رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530571

قفسه های خالی کالاهای اساسی و زرادخانه لبریز از موشک

کره شمالی منتظر بازی بایدن است

ساعت 24 - کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در جشن تولدش فهرستی طولانی از سلاح‌های جدیدی ارائه کرد که دوست دارد داشته باشد.فهرستی که شامل موشک‌های دوربرد دقیقتر، کلاهک‌های اتمی بسیار بزرگ، ماهواره‌های جاسوسی و یک زیردریایی اتمی می‌شد.

کیم
an dir="RTL">در جریان یکی از بزرگترین رویدادهای سیاسی کره شمالی در پنج سال اخیر، ما شاهد رونمایی از برنامه‌هایی بودیم که به نظر تهدیدآمیز می‌آیند - و هدفشان نیز در واقعیت تهدید است.اما در عین حال چالشی نیز به همراه دارند. این پیام از نظر زمانی مهم است، چون هنگامی صادر شده است که جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، دارد برای به دست گرفتن قدرت آماده می‌شود.آقای کیم اخیرا جایگاه دبیرکل حزب کارگران کره را نیز اشغال کرده است، اما التهاب فعلی در آمریکا باعث شده است که صدایش در خارج از مرزهای کشور چندان شنیده نشود.اما اگر دولت آینده ایالات متحده امید دارد که جلوی جاه‌طلبی‌های اتمی آقای کیم را بگیرد، الان وقت خوبی برای گوش کردن است.آنکیت پاندا، نویسنده کتاب "کیم جونگ اون و بمب"، می‌گوید "شکی نیست که هدف آقای کیم از این بیانات تاکید این مساله به دولت آمریکا است که عدم اقدام سریع به پیشرفت کیفی توانایی‌های کره شمالی منجر خواهد شد که برای منافع آمریکا و کره جنوبی زیان‌آور است." او می‌گوید که دولت جو بایدن باید این را جدی بگیرد.آقای کیم سه بار با آقای ترامپ دیدار کرد، اما دو طرف به هیچ توافقی بر سر پایان دادن به برنامه اتمی کره شمالی یا تحریم‌های اقتصادی کمرشکنی که از طرف آمریکا و سازمان ملل به پیونگ‌یانگ اعمال می‌شود نرسیدند

.پرسش‌هایی که در شبه‌جزیره کره مطرح است این است که آیا جو بایدن می‌تواند بهتر از این عمل کند و آیا باید تهدید کیم جونگ اون را جدی بگیرد یا نه.آقای پاندا می‌گوید "فکر می‌کنم رئیس‌جمهور منتخب باید این حرف‌ها را جدی بگیرد و در کوتاهترین زمان ممکن مشخص اعلام کند که دولتش در مذاکرات احتمالی با کره شمالی دنبال چه دستاوردهایی خواهد بود."او اضافه می‌کند "اگر موضع آمریکا تغییر نکند و تاکید بر خلع سلاح کامل و جامع اتمی پیش از لغو تحریم‌ها ادامه پیدا کند، به نظرم آقای کیم به آزمایش‌ها و دیگر فعالیت‌ها ادامه خواهد داد."در جریان سخنرانی برای هزاران فرستاده حاضر در کنگره حزب، آقای کیم ایالات متحده را "بزرگترین دشمن" کشورش توصیف کرد - اما در عین حال اضافه کرد که "دیپلماسی را رد نمی‌کند".مذاکرات بین دو کشور شاید شکست خورده باشد، اما از آن‌ها به شکلی رنگارنگ در سالن اصلی کنگره حزب به عنوان "رویدادی با اهمیت فراوان در تاریخ سیاست جهانی" تجلیل شده است.

دویئون کیم، عضو ارشد مرکز امنیت نوین آمریکایی، می‌گوید آمریکا باید قدم اول را بردارد و هر توافقی هزینه خواهد داشت.به گفته او "هزینه‌ای که کیم جونگ اون برای آمریکا تعیین کرده است پایان رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی، لغو تحریم‌ها، و عدم انتقاد از وضعیت حقوق بشر پیش از مذاکرات است. واشنگتن بدون گذاشتن شرط چنین کاری نخواهد کرد."او در ادامه می‌گوید "حتی اگر مذاکره دوباره آغاز شود، قیمت کیم جونگ اون برای توافق بالا است چون او خواهان مذاکراتی به سبک گفت‌وگوهای زمان جنگ سرد است که دو طرف در آن‌ها قدم‌هایی متقابل و دوطرفه برمی‌دارند. اما این منطقی نیست چون زرادخانه اتمی کره شمالی و ایالات متحده اصلا با یکدیگر یکسان نیستند. طبق اخباری که من دارم، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در جریان دومین جلسه‌ای که در فوریه ۲۰۱۹ در هانوی داشتند نزدیک بود به توافق برسند."اما آن توافق دیگر وجود خارجی ندارد و آقای کیم هم باید با رئیس‌جمهور کاملا متفاوتی مذاکره کند.او می‌خواهد با این سخنرانی نشان دهد که دست بالا را دارد. وی دارد نقطه شروع مذاکرات را تغییر می‌دهد - مساله دیگر کنار گذاشتن زرادخانه فعلیش نیست، بلکه جلوگیری از ساخت زرادخانه‌ای بهتر و جدیدتر است.

آتش و خشم بیشتر؟

این مساله که آقای کیم دوست دارد زرادخانه اتمی خود را بزرگتر کند اصلا تعجب‌آور نیست.اما چیزی که خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد این بود که او اهدافش را با جزئیات دقیق روشن کرد:

موشک‌هایی با برد بیشتر

موشک‌های بهتر

موشک ابرصوتی

ماهواره‌های اکتشافی نظامی

موشک‌های قاره‌پیما با سوخت جامد

پهپادهای جدید

کلاهک‌های اتمی جدید

تسلیحات اتمی تاکتیکی

البته هر سلاح جدیدی را باید آزمایش کرد و آزمایش نیز به تنش منجر خواهد شد.

همه ساکنان شبه‌جزیره کره به یاد دارند که بعد از آزمایش سه موشک دوربرد توسط کره شمالی در سال ۲۰۱۷، آقای ترامپ حرف‌های تهدیدآمیزی راجع به "آتش و خشم" زد.کره جنوبی می‌خواهد هر طور شده از تکرار این شعارها و رفتارهای خطرناک جلوگیری کند. اما آقای کیم دارد روی زمین خط می‌کشد و منتظر است تا بلکه واکنشی بگیرد.او در سخنرانی خود حتی به بردی که موشک‌های جدیدش باید داشته باشند نیز اشاره کرد. او می‌خواهد این موشک‌ها قادر به زدن اهدافی در فاصله ۱۵ هزار کیلومتری باشند. چنین بردی دست پیونگ‌یانگ را برای زدن ایالات متحده از حد لازم نیز بازتر خواهد کرد.کره شمالی در اواخر سال ۲۰۱۷ موشکی را پرتاب کرد که به هواسونگ ۱۵ معروف است و مدعی شد که این موشک می‌تواند در حالی که کلاهک اتمی حمل می‌کند به تمامی نقاط آمریکا برسد.اما معلوم نیست که این موشک فناوری لازم برای محافظت از کلاهک هنگام بازگشت به جو زمین را داشته باشد و بتواند آن را به هدفش برساند. و تحلیلگران می‌گویند که رویای داشتن زیردریایی اتمی چیزی که نیست که در آینده نزدیک قابل برآورده شدن باشد.

اما آقای پاندا می‌گوید که "کره شمالی در گذشته نشان داده است که کشوری بسیار پرمایه است."کیم جونگ اون توانسته است با وجود بحران فزاینده اقتصادی برنامه اتمی خود را به میزان قابل توجهی پیش ببرد.آقای پاندا می‌گوید "حتی اگر کیم جونگ اون نتواند برنامه خود را به طور کامل عملی کند، ما نباید تصور کنیم که او خواهان پیش‌برد، و آزمایش و ساخت بعضی از سامانه‌هایی که نام برد نیست."

سرکوب و بحران غذایی

سوال اصلی این است که وقتی کشور با یکی از تیره‌ترین اوضاع اقتصادی چند دهه اخیر مواجه است، کیم جونگ اون هزینه جاه‌طلبی‌هایش را چگونه تامین خواهد کرد. آیا ممکن است این فهرست صرفا تهدیدی توخالی باشد؟پنج سال پیش، آقای کیم به مردمش وعده شکوفایی اقتصادی داد. آن برنامه‌ها اما به جایی نرسید.او کنگره حزب را با اعتراف به یک شکست افتتاح کرد.کلمه "پوزش" چیزی نیست که از دهان پدرش یا پدربزرگش خارج شده باشد - اما این رهبر جوان حالا به عذرخواهی عادت کرده است و در ماه اکتبر نیز وقتی که داشت در جریان یک رژه نظامی درباره وضعیت خطیر کشور صحبت می‌کرد، اشکش جاری شد.مرز کره شمالی با چین حدود یک سال پیش به منظور جلوگیری از ورود ویروس کرونا از این کشور بسته شد.پیونگ‌یانگ همچنان وجود حتی یک مورد ابتلا به این ویروس را تکذیب می‌کند، هر چند که گزارش‌های تاییدنشده زیادی حاکی از شیوع کووید-۱۹ در این حکومت بسته و سری است.بسته شدن مرز تاثیری مستقیم بر تجارت با چین گذاشت که حالا حدود ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است.به گزارش وبسایت ان‌کی نیوز، قفسه‌های فروشگاه‌ها در پایتخت کره شمالی خالی است، و قیمت اجناس اولیه مانند شکر شدیدا بالا رفته است.منابع دیپلماتیک به من گفته‌اند که بعضی اجناس پشت مرز گیر کرده است، مانند اقلام دارویی.این اقلام یا با تاخیر وارد کشور می‌شوند، یا اصلا از مرز عبور نمی‌کنند. تحریم‌های سختگیرانه نیز در این بین ادامه دارد.رابطه کره شمالی با باقی دنیا حتی از قبل نیز کمتر شده است.در داخل کشور شواهدی وجود دارد که مردم تلاش کرده‌اند با ایجاد بازارهای غیررسمی درآمد خود را افزایش دهند، اما دولت دارد چنین اقداماتی را سرکوب می‌کند.سال‌ها بود که این نمادهای کوچک سرمایه‌داری تحمل می‌شد - اما دولت حالا این پول‌ها را هم برای خود می‌خواهد.

پیتر وارد، دانشجوی دکترا در دانشگاه وین، از نزدیک اقتصاد کره شمالی را بررسی می‌کند و می‌گوید که این برخورد دولت پیش از همه‌گیری شروع شد و "بعضا حتی به پیش از قدرت گرفتن کیم جونگ اون بازمی‌گردد".او می‌گوید "اما شدت برخورد با فعالین بازار و تاکید بر احیای نقش دولت در خورده‌فروشی از سال ۲۰۱۹ قابل توجه و نگران‌کننده بوده است."

چه کار می‌توان کرد؟

به نظر می‌رسد که نظر عمده در کره جنوبی این است که دولت بایدن باید به پیونگ‌یانگ نشان دهد که مایل به مذاکره است.مون جه این، رئیس‌جمهور این کشور، در سخنرانی سال نو خود مجددا گفت که حاضر است "در هر جا و هر زمان" با رهبر کره شمالی دیدار کند.اما کیم جونگ اون این برخورد آشتی‌جویانه را نادیده گرفت، و غالبا نیز جایی برای سئول در این مذاکرات قائل نمی‌شود. او حتی پیشنهادهای یاری یا همکاری در زمینه درمان و واکسیناسیون کووید-۱۹ را هم رد کرده است.جیونگمین کیم، تحلیلگر وبسایت ان‌کی نیوز، می‌گوید حالا وقت آن است که "سئول انتظارات خود را کاهش دهد".به گفته او "این کنگره حزبی به رئیس‌جمهور نشان داد که کره شمالی به مسائل نمادین کوچک مثل همکاری دو کره علاقه‌ای ندارد. اما کره شمالی هم مثل آمریکا در مذاکره را به شکل کامل به روی آقای مون نبست، اما شرط تعیین کرد: کم مانده بود بگوید باید ببینم چطور رفتار می‌کنید. فاصله گرفتن از آمریکا و نزدیکی به کره شمالی کار بزرگی است و آقای مون نمی‌تواند چنین تصمیمی بگیرد."او در ادامه می‌گوید "اما از آنجایی که کره شمالی شرط گذاشت و رابطه را کالا قطع نکرد، سئول احتمالا امید خود را زنده نگه خواهد داشت و به همین رویه ادامه خواهد داد - ارسال پیام‌های آشتی‌جویانه برای همکاری در حوزه بهداشت عمومی به منظور جلوگیری از بروز یک فاجعه. رویه تا پایان دوره آقای مون در سال ۲۰۲۲ همین خواهد بود."با این اوصاف به نظر می‌رسد که توافق تنها از مسیر واشنگتن ممکن است. دولت جدید فهرستی رو به رشد از مسائل مهم و سخت در برابر خود دارد؛ کره شمالی تنها یکی از آن‌ها است و صدایش هم خیلی به گوش نمی‌رسد.اما نظر بیشتر تحلیلگران بر این است که اگر رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به سرعت واکنش نشان ندهد، کره شمالی احتمالا با انجام آزمایش‌های موشکی وارد عمل خواهد شد.کیم جونگ اون چیدمان صحنه را مشخص کرده است و پیامش نیز این است: "آقای بایدن، نوبت شماست."

بی بی سی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها