رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 531845

دلایل افزایش قیمت دلار در آینده نه چندان دور

ساعت 24 - روزی که حسن روحانی رییس دولت دوازدهم با اعتقاد به یک کار سیاسی و پدیدار کردن راهی تازه در اقتصا د با هدف ارزان سازی دلار یا بر اثر اشتباه در دیدن همه جانبه حرفش از دلار 15 هزارتومانی گفت دواتفاق افتاد .

دلار
dir="RTL"> یک اتفاق این بود که بورس تهران به سرازیری هدایت شد و اگر دولت راه سرازیری بورس را نگیرد با پیامدهای سیاسی روبه رو می شود و به همین دلیل قیمت دلار را باید بالا نگهدارد. اتفاق دومی که پس از حرفهای روحانی افتاد این بود که خرید دلار در قیمت های بالای 15 هزار تومان را کاهش داده است و بازرگانان تقاضای خود را نگه داشته اند و برگشت تقاضای ارز در اینده نه چندان دور به رشد قیمت دلار در بازار کمک می کند. اینها چکیده داوری جمشید نفردبیر کنفدراسیون صادرات ایران و از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران است که در سایت اتاق تهران منتشر شده است.

به نقل از او آمده است: وقتی مسئولان از دولت 15 هزارتومانی می‌گویند، یک فعال اقتصادی محاسبه می‌کند که اگر جنسی را بر اساس دلار 25 تومانی بخرد و بعد دلار به 15 هزار تومان برسد، ضرر می‌کند. حرف‌های غیر کارشناسی شده مسئولان به فضای تردید و احتیاط دامن زده و پیامدهای فاجعه باری برای اقتصاد در پی دارد.

افزایش عرضه ارز در سامانه نیما، اگر در یک ماه ادامه پیدا کند، به رقمی معادل 3 میلیارد دلار می‌رسد اما به نظر می‌رسد عرضه این میزان ارز در نیما، بیش از هر عامل دیگری، ناشی از واقعی و منطقی شدن نرخ‌هاست. در چند هفته گذشته، نرخ دلار نیمایی از نرخ آزاد هم بیشتر بود درحالی‌که پیش‌ازاین، دولت تلاش می‌کرد با تعیین دستوری نرخ برای صادرکنندگان، ارز صادرات غیرنفتی را در سامانه نیما عرضه کند. در شرایطی که قیمت ارز در بازار به 20 هزار تومان می‌رسید، دولت از صادرکننده می‌خواست در سامانه نیما ارز را با قیمت 15 هزار تومان بفروشد. این در حالی است که اگر فاصله قیمت دلار نیما و آزاد را کمتر کنیم، دلیلی برای عدم عرضه وجود ندارد.

عرضه بیشتر دلار در نیما نشان نمی‌دهد نرخ دستوری نتیجه‌بخش نیست. اما اکنون پرسش اصلی از رئیس‌کل بانک مرکزی این است که چرا تاکنون نرخ ارز نیمایی با نرخ ارز آزاد در این فاصله قیمتی قرار نگرفته بود تا کشور از منافع آن بهره‌مند شود. نکته دیگر، تنوع‌بخشی به روش‌های بازگشت ارز صادراتی است. هرچه از تنوع در روش‌های بازگشت فاصله بگیریم و محدودیت بیشتری برای صادرکننده غیرنفتی ایجاد کنیم، با توجه به شرایط تحریم‌ها، به نتیجه کمتری می‌رسیم. در مقابل، با به رسمیت شناختن روش‌های متعدد در بازگشت ارز صادراتی، به نتایج بهتری می‌رسیم.

امروز با توجه به شرایط ارزی کشور بسیاری از فعالان اقتصادی در خرید ارز احتیاط می‌کنند و این طبیعی است. ثبات یک امر اساسی و مهم در همه اقتصادهاست. وقتی مسئولان از دولت 15 هزارتومانی می‌گویند، یک فعال اقتصادی محاسبه می‌کند که اگر جنسی را بر اساس دلار 25 تومانی بخرد و بعد دلار به 15 هزار تومان برسد، ضرر می‌کند. حرف‌های غیر کارشناسی شده مسئولان به فضای تردید و احتیاط دامن زده و پیامدهای فاجعه باری برای اقتصاد در پی دارد. یکی از دلایل سقوط بورس هم همین است. دامن زدن به فضای تردید و طرح مسائل غیر کارشناسی و غیرواقعی که به‌نوعی دخالت در بازار است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها