رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530863

اصولگرایان و تعدد شوراهای اتحادآفرین

ساعت 24-شوراهای اتحادآفرین اصولگرایان گرچه هر دو از تفرقه پرهیز و بر اتحاد تاکید دارند اما به همان میزان هم هریک خود را لایق‌تر از دیگری برای به دست گرفتن سازوکار انتخابات آینده می‌دانند، شورای وحدت با اتکا به جامعتین و شورای ائتلاف با تکیه بر تجربه انتخابات مجلس یازدهم.

تحرکات انتخاباتی اصولگرایان با برگزاری همایش‌ها و اظهارنظرها درباره سازوکارهای انتخاباتی بیشتر از گذشته دنبال می‌شود. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب یا همان شانا، تشکلی که گرچه به سختی و در دقایق آخر، اما سرانجام به فهرستی واحد از نامزدها برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دست یافت، برای انتخابات پیش رو با اتکا به چنین تجربه‌ای خود را محق می‌داند که نامزد ریاست جمهوری آینده را هم خود معرفی کند.

در کنار این تشکل اما جامعه روحانیت مبارز این بار نظاره نشستن به انتخابات را رها کرده و در پی تاثیرگذاری بیشتر است. شورای تازه تشکیل اصولگرایی که نام شورای وحدت به خود گرفته تازه‌ترین تلاش این تشکل برای به دست گرفتن سازوکار انتخاباتی اصولگرایان است. این دو تلاش اما چگونه با یکدیگر ادغام شده و انتخابات را سامان خواهد داد هنوز مشخص نیست. برای این ائتلاف و آنگونه که برخی چهره‌های اصولگرا معتقدند، جریان راست سیاسی یا باید بر سر یک گزینه به وحدت برسند یا ابتدا به وحدت رسیده و گزینه خود را انتخاب و معرفی کنند. گرچه برای قضاوت زود است اما با تحلیل برخی اظهارات این روزها می‌توان امید داشت که اصولگرایان مصداقی بیابند که از جبهه پایداری تا نواصولگرایان، از بهاریون تا سنتی‌ها را راضی به اتحاد بر سر نام خود کند.

همایشی برای تداوم حضور

در حالی که گمانه‌زنی‌ها در عرصه سیاسی و رسانه‌ای کشور از پایان کار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و تحویل مسوولیت به شورای وحدت حکایت داشت؛ همایش روسا و دبیران استان‌های این تشکل روز پنجشنبه ۲۵ دی ماه نشان داد که آن‌ها هم برای حضوری تاثیرگذار در انتخابات آینده در حال تدارک و آماده سازی هستند. در این همایش آیت الله «محسن مجتهد شبستری» قائم مقام جامعه روحانیت از اعضای شورای ائتلاف خواست با دیگر گروه‌ها و تشکل‌ها برادرانه رفتار کرده و اگر دیدند تشکل‌های همسو، هنوز همسو نشده‌اند با کمال عطوفت با آن‌ها رفتار کنند. «پرویز سروری» دبیر شورای ائتلاف هم در سخنان خود سازوکار وحدت شانا را عامل پیروزی قاطع اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم دانست.

«غلامعلی حدادعادل» از بنیانگذاران شورای ائتلاف هم با اشاره به اینکه ما مفید می‌دانیم که انتخابات آینده ذیل عنوان شورای ائتلاف مدیریت شود، گفته است: «این اشتباه است که بخوابیم و دو ماه قبل از انتخابات بیدار شویم و پلاکاردها را در بیاوریم، نصب کنیم و بگوییم می‌خواهیم حزب بزنیم و کار سیاسی بکنیم. این نمی‌شود. وحدت شرط هر نوع موفقیت در سازماندهی سیاسی است. برای انتخابات هر عده‌ای اسمی را عنوان می‌کنند و همه هم می‌خواهند وحدت ایجاد کنند.»

«محسن رضایی» دیگر عضو اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این همایش گفت: «ما با یک وحدت به‌نام وحدت برای رای‌آوری مواجه هستیم و علاوه بر این به یک «وحدت کبیر» نیاز داریم که بعد از انتخابات باید صورت گیرد و همه نیروها باید پای کار بیایند.»

شورای وحدت و آغاز زودهنگام سهم‌خواهی‌ها

همزمان با همایش شانا و اظهارات اعضای شاخص این تشکل، اعضای شورای وحدت هم درباره این تشکل جدید توضیحاتی دادند که نشان میدهد هر دو سازوکار اصولگرا در مسیر اثرگذاری در انتخابات آینده مصمم بوده و خود را وحدت بخش می‌خوانند. «محمد جواد محمدی نوری» دبیر اول جبهه پیشرفت رفاه و عدالت ضمن اعلام عضویت ۲۵ حزب این جبهه در شورای وحدت درباره سهم خواهی‌های اصولگرایان هشدار داد و گفت: «سهم خواهی برخی طیف‌های اصولگرایی مغایر با آرمان‌های انقلاب است و هر چه تاکنون بر سر ما آمده ناشی از همین نگاه‌های تند و سهم‌خواهی خودخواهانه برخی گروه‌ها بوده است.»

سخنان دبیرکل آبادگران جوان ایران اسلامی هم نشان می‌دهد که شورای وحدت آرام آرام در مسیر به دست گرفتن سازوکار انتخاباتی است. «حسن بیادی» با اشاره به اینکه گزینه نهایی اصولگرایان برای انتخابات آینده را شورای وحدت تعیین خواهد کرد؛ گفته است: «شورای وحدت ارتباطی به شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که در انتخابات مجلس یازدهم نقش ایفا کرد، ندارد. در ائتلاف نیروهای انقلاب، جامعه روحانیت مبارز همکاری داشت ولی محوریت نداشت، اما محوریت در شورای وحدت با جامعه روحانیت مبارز است.»

«احمد کریمی اصفهانی» عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری ادغام شورای ائتلاف در شورای وحدت را به دلیل عدم استقبال اصولگرایان از شانا، محتمل دانسته اما به این موضوع که برخی دم از وحدت می‌زنند اما ائتلاف نمی‌کنند هم اشاره کرده و گفته است: «الان وضعیت شورای ائتلاف به لحاظ عدم اقبال خیلی از گروه‌ها و از جمله احزاب، چندان مناسب نیست و طبیعی است که اگر اقبال آنچنانی نسبت به شورای ائتلاف نباشد، خودشان را برای همکاری با شورای وحدت آماده کنند. برخی دم از وحدت می‌زنند اما ائتلاف نمی‌کنند.» ائتلاف یا وحدت، هر کدام برای آفرینش اتحادی که به پیروزی اصولگرایان منجر شود؛ مسیر طولانی در پیش دارند و اینکه کدام یک زیر چتر دیگری قرار گیرد موضوعی قابل بحث و تحلیل در رسانه‌ها دستکم تا اردیبهشت ماه خواهد بود.

از مصداق به وحدت یا از وحدت به مصداق؟

«حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی دو مسیر برای رسیدن به یک وحدت برای اصولگرایان ترسیم میکند و معتقد است جریان اصولگرا یا باید از گزینه‌ای مشخص (مصداق) به وحدت میرسد و یا وحدت کرده و در نهایت به یک گزینه می‌رسند. اگر استراتژی نخست برگزیده شود باید در پی مصادیق بود و این روزها در پی یافتن چنین مصداقی بار دیگر نام حجت الاسلام «ابراهیم رئیسی» رییس قوه قضائیه به میان آمده و شنیده می‌شود. گرچه برای اعلام این گزاره زود است اما حجت الاسلام رئیسی همان مصداقی است که اصولگرایان برای وحدت در پی آن هستند. شاید به همین دلیل است که کانون دانشگاهیان ایران اسلامی به تازگی این ایده را علنی کرده و طی بیانیه‌ای از احزاب و تشکل‌هایی که دغدغه انقلاب دارند خواسته است از حضور حجت الاسلام رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ حمایت کنند.

آنها دلیل این دیدگاه خود را فرصت کم باقی مانده تا انتخابات و نهایی نشدن ساز و کار واحد نیروهای انقلاب و اصولگرا برای رسیدن به وحدت جهت تعیین کاندیدای نهایی و دشوار بودن شناساندن چهره های جدید به دلیل شرایط کرونایی و عدم تشکیل اجتماعات و سفرهای استانی و تبلیغی، اعلام کرده و تاکید کردند تنها گزینه شناخته شده‌ای که مورد وفاق تمامی نیروهای انقلاب است و نیازی به تبلیغ و معرفی ندارد و امکان طرح دیدگاه‌های خود را دارد و طعم خدمات و نتایج زحمات او را اقشار مختلف چشیده اند، حجت الاسلام رئیسی است.

با این همه اما به نظر می‌رسد آمدن رئیسی با توجه به مسوولیت وی در قوه قضائیه چندان محتمل به نظر نمی‌رسد و شاید از آن روست که ترقی عضو حزب موتلفه معتقد است اگر رئیسی بخواهد وارد انتخابات ۱۴۰۰ شود طبیعتا اصولگرایان باید تلاش بسیاری انجام دهند تا رهبری را راضی کنند که منع را از روی رئیسی برای پذیرش مسوولیت دیگر بردارند؛ بنابراین طبیعی است که کار مشکلی است. این اما تنها کار مشکل پیش روی حجت الاسلام رئیسی نیست و با فرض نامزدی وی در انتخابات، حضور رقبای درون گروهی می‌تواند مسیر را دشوارتر کند. چهره‌هایی مانند «محمدباقر قالیباف» می‌تواند دوگانه سال ۹۶ را تکرار کند و این بار شاید قالیباف تن به مصلحت سنجی اصولگرایان نداده و تا روز رای گیری نامزد بماند. با این وجود و بر اساس اظهارات اصولگرایان حجت الاسلام رئیسی در نظرسنجی‌ها با اختلاف پیشتاز دیگر چهره‌های اصولگراست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها