رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 531305

رییس اتحادیه نانوایان لواش، بربری و تافتون:

کارگران ما تهرانی نبودند خانواده‌هایشان میترسیدند به تهران بیایند

ساعت 24-بیژن نوروزی مقدم یکی از دست‌اندرکاران نان در تهران است. او رییس اتحادیه نانوایان بربری، تافتون و لواش است. در تهران حدودا سه هزار و پانصد نانوایی فعال مجاز مشغول کارند و در استان تهران 9 هزار واحد نانوایی. نزدیک به ۱۰ هزار کارگر دست‌کم در یک شیفت درنانوایی‌های تهران مشغول به کار هستند. جز این چون نانوایی‌ها مرکز مراجعه عمومی مردم است و همه با نان سر و کار دارند محل رفت و آمد پرترددی است.

همین موضوع سبب شده تا این قشر هم در خطر ابتلا به کرونا باشند و هم محل کسب و کارشان زیر ذره‌بین. نوروزی‌مقدم می‌گوید: اگر قرار باشد نانوا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند نیاز به هزینه‌ای برای خرید لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده دارد. در شرایطی که هزینه‌ها بالا رفته ولی نرخ‌نان همچنان ثابت مانده نانواها در تامین هزینه‌های معمول خود معطل مانده‌اند وسوال این است که چگونه باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. در گفت‌وگویی که پیش رو دارید این فعال پخت نان از گرفتاری‌هایی که در این مدت با شیوع کرونا داشته، گفته است.

همه مردم در یک‌سال اخیر به ویژه ۱۱ماهی که با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم کردیم خواسته یا ناخواسته تعطیلی داشته‌اند. چه در ابتدای سال و با تعطیلات نوروز که حتی محدودیت تردد هم داشتیم و چه در فاصله اول آذر تا کنون که مثلا منع تردد شبانه را داشتیم یا تعطیلی برخی مشاغل اجبار شد. اما نانواها جزو مشاغلی بودند که در همه این مدت با وجود شیوع کرونا مشغول به کار بودند. در این مدت با چه وضعیتی مواجه بودید؟ چه مشکلاتی داشتید؟ به ویژه آنکه هر محل تجمعی از جمله نانوایی‌ها ممکن بود محل شیوع کرونا باشد؟

سال گذشته با شیوع کرونا همه اصناف و همه خانواده‌ها تشویق به در خانه ماندن می‌شدند ولی صنف ما و چند صنف انگشت شمار دیگر مجبور بودند که سرکار باشند و رزق مردم را بتوانند تهیه کنند و به دست مردم برسانند؛ باتوجه به اینکه این ویروس ناشناخته بود و خیلی هم اثر روانی شدیدی بر جامعه داشت.

تعداد کثیری از کارگران فعال در بخش ما که در تهران کار می‌کنند از شهرستان‌ها هستند و فصلی کار می‌کنند. این افراد در دوره کرونا خیلی وحشت‌زده بودند و خانواده این افراد آنها را تحریک می‌کردند که به تهران نروید زیرا امن نیست و ما دیدیم که اگر بخواهد این اوضاع ادامه پیدا کند کارگران‌مان را از دست می‌دهیم. بدون کارگر که نمی‌شود به کار در نانوایی ادامه داد. این مهم‌ترین مشکل ما در این مدت بود. در پی این قضیه نانوایان یک طرح تشویقی برای این افراد گذاشتند و حقوق این افراد را اضافه کردند. ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی‌کننده برای این افراد تهیه کردند که این افراد راضی شوند به کار خود ادامه بدهند. ولی متاسفانه با شروع سال جدید وافزایش هزینه‌ها و دستمزد‌ها و افزایش مخارج نانوایی مثل خمیرمایه و افزایش کرایه حمل همین‌طور افزایش بهای خورد و خوراک کارگران عملا این طرح تشویقی نتوانست هزینه‌های آنان را پوشش دهد. ما الان با این قضیه مشکل داریم و کارگران مرتب به ما می‌گویند که حقوق‌مان کم است. ما هم به آنها می‌گوییم نرخ ما اضافه نشده و کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. عمده کارگران ما هم به این فکر افتادند که به سمت کارهای متفرقه بروند. ما از اردیبهشت امسال درخواست‌مان را به سازمان‌ها داده‌ایم واز آنها خواستیم برای جلوگیری از هرج و مرج و ترک کار کارگران هزینه‌های ما را محاسبه کنند و فکری به حال کارمان بکنند. تقریبا همه سازمان‌ها هم می‌گویند که حق با شماست و کار به جایی رسید که ستاد تنظیم بازار به کارگروه ملی آرد و نان اعلام کرد که خودتان تصمیم بگیرید و نتیجه را اعلام کنید. کارگروه هم کار را به استاندار انتقال داد و استاندار تهران هم از وزارت کشور استعلام کرده است و اخیرا طی صحبت‌هایی که شد می‌گویند که ما درخواست داده‌ایم که اجازه بدهند در استانداری جلسه‌ای بگذاریم و قضیه را حل کنیم ولی تا الان 10ماه از سال گذشته و ما هنوز نتیجه‌ای نگرفتیم. نانوایان ما در فشار هستند. نانوایان لواش و تافتون ما الان با سیلی صورت خودشان را سرخ نگهداشته‌اند. تقریبا دو هزار و دویست و پنجاه واحد از سه هزار و پانصد واحد نانوایی سنتی تهران لواش و تافتون هستند یعنی تقریبا دو سوم اگر اینها نتوانند به کار ادامه بدهند وضعیت اسف‌باری پیش می‌آید و ما امیدواریم به پاس خدمات و زحماتی که نانوایان در همه برهه‌ها کشیده و می‌کشند از جمله زمان جنگ تحمیلی این مشکلات حل شود.

آیا اتحادیه به نانوایی‌ها تسهیلاتی برای تهیه مواد بهداشتی داده است؟ یا هر تسهیلاتی که نانوایان در این مدت بتوانند وضعیت بهداشت را مضاعف رعایت کنند زیرا عمده‌ترین شکایت در این ۱۱ماه و اخطاری که ستادملی کرونا داده است به نانواها بوده.

اوایل شیوع کرونا که مواد بهداشتی و ضد‌عفونی کننده پیدا نمی‌شد از ستاد کرونا و ستاد تنظیم بازار و از اتاق اصناف درخواست کردیم که به ما کمک کنند که این وسایل بهداشتی را تهیه کنیم و به نانوایی‌ها ارایه دهیم. متاسفانه به دلیل کمیاب بودن این لوازم در آن دوره چیزی عایدمان نشد ولی تقریبا از 7-6 ماه گذشته با کمک بسیج اصناف شرکت تعاونی ما یکسری از وسایل بهداشتی مثل ماسک و دستکش و... را تهیه کرده و تحویل نانوایی‌ها داده است.

به هر حال هنوز هم مهم‌ترین عامل در پیشگیری از کرونا رعایت اصول بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌هاست و اینکه نانوایی محل تجمع از همه افراد است و می‌تواند عامل انتقال کرونا باشد. چه کاری می‌توان کرد تا این قشر زحمتکش که در همه این ماه‌ها شبانه‌روز کار کرده‌اند کمتر اخطاریه‌های عدم رعایت مسائل بهداشتی را دریافت کنند.

این حرف اشتباه است که نانوایی‌ها مرکز انتقال کرونا هستند و در کل اینها حرف‌هایی هستند که بدون کارشناسی می‌گویند. ما خدا راشکر از ابتدای شیوع کرونا آماری نداشته‌ایم؛ نانوایی که در مغازه‌اش کار می‌کرده مبتلا شده یا مغازه نانوایی مرکز شیوع کرونا باشد. پاشنه آشیل این ویروس همان‌طور که وزارت بهداشت گفته است گرمای 60 درجه سانتیگراد است و تنور‌های نانوایی ما چیزی حدود 200 تا 400 درجه بسته به نوع نان متفاوت است و وقتی 200 درجه باشد خمیر حتی اگر آلوده هم باشد بعد از پخت خود به خود از هرگونه ویروس پاک می‌شود. نان تا وقتی که آن گرما در آن وجود دارد مشکلی ندارد ولی بعضی از جاها خودم شاهد بودم که مردم در نانوایی فاصله را رعایت نمی‌کردند. جدیدا اوضاع بهتر شده است و مردم بیشتر رعایت می‌کنند. در نانوایی شاتری که نزدیک به تنور است نمی‌تواند از دستکش و ماسک استفاده کند. در مورد خمیرگیر هم او نمی‌تواند از دستکش استفاده کند و باید با دست کار کند. پیشنهاد دادیم واحد‌هایی که فروشنده دارند فروشنده‌ها به خاطر اینکه با مردم سرو کار دارند ماسک بزنند و پیشنهاد ما به مشتریان این بوده همیشه از ماسک و دستکش استفاده کنند. برای پرداخت وجه کارت را خودشان بکشند و از سفره پارچه‌ای برای پهن کردن نان استفاده کنند و بازهم برای اینکه از حالت شک بیرون بیایند در لحظه‌ای که می‌خواهند نان را مصرف کنند آن را گرم کنند.

آیا کسی از نانوایان تهران به کرونا مبتلا شده یا فوت شده است؟

ما آماری که چنین اعداد و ارقامی را نشان بدهد، نداریم. ممکن است مثلا من رییس اتحادیه دراجتماعات ودورهمی خانوادگی شرکت ‌کنم و احتمال اینکه من هم ویروس بگیرم هست ولی در کل ما موردی نداشتیم که در مغازه به کرونا مبتلا شده باشد.

در این مدت همکاران‌تان که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند چه سرنوشتی پیدا کردند؟

ما خیلی از این موارد را مشاهده کرده‌ایم. در کل کسی که می‌خواهد پروتکل‌ها را رعایت کند هزینه‌ای باید پرداخت کند و الان در مملکت ما که زندگی می‌کنیم هیچ کالایی قیمتش ثابت نمانده است. وقتی که هیچ کالایی قیمتش ثابت نمانده و همه شیب صعودی دارند چگونه می‌توان انتظار داشت که قشری با این شیوه کاری هزینه‌های بیشتری متحمل شود. نانوا باید هزینه کند تا بتواند خودش را به این قضیه برساند. از کجا باید هزینه کند من باید درآمدی داشته باشم که بتوانم هزینه اضافی پرداخت کنم. اگر این قضیه نرخ را حل کنند خیلی از مشکلات حل می‌شود. درکل همه اینها بستگی به این دارد که ما بتوانیم نرخ نان را به موقع اعلام کنیم و هزینه‌ها را به موقع تامین بکنیم. در کنار این کار، از آنها بخواهیم این کار‌ها را انجام بدهند و در حال حاضر هم نانوا‌ها تحت فشارند و هم کارگران نانوایی و ما اگر به آنها زیاد فشار بیاوریم ممکن است عواقبش متوجه مصرف کننده شود.

اگر قرار باشد هر هفته یا هر ماه از نانواها تست کرونا بگیرند این موضوع شدنی است؟

اگر قرار بر این باشد که نانوا خودش هزینه‌اش را پرداخت کند، اصلا شدنی نیست. به خاطر وجود گرما در نانوایی ما آماری نداشتیم که نانوایان کرونا گرفته باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها