رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 531105

هدایت الله آقایی : امیدمردم به انتخابات کمرنگ شده است

ساعت 24 - در روزهای تازه سپری شده مجادله بر سر انتخابات ریاست جمهوری بهار 1400 میان احزاب وگروههای سیاسی از دوجناح سیاسی مشهور با شاخص ها ونشانه های گوناگون رنگ و طعم تازه ای پیدار کرده است.

انتخابات ايران
dir="RTL">میزان مشارکتشهروندان داری حق رای ایرانی در انتخابات بهار 1400 یکی از بحث های روز است. اصلاح طلبان می گویند به دلیل اینکه احتمال بالایی وجودداردکه از چهره های رای آور این جناح کسی کاندیدا نشود ویا اینکه شورای نگهبان اور ا تایید صلاحیت نکند ونیز نامزدهای تکراری جناح رقیب درصد مشارکت پایین خواهد بود. هدایت الل آقایی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی یکی از این افراد است که باوردارد شهروندان ایرانی شور وهیجان قابل اعتنایی برای حضور جدی در انتخابات ندارند. وی به روزنامه آرمان ملی گفته است : "متاسفانه ما بخش اعظمی از مردم را که در انتخابات حضور پیدا می‌کردند، از دست داده‌ایم. آنان امید چندانی ندارند که نهادهای انتخاباتی در کشور ما رنگ‌ وبوی شعارهای اول انقلاب را داشته باشند و بحث دموکراسی و مطالبات مردم را محقق کنند. اما در گروه دوم، افرادی وجود دارند که اقوام و فامیل‌های آنها در انتخابات شهر و روستا شرکت می‌کنند و تنها بنا به حضور اقوام خود در انتخابات شرکت می‌کنند. در این رابطه باید به این نکته توجه کرد که از نظر محتوایی گروه دومی که در انتخابات شرکت می‌کنند، بخش اعظم مردم نیستند و به صورت هدفمند برای دموکراسی و آزادی‌های اجتماعی رای نمی‌دهند.وی باوردارد که :

نمایندگان مجلس باید صدای مردم باشند، اما در انتخابات مجلس یازدهم افرادی که می‌توانستند مطالبات مردم را برآورده کنند، همه تایی صلاحیت نشدند. کسانی وارد مجلس شده‌اند که انگار باید در چارچوب خاصی فعالیت کنند. قطعا همین نمایندگانی که در مجلس یازدهم هستند بی‌شک زمانی متوجه می‌شوند که اگر حرف مردم را داد نزنند، از طرف مردم طرد خواهند شد و قطعا دچار دست‌اندازهای شدیدی می‌شوند. مردم بعد از شرکت کردن در انتخابات و رای دادن به کاندیدای خود در نهایت به این نتیجه خواهند رسید که رئیس‌جمهور منتخب آنها اختیارات کافی ندارد. در این راستا تنها نهادی که در کشور ما به صورت مستقل عمل می‌کرد، شوراهای اسلامی شهروروستا بود که به نظر می‌آید عده‌ای به دنبال آن هستند تا آنها را هم کنار بزنند. با وجود اینکه بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی و تصویب قانون اساسی می‌گذرد اما هنوز بعضی از شعارهای انقلاب تعریف نشده است. ما هنوز نمی‌دانیم جمهوری اسلامی به معنای یک سیستم است که لایه‌ای از معنویات دینی روی آن است یا اینکه دین اسلام، دموکراسی خاصی دارد که با دموکراسی‌هایی که در غرب وجود دارد، متفاوت است. من به عنوان کسی که سال‌ها در انقلاب بوده‌ام اعتقاد دارم جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته نتوانسته از موضع و خاستگاه دین، دموکراسی صدر درذ صد مورد نظرش را مطرح کند. در این برهه، این بحث در کشور انجام می‌شود که گروه‌هایی، قدرت خود را در خارج از اراده دیگران در قبضه دارند و نمی‌خواهند قدرت را در محک آرای مردم قرار دهند و این مسائل را به دین و اسلام ربط می‌دهند و می‌خواهند هر کسی که با این تعریف موافق است به ریاست‌جمهوری برسد. صاحبان قدرت می‌خواهند مردم تنها به عده‌ای خاص،که مورد تایید مراکز قدرت هستند، رای‌دهند و فضای حضور و رای دادن مردم در انتخابات را بازتر کنند."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها