رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 531259

تداوم تحریم های نفتی ایران و شرایط بودجه و دلار

ساعت 24 - گزارشگران بین المللی باور دارند یکی از دلایل رشد قیمت ها در بازار جهانی نفت این است که تداوم تحریم های ایران راه ورود نفت تازه را مسدود کرده و بازار با عرضه تازه رو به رو نمی شود.

درآمد نفت
dir="RTL">در این وضعیت اما بودجه ایران چه وضعیتی پیدا می کند ؟ مجلس امیدوار است ایران دست کم روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت به قیمت هربشکه 40 دلار آن را بفروشد و با احتساب هردلار برابر با 17500 تومان کسری بودجه را برطرف کند. در صورتی که تحریم نفت به اندازه ای باشد که ایران نتواند این میزان نفت صادرکند باید کسری بودجه فزاینده را از جایی تامین کند که ییک راه آن افزایش قیمت دلار است که این می تواند ابعاد تورم را بیش از پیش کند. طبق گزارش گلدمن ساکس، اقدامات اولیه انجام شده توسط دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا ممکن است به حمایت از بازار نفت در سال جاری و سال آینده کمک کند. بلومبرگ گزارشی درباره تاثیر اقدامات دولت جدید امریکا بر بازار نفت منتشر کرده است.طبق این گزارش، تحلیلگرانی ازجمله دیمین کوروالین و جف کوری در یادداشتی نوشتند: تمرکز بر سیاستهای مالی دولت امریکا، نبود احتمال فوریت در لغو تحریم های ایران و محرومیت های صنعت انرژی امریکای شمالی همه برای حمایت از قیمت نفت با هم ترکیب شده اند. بازارهای نفت از اواخر سال گذشته شروع به تقویت و رشد کردند. چرا که عرضه واکسن در سراسر جهان آغاز شد و قیمت ها را به بالاترین میزان چندماهه گذشته رساند. از طرفی هم سرمایه گذاران به دنبال عادی سازی مصرف سوخت هستند.

افزایشی تقاضای که قرار است با محرک های مالی بیشتر صورت بگیرد، به قیمت نفت اجازه می دهد تا حرکت صعودی خود را حفظ کند.در عین حال رشد عرضه نفت در حال بررسی است. در حالی که تولیدکنندگان شیل برای بهبود وضعیت مالی خود تمرکز کرده اند، عربستان سعودی متعهد شده است که برای کمک به برقراری مجدد تعادل در بازار، تولید نفت خود را در دو ماه آینده کاهش دهد.در همین حال بازگشت سریع بشکه های نفت تحریم شده ایرانی به بازار محتمل به نظر نمی رسد.یادداشت این تحلیلگران گلدمن ساکس همچنین به این نکته اشاره دارد که تمرکز دولت امریکا در دستیابی به حمایت از سیاست دو جانبه انگیزه ای کمتر برای مرور سریع توافق هسته ای تفرقه انگیز ایران را نشان می دهد.بنابراین تاخیر در بازگشت کامل تولید نفت ایران چشم انداز صعودی قیمت نفت را همچنان تقویت می کند.

گلدمن ساکس پس از اینکه بایدن برنامه کمک مالی ویروس خود را منتشر کرد، برآورد خود را برای سیاست های مالی اضافی از 750 میلیارد دلار به 1.1 تریلیون دلار افزایش داد.بسته محرک اقتصادی 2 تریلیون دلاری در سال های 2021 و 2022 می تواند تقاضای نفت ایالات متحده را تقریبا 200 هزار بشکه در روز افزایش دهد و به کاهش بیشتر ارزش دلار کمک کند. کاهش ارزش دلار باعث جذابیت کالاهایی مانند نفت می شود که با این ارز، قیمت گذاری می شوند.این بانک همچنین قبول ندارد که توقف 60 روزه مهلت قانونی اجاره نامه های نفت و گاز و مجوزهای حفاری در اراضی فدرال تاثیری بر فعالیت تولیدکنندگان در کوتاه مدت داشته باشد. اما با این حال اولویت های برنامه های اقلیمی دولت جدید هم مهم است که هزینه تولید و تامین مالی را در دراز مدت افزایش می دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها