رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 531152

عربستان:به دنبال توقف جنگ در یمن هستیم اگر حوثیها بگذارند!/تنها به یک شرط با اسرائیل سازش خواهیم کرد

ساعت24-وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور مدعی شد که ریاض به دنبال توقف جنگی است که علیه یمن به راه انداخته است.

فیصل بن فرحان آل سعود،وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگو با شبکه العربیه مدعی شد: ائتلاف متجاور به یمن به سرکردگی کشورش مانع آتش بس در این کشور نیست بلکه این انصارالله یمن است که مانع اصلی توافق آتش بس در این کشور جنگ زده است.

او که لحن ملایمی در مقایسه با زمان دولت دونالد ترامپ داشت، در مورد رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال جنگ یمن گفت: «ما معتقدیم که اگر دولت بایدن پرونده [جنگ در یمن] را ارزیابی کند، خواهد دید که اهداف پادشاهی سعودی و ائتلاف [عربی ضد یمن] با اهداف دولت بایدن در این پرونده به کلی مطابق است».

بن فرحان در ادامه مدعی شد: «زیرا همه ما به دنبال توقف نهایی جنگ و آتش بس فراگیر و پس از آن به آغاز فرایند سیاسی هستیم. مانع اصلی، ائتلاف نیست بلکه حوثی‌ها هستند و ما می‌توانیم با دولت بایدن در این ارتباط به شکل مثبت و خیلی خوب هماهنگ باشیم».

او از اقدام رئیس جمهور سابق آمریکا در واپسین لحظات دولت چهارساله‌اش در تروریست خواندن انصارالله یمن تمجید و دفاع کرد و گفت که این جنبش مستحقق چنین اقدامی بود. بن فرحان ابراز امیدواری کرد که چنین تصمیم و اقدامی، انصارالله را مجبور به مشارکت در فرآیند سیاسی یمن بکند.

وزیر خارجه سعودی بار دیگر از پیش شرط‌های ریاض برای تحقق آتش بس در یمن سخن گفت و اظهار داشت که یمنی‌ها برای تحقق این امر باید با «شروط معقول» با وساطت سازمان ملل موافقت کنند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با العربیه همچنین درباره امضای توافق صلح میان تعدادی از کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی گفت: این یک تصمیم حاکمیتی برای طرف‌هایی است که با این مسئله موافقت کردند. امیدواریم که اثر مثبتی بر روند صلح و هدفی که برای آن تلاش می‌کنیم یعنی تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی بگذارد.

وی افزود: امیدواریم که آنچه محقق شد انگیزه‌ای برای اسرائیل جهت ورود به مذاکرات جدی با فلسطینی‌ها برای رسیدن به راهکار نهایی برای این مسئله و حل و فصل عادلانه باشد. من اطمینان دارم که کشورهایی که این توافق‌ها را امضا کردند به دنبال همان چیزی هستند که ما برای آن تلاش می‌کنیم.

بن فرحان درباره موعد امضای توافق صلح میان عربستان و رژیم صهیونیستی گفت: این مسئله در گرو تحقق صلح و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی براساس طرح صلح عربی است. طرح صلح عربی عنوان کلی روابط کشور ما با اسرائیل باقی خواهد ماند.

پیشتر امارات، بحرین، سودان و مراکش با نظارت آمریکا توافق صلح با رژیم صهیونیستی امضا کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها