ریسک دار است ومانیز بارها به سهامداران گفته ایم در دادو ستد سهام باید هیجان زده نشوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها