رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 531904

5 نکته در مورد سرمربی جدید چلسی

توخل دشمن مدیران و دوست بازیکنان است

ساعت 24-بعد از اخراج فرانک لمپارد از چلسی، توماس توخل آلمانی جایگزین او شد. سرمربی سابق بوروسیا دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن قرارداد ۱۸ماهه خود را روز سه‌شنبه در استمفوردبریج به ثبت رساند. توخل در حالی روی نیمکت چلسی می‌نشیند که ماه گذشته از پاری‌سن‌ژرمن اخراج شد. او فصل قبل موفق شده بود باشگاه فرانسوی را برای نخستین ‌بار در تاریخ به فینال لیگ قهرمانان اروپا برساند. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به زندگی این مربی ۴۷ ساله و فلسفه‌ای که به او کمک کرده است تا او به عنوان یکی از مربیان پرطرفدار در تجارت فوتبال معرفی شود.

کار کردن در بار
توخل مجبور شد در سن ۲۴ سالگی از بازی بازنشسته شود و در یک بار برای گذران زندگی کار کند. او برای گرفتن مدرک اقتصادی مشغول به فعالیت بود که مربی سابقش در اف‌سی اولم یعنی رالف رانگینگ فرصتی به او برای کمک مربی‌گری در تیم‌های نونهالان اشتوتگارت داد. بعد از آن توخل به تیم دوم آگزبورگ نقل مکان کرد؛ جایی که او با کسب موفقیت مشهور شد و در نهایت به عنوان جایگزین یورگن کلوپ در تیم ماینتس در سال ۲۰۰۹ منصوب شد. او در دوران حضور در ماینتس موفق شد، توجهات را به خودش جلب کند. توماس توخل در 183 بازی به‌ طور میانگین موفق به کسب 1.43 امتیاز با ماینتس شد که آماری بسیار خوب برای تیمی نظیر ماینتس محسوب می‌شود.
بازی ذهن
توخل به عناصر روانشناختی که زیربنای عملکرد یک بازیکن است، علاقه دارد. او در ماینتس بازیکنان خود را تحت آزمایش ذهنی قرار می‌داد. این آزمایش یک ارزیابی ۳۰ صفحه‌‌ای در کنارش داشت. او در کتاب: هکرهای فوتبال: علم و هنر انقلاب داده‌ها: به کریستوف برمن گفت:«ما فقط نمی‌خواستیم برای بازیکنان محتوای آموزشی بسازیم. ما می‌خواستیم نحوه مخاطب قرار دادن بازیکنان‌مان را نیز تعیین کنیم. من می‌خواهم بدانم چه کسی نیاز به گفت‌وگوی گاه‌ به گاه در مورد خانواده یا سرگرمی‌هایش دارد. چگونه می‌توانیم به یک بازیکن خاص کمک کنیم و این احساس را به او بدهیم که مربی می‌داند من چه مشکلی دارم.»
چهره به چهره
توخل هرگز از رویارویی پرهیز نکرده است. او وقتی باشگاه ماینتس حاضر نشد قراردادش را با او فسخ کند از تیم جدا شد و مدتی برای استراحت از فوتبال فاصله گرفت. او وقتی سرمربی دورتموند بود به شکل واضح از سلسله‌مراتب باشگاه انتقاد کرد که چرا حاضر شدند مقابل موناکو در لیگ قهرمانان بازی کنند درست یک روز بعد از اینکه به اتوبوس تیم حمله شد. در مدت حضورش در دورتموند به دلیل اختلافات بنیادین، رییس بخش استعدادیابی را که بعدا به آرسنال رفت از حضور در کنار زمین مسابقه محروم کرد و از مدیر اجرایی و مدیر ورزشی خواست با بازیکنان مورد نظرش قرارداد ببندد. او در مورد نقش خود در پی‌اس‌جی گفت:«طی 6 ماه اول من مجبور شدم از خودم بپرسم آیا من هنوز مدیر هستم یا دارم نقش یک سیاستمدار را بازی می‌کنم؟» او در ادامه افزود:«از اینکه دستاوردهایش در پایتخت فرانسه کمرنگ شده، ناراحت و عصبانی است.»
گگن پرسینگ
رویکرد تاکتیکی توخل حول محور گگن پرسینگ می‌چرخد که توسط استاد سلف او یورگن کلوپ در ماینتس و دورتموند رواج یافته بود. توخل این تئوری را پذیرفته و از روی آن اقتباس کرده است. این فلسفه براساس تاکتیک فشار آوردن به جلو هنگام از دست دادن توپ و تحت فشار قرار دادن حریفان در عمق نیمه خودشان است. این مربی جایی در مورد بازی بارسلونای پپ گواردیولا گفته بود: «من معتقد هستم که بهترین و فوق‌العاده‌ترین عملکرد بارسلونا این بود که بازیکنان این تیم در صورت از دست دادن توپ با عشق و از خودگذشتگی خاصی حتی در نیمه زمین حریف در یک کار تیمی هماهنگ در تلاش برای تصاحب دوباره توپ بودند.» توخل علاوه بر عنصر روانشناختی و آماری مشتاقانه اهمیت ویژه‌ای به تناسب اندام بازیکنان خود می‌دهد.
دوستی با ستاره‌ها
برخلاف آنچه از توخل تصور می‌شود، چهره‌ای که او در مقابل مدیران و در اتاق هیات ‌مدیره دارد و سبک حرف زدنش این مربی با ستاره‌ها به خصوص با دو تن از معروف‌ترین فوتبالیست‌های دنیا رابطه‌ای ویژه داشته. بنا بر گزارش رسانه‌های فرانسوی گفته شده توخل با نیمار رابطه‌ای قوی داشته در این حد که بعد از جدایی توخل از پی‌اس‌جی نیمار بسیار ناامید شد. به علاوه امباپه هم نسبت به رفتن توخل واکنش نشان داد. حتی تماس تلفنی با او نیز مانع از این نشد که او برای توخل بنویسد:«هیچ‌کس هیچ‌وقت شما را در اینجا فراموش نخواهد کرد. شما قسمت فوق‌العاده‌ای از تاریخ باشگاه را نوشتید.»
منبع: فورفورتو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها