رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530637

فیگارو ادعا کرد

بسته شدن روزنه آشتی احتمالی بایدن و ایران دراواخر بهار

ساعت 24 - - فیگارو روزنامه صبح پاریس، در مقاله‌ای ایران را اولین آزمون بین‌المللی جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا، خوانده و دامنه عمل بایدن را برای بازگشت به برجام بسیار محدود دانسته و گفته است روزنه مصالحه محتمل میان آمریکا و ایران در اواخر بهار آینده بسته خواهد شد.

dir="RTL">فیگارو نوشته است که حکومت ایران با توسعۀ غنی‌سازی اورانیوم، تولید اورانیوم فلزی و جلوگیری از بازرسی تأسیسات خود درعمل با آهنگی شدیدتر سرگرم نقض برجام و راهیابی به سمت توانایی تولید سلاح هسته‌ای است. صرف‌نظر از دلایل گوناگون اقدام تهران، به گمان نویسندۀ مقاله فیگارو، تلاش‌های دونالد ترامپ برای دشوار ساختن ازسرگیری گفتگو میان ایران و جو بایدن، مسیر مصالحه میان دولت جدید آمریکا و حکومت ایران را سنگلاخ کرده است. آخرین فرصت این مصالحه به نوشتۀ فیگارو اواخر بهار آینده، پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران است.

افزون بر این، جو بایدن، به گفتۀ فیگارو، ازسرگیری مذاکره با ایران را به مسائل منطقه‌ای و برنامۀ موشکی ایران و همچنین به دوره بعد از برجام مشروط ساخته است. جو بایدن باید در عین حال موضع متحدان منطقه‌ای آمریکا، به ویژه اسرائیل و عربستان را در هر گونه تعامل با ایران در نظر بگیرد. اسرائیل و متحدان جدید و رسمی آن در منطقه همواره برنامۀ اتمی و موشکی ایران را تهدیدی امنیتی دانسته‌اند و خواستار به کار گیری تدابیری برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه و نتایج بی‌ثبات‌کنندۀ آن شده‌اند.

مقاله نویس فیگارو سپس تصریح کرده است سه کشور اروپایی امضاکنندۀ برجام (فرانسه، آلمان و انگلستان) موفق نشدند به رغم تلاش‌هایشان برای حفظ برجام از نقض پیوستۀ آن توسط ایران جلوگیری کنند. اکنون نگرانی این است که حکومت ایران بتواند همانند پاکستان یا کره شمالی پیش از زمان پیش‌بینی‌ شده به سلاح اتمی دست یابد و هشدار اخیر وزیر امور خارجۀ فرانسه در این چارچوب قابل فهم است.خبرنگار فیگارو در پایان نوشته است : حتا اگر آمریکا و ایران از نو به برجام متعهد شوند، جامعۀ بین‌المللی دامنۀ امنیتی که در سال ٢٠١٥ داشت از دست می‌دهد. زیرا، اگر برخی موارد نقض برجام توسط ایران برگشت پذیر باشند، برخی دیگر از این موارد از جمله در زمینۀ نوسازی سانتریفیوژها برگشت‌پذیر نخواهند بود. .

رادیو فرانسه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها