رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530813

ساعت 24 تحلیل می کند

راز ترساندن روحانی از خوش بینی به بایدن

ساعت 24 - روزی که حسن روحانی به محمد باقر نوبخت گفت برای بخشی از درآمد بودجه عمومی کشور روی صادرات 2.3 میلیون بشکه درروز صادرات نفت به قیسمت هربشکه 40 دلار حساب باز کند ،آیا دررویا وخیال به سر می برد؟

روحانی
dir="RTL">می توان فرض کرد حسن روحانی هیچ راه دیگری برای کسب در امد به ذهنش نرسیده بود و همه راهها را بسته می دید و تیری در تاریکی پرتاب می کرد تا اگر ترامپ شکست خورد و اگر بایدن آمد و پذیرفت در همین زمستان با ایران گفت وگو کند و تحریم نفت را بردارد ونیز رقبای نفت ایران جای ایران را به او برگرداند ند و نیز مشتریان سابق به نفت ایران برگشتند بتواند این میزان صادرات داشته باشد.

با وجود اینکه هرکدام از خوش بینی های روحانی در دنیایی از واقعیت های سرسخت محاصره شده و باید نیروی فوق العاده ای فراهم شود تا این محاصره شکسته شود، اما روحانی این کاررا کرد و حالا در برابر تصمیم کمیسیون تلفیق در مجلس قانونگذاری که صادرات نفت را 800 هزار بشکه کاهش داده اند مقاومت می کند و قانونگذاران به کارنابلدی متهم می شوند . از سوی دیگر رسانه های منتقد دولت روزانه دهها گزارش از زبان یاران بایدن و نیز از زبان رهبران احزاب ونیروهای سیاسی داخلی رقیب روحانی منتشر می کنند که تحریم ها باقی می ماند. اکثر گزارش ها و نیز تحلیلها بر این پایه استوار شده است که گروه بر سر کار آمده در کاخ سفید همان بنیانگذاران رژیم تحریم ها و آموزگار جمهوری خواهان در اعمال تحریم بوده اند. شمار قابل اعتنای ترسانندگان روحانی از اینکه نباید به امید سازش با دموکراتها باشد و نباید بودجه کشور را برپایه این رویاها وخیال بنا کند واصرار و پای فشاری روحانی ونیز تا اندازه ای محمد جواد ظریف بر امیدواری ها در میسر راهی که در سطرهای نخستین این نوشته آمد ،برای علاقمندان به بازی قدرت و سیاست در ایران -که خارج از قدرت در هردو جناح هستند - پرسش هایی ایجاد کرده و ذهنیت هایی پدیدار ساخته است .

گروهی از تحلیلگران و علاقمندان به سرنوشت ایران با دیدن هرروزه این مجادله میان روحانی و منتقدانش و با مروری بر رخدادهای زمستان 1392 به این نتیجه بدبینانه رسیده اند که این مجادله ها هدایت شده و برای نشان دادن درباغ سبز از یک سو وترس انداختن بر جان آمریکایی ها از سوی دیگر است. این یک فرض بدبینانه به حساب می اید که اگرآن را قبول کنیم ، باید بپذیریم کل مجادله های این سالهای تازه سپری شده حتی رقابت بر سر کرسی ریاست جمهوری نیز یک تقسیم بازی بوده وهست. یک فرض دیگر این است که چنین نیست و بازیگران حاضر در میدان منازعه ،منافع حزبی ، گروهی و منفعت شخصی قابل اعتنایی دارند و برای صیانت از آنها یا افزودن برمنابع قدرت و ثروت و پایدار سازی طولانی، با همه نیرو می خواهند خود را به محل های اصلی قدرت سنجاق کنند. به این معنی که گروه اعتدالگرایان با درک این نکته که نیروی بر سر کار امده در آمریکا را نباید دست کم گرفت می خواهند خود را بازیگر اصلی معرفی کرده که برای غرب دردسر درست نمی کنند و گروه بایدن را تشویق کنند که گفت وگو با وجود اینها ممکن است. گروهی که درایران الان دولت را در اختیاردارند از سوی دیگر از این می ترسند اگر در انتخابات بعدی درایران شکست بخورند احتمال حتی محاکمه آنها وجوددارد پس باید به قدرت بیونی وصل شد. . از سوی دیگر منتقدان روحانی و اصلاحات نیز با ایجاد راه بندان های گوناگون در مسیر سازگاری و ترساندن آنها برای نزدیک شدن به امریکا این پیام را به بیرون از مرزهای ملی می دهند که با کسانی که سهمی از قدرت در آینده را ندارند وارد گفت وگوی بی حاصل نشوند. راز ترساند حسن روحانی چیست؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها