رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530649

ساده انگاری است اگر تصور کنیم اصلاح طلبان می توانند مانند گذشته مردم را پای صندوق رای بیاورند

ساعت 24- با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و همچنین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا زمزمه‌های مختلف از تشکیل ستادهای انتخاباتی از هر سو از جناح‌های سیاسی به گوش می‌رسد، هرچند حرکت‌ها فعلا به صورت بطئی و آرام است و هنوز شور و حرارت انتخاباتی آغاز نشده که تا حدی باتوجه به فاصله چند ماهه تا تاریخ انتخابات، تا حدی طبیعی است!

قطعا جریان اصلاح‌طلبی هم درخصوص شرکت کردن فعال در انتخابات یا حتی شرکت نکردن، باتوجه به طیف گسترده اصلاح‌طلبان هنوز به اجماع و جمع‌بندی نهایی نرسیده است .

با توجه به اینکه امروزه با توجه به دلزدگی مردم از اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور و برخوردهای حذفی که اوج آن را در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی دیدیم که منجر به وجود آمدن مجلسی ضعیف و به لحاظ کارشناسی ناکارآمد و شکل گرفته با مشارکت بسیار پایین مردم به خصوص در کلان‌شهرها، از جمله در پایتخت (تهران) شد که می‌توان با ضرس قاطع اعلام کرد که این مجلس به هیچ‌وجه افکار و دیدگاه‌های متنوع سیاسی و جریان‌های مختلف مردم ایران را نمایندگی نمی‌کند و فاقد توانایی‌های لازم در حل معضلات بسیار پیچیده کشور است.

بنابراین مردم وقتی می‌بینند حضور یا عدم حضورشان در انتخابات، با اعمال این روش‌های حذفی و گزینشی، علی‌السویه است و در سرنوشت سیاسی و اقتصادی و افزایش سطح رفاه و آسایش و حل مشکلات و معضلات کشور آنها تاثیری ندارد، طبیعی است که نسبت به حضور در صحنه انتخابات بی‌تفاوت شده و علاقه آنان به مشارکت در انتخابات به‌ شدت کاهش پیدا می‌کند.

ایجاد انگیزه لازم برای افزایش مشارکت مردم، یک پروژه خلق‌الساعه نیست بلکه یک امر پیوسته و طولانی مدت است که، لازمه آن نیاز به برنامه‌ریزی اساسی برای جلب اعتماد عمومی و احترام به آرا و عقاید گوناگون و متنوع مردم ایران است. از طرف دیگر، از آنجا که مردم دولت فعلی را محصول اجماع و حمایت اصلاح‌طلبان می‌داند، لذا جریان اصلاحات، تخریب و تضعیف دولت را از سوی هر جریان سیاسی یا نهادهای دیگر خلاف قواعد سیاسی می‌داند.

بخشی از ناکارآمدی و عدم توفیق دولت در حل مشکلات روزافزون اقتصادی و اجتماعی، ناشی از سوء‌تدبیر و فساد و غیرشفاف بودن خود اعضای دولت است. خصوصا شخص اول دولت (رییس‌جمهور) را در شرایط پیش آمده اقتصادی مقصر می‌شمارند لذا به نوعی سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به عنوان پشتوانه و سوخت حرکت این دولت‌ نیز آسیب جدی دیده و نیازمند به ترمیم و بازسازی اساسی است، بنابراین ما به عنوان یک مجموعه اصلاح‌طلب ریشه‌دار، نباید به شعارهایی چون « اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تموم ماجرا» بی‌تفاوت باشیم! و ساده‌انگارانه باور کنیم که می‌توانیم دوباره انتخاباتی همچون گذشته با حضور چشمگیر مردم داشته باشیم و عقبه عظیم اصلاحات و تشکل‌های وسیع مردمی اصلاح‌طلبانه هم به‌ دنبال ما چون گذشته حرکت خواهند کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها