رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 531907

رییس مجلس در پی ادامه کمپین 96-4 درصدی است

اصرار قالیباف بر تداوم مبارزه انتخاباتی 96

ساعت 24-گویا هنوز محمدباقر قالیباف از حال و هوای انتخابات 96 و رقابت با حسن روحانی بیرون نیامده و 3 سال پس از مناظره‌های انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری کمپین 96-4 درصدی خود را در مجلس ادامه می‌دهد. این روزها او چنان درباره بودجه سخن می‌گوید و عمل می‌کند که انگار همان قالیباف سال 96، این‌بار به ‌جای صندلی مناظره روی صندلی رییس مجلس نشسته و مبارزات انتخاباتی‌اش را ادامه می‌دهد.

خبر
همین رویکرد قالیباف موجب شده که از آن‌ سو هم حسن روحانی وارد شده و به ‌صورت صریح علیه رویکرد مجلس درباره بودجه موضع بگیرد. ورود افرادی چون محمدباقر نوبخت و محمود واعظی به ماجرا هم از همین جنس است. واکنش آنها به رفتارهای «بهارستان» حاکی از رویکرد سیاسی رییس مجلس نسبت به بودجه 1400 است.

ماجرای 4 درصدی‌ها در 96
قالیباف اولین‌بار سال 96 و در مناظره‌های انتخاباتی با خلق ادبیات 96-4 درصدی دنبال شکل دادن به دوقطبی در مقابل حسن روحانی بود. او که پیش از این و در مناظره‌های سال 92 مورد حمله شدید حسن روحانی قرار گرفت و پس از مناظره سوم صدرنشینی خود را در نظرسنجی‌ها از دست داد، در سال 96 با استراتژی جدید، کمپین خود را آغاز کرد و از موضعی عدالت‌خواهانه و چپ‌گرایانه به مصاف روحانی و جهانگیری رفت. لُب کلام شهردار اسبق تهران این بود که بیشتر سرمایه‌ها و درآمدهای کشور در اختیار 4 درصد از مردم است و 96 درصد دیگر سهمی از ثروت کشور ندارند. او تلاش کرد پس از مطرح کردن این ادبیات، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری را نماد گروه 4 درصدی‌ها نشان دهد؛ شبیه مدلی که احمدی‌نژاد در مناظره‌های انتخاباتی از آن استفاده می‌کرد. این ادبیات قالیباف در مناظره‌ها برای افرادی که سابقه ذهنی سال 92 را از او داشتند، کمی عجیب بود. با این حال رییس فعلی مجلس، قصد دوقطبی‌سازی شدید با روحانی داشت. گویا او سعی داشت در غیاب احمدی‌نژاد که ردصلاحیت شده بود، بدنه رای رییس‌جمهوری سابق را جذب کند و برای جذب این آرا نیاز به ادبیات عدالت‌محور بود. با نزدیک شدن به زمان انتخابات اما قالیباف انصراف داد و رییسی تبدیل به گزینه نهایی اصولگرایان شد که اطرافیان و نزدیکان قالیباف از آن به عنوان محملی برای نزدیک شدن بدنه و شهردار اسبق تهران یاد کردند.
پس از انتخابات 96 به نظر می‌رسید قالیباف از فضای انتخابات خارج شود و سخنان زمان انتخابات را ادامه ندهد؛ چراکه او از جانب جریان‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب به ‌شدت مورد نقد قرار گرفته بود. اما رییس مجلس به ‌صورت کامل به سمت جناح اصولگرا حرکت کرد تا اینکه این در نهایت نتیجه این فضا، خود را در سرلیستی و ریاست مجلس قالیباف نشان دهد. انعطاف قالیباف مقابل اصولگرایان که نزدیکانش از آن به تعامل و سیاست‌ورزی یاد می‌کردند، در نهایت موجب ریاست او در مجلس شد.

رییس مجلس یا نامزد 96؟
بسیاری گمان می‌کردند که وقتی قالیباف روی صندلی سبز بهارستان بنشیند، به سمت تعامل و نرمش و همکاری با دولت حرکت کند اما انگار او دنبال ادامه مبارزه سیاسی و انتخاباتی با حسن روحانی بود. گویا هنوز انتخابات 96 تمام نشده و قالیباف هم همان نامزد انتخاباتی است که قصد حمله به حسن روحانی دارد. جدال بر سر طرح معیشتی که دولت به ‌شدت با آن مخالف بود، از اولین نشانه‌های این رفتار سیاسی رییس مجلس بود؛ جدالی که در بودجه به اوج خود رسید و قالیباف فرصت خوبی پیدا کرد که با استفاده از آن، به شعارهای سال 96 خود بازگردد و طبقات محروم و حتی متوسط غیرسیاسی را مقابل دولت حسن روحانی قرار دهد. تاکید فراوان قالیباف با قطع ارز 4200 تومانی که مخالفان جدی در دولت دارد، بالا بردن یارانه‌ها از محل درآمد همین ارز ازجمله کارهای سیاسی قالیباف است که بتواند آنها را به عنوان عمل به وعده‌های خود در سال 96 برای جامعه بازنمایی کند.
فهرست این موضوعات که در کمیسیون تلفیق تصویب شده و احتمالا در صحن علنی هم راه دشواری برای تصویب ندارد، نشان از نگاه سیاسی و کمپینی به بودجه 1400 دارد؛ بخشودگی جرایم تامین اجتماعی کارفرمایان حفظ‌کننده نیروی کار در شرایط کرونا، اختصاص 2 میلیون تن قیر برای راه‌های روستایی، کاهش مالیات واحدهای تولیدی و اصناف از 25 به 20 درصد، اختصاص 20 درصد از درآمد حاصل از مالیات بر خانه‌های لوکس برای ساختن مسکن مددجویان و اقداماتی که حاصل سفرهای پرانتقاد استانی رییس مجلس بوده، گرچه شاید محاسنی داشته باشد اما در وضعیت فعلی اقتصادی مورد انتقاد است. فشار مجلس برای تصویب این امور بیشتر از هر چیز نگاهی سیاسی بر محور ساختن دوقطبی 96 درصد-4درصد را به ذهن متبادر می‌کند.

سهم قالیباف در تند شدن روابط قوا
رییس مجلس باید بداند که صحنه پارلمان فضای کار سیاسی و مبارزه انتخاباتی نیست و این‌گونه حمله کردن به بودجه با جملاتی چون «دست رانتخواران را قطع می‌کنیم و از اصلاح بودجه عصبانی هستند و قیمت مرغ چنین و چنان است» با پروتکل‌های رییس مجلس تفاوت دارد و این‌گونه رفتار در نهایت به برهم خوردن توازن سه قوه منجر می‌شود. قالیباف باید از فضای انتخابات 96 خارج شود و اصول رفتاری روسای قوا را رعایت کند و نگاهش به حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری باشد و نه رقیب انتخاباتی و به قول خودش 4 درصدی.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها