رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 531924

هشتمین روز حضور بایدن در کاخ سفید؛ او با این پرونده چه می کند؟

ساعت24- رییس جمهور سابق آمریکا با چشم بستن در برابر نقض فاحش حقوق بشر توسط عربستان، این کشور را به گاو شیرده آمریکا تبدیل کرد و حالا سئوالی که این روزها مطرح است اینکه "جو بایدن" رییس جمهور جدید ایالات متحده با این پرونده چه خواهد کرد؛ آیا راه ترامپ را خواهد رفت؟

امروز هشتمین روز حضور بایدن در کاخ سفید می باشد و وی با چند پرونده در منطقه غرب آسیا مواجه است؛ حضور و یا خروج از عراق، ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه و دست برداشتن از حمایت بن سلمان ولیعهد عربستان در پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی و جنگ یمن چهار پرونده مهمی می باشد که هنوز معلوم نیست، رییس جمهور جدید آمریکا چگونه با آنها برخورد می کند و آیا وی همانند ترامپ در دو پرونده عربستان با باج خواهی از بن سلمان و دوشیدن سعودی ها راه ترامپ را ادامه می دهد و چشم خود را بر جنایات او می بندد و یا این که طومار این دو پرونده در دوران بایدن پیچیده می شود.

روی کار آمدن ترامپ در آمریکا در چهار سال گذشته مصادف بود با ولیعهد شدن محمد بن سلمان در عربستان و همین مساله موجب شد تا رییس جمهوری ایالات متحده بتواند قرار داد ۴۶۰ میلیارد دلاری سلاح را به شاهزاده جوان و کم تجربه سعودی ها تحمیل کند و نه تنها شرکت‌های اسلحه‌سازی‌های آمریکا را از خطر ورشکستگی نجات دهد، بلکه تجارت آنها را توسعه و رونق بخشد، موضوعی که در مقابل با کشتار مسلمانان دیگر کشورها همچون یمن، عراق، سوریه و افغانستان همراه بود که عموما با سلاح‌های خریداری شده با دلارهای نفتی عربستان و برخی دیگر از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس همچون امارات صورت می گیرد.

ترامپ با تحمیل قراردادهای مختلف به سران سعودی نه تنها از بن سلمان حمایت کرد،بلکه چشم خود را بر جنایات او در دو پرونده قتل خاشقچی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول درسال ۱۳۹۷ و همچنین جنگ یمنبست، اما بحثی که این روزها در محافل خبری مطرح می باشد این است که آیا بایدن همانند ترامپ با شل شدن سر جیب سعودی ها از بن سلمان حمایت می کند و یا دست از حمایت او برمی دارد؟

ساعاتی پس از تحلیف "جو بایدن" رئیس جمهور جدید ایالات متحده و با توجه به تعهد قبلی دولت دموکرات‌ها برای بازخواست قاتلان خاشقجی، "آدام شیف" رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان ایالات متحده از رئیس امنیت ملی آمریکا خواست تا گزارش‌های مربوط به ترور خاشقجی را فاش کند.

"آدام شف" در نامه‌ای به "ایوریل هینز"، رئیس اطلاعات ملی این کشور، خواستار انتشار گزارش جامعه اطلاعاتی درباره قتل وحشیانه و عمدی جمال خاشقجی که ساکن آمریکا بود شده است. همچنین وی خواست گزارش مربوط به قتل روزنامه نگار سعودی را از حالت محرمانه خارج کند که این امر به شدت بر آینده روابط واشنگتن و ریاض تاثیر می‌گذارد.

همچنین ایوریل هینز گزینه مورد نظر جو بایدن برای تصدی سمت مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفته که اطلاعات در خصوص ترور جمال خاشقجی برای استفاده کنگره از حالت طبقه بندی شده خارج می‌شود.

از قرار معلوم و با توجه به اعتراض هایی که بایدن در دوران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته، وی از اقدامات بن سلمان در خصوص پرونده خاشقچی و موضوع یمن در ظاهر شاکی می باشد و خواستار رسیدگی به این دو پرونده هست، ولی نکته مهمی که در این میان وجود دارد معلوم نیست که آیا بایدن همانند ترامپ با دریافت دلارها و هدایای سعودی چشم خود را بر روی این دو پرونده حقوق بشری می بند یا نه واقعا به دنبال رسیدگی به این دو مساله می باشد؟

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که اگر بایدن چشم خود را بر روی جنایات ولیعهد سودی و رژیم آل سعود ببندند، محمد بن سلمان مطمئنا درب خزانه‌ مالی عربستان را به روی دولت جدید آمریکا باز می کند و اگر رییس جمهور آمریکا به جد خواستار رسیدگی به این دو پرونده باشد، طومار حکومت بن سلمان و یکه تازی های او در عربستان و منطقه به زودی پایان خواهد یافت.

در صورت تحقق سناریوی افشای گزارش خاشقجی، با توجه به اینکه دموکرات‌ها بر سه قدرت (کاخ سفید، مجلس نمایندگان و سنا) کنترل دارند و همچنین سناتور "باب منندز" دموکرات ارشد در کمیته روابط خارجی سنا منتقد اصلی رژیم سعودی است، همه ابزارهای پاسخگویی سیاسی و مالی عربستان سعودی در برابر ترور خاشقجی در دسترس خواهد بود، بدان معنا که عربستان برای مهار کردن افشای گزارش‌های مربوط به ترور خاشقجی حاضر است خزانه مالی عربستان را به روی جو بایدن باز کند.

بر اساس گزارش میدل ایست منندز اصرار دارد که کنترل نحوه فروش سلاح به عربستان را بدست آورد و از رژیم بن سلمان بسیار خشمگین است.

منندز علاوه بر مخالفت با فروش اسلحه به عربستان، منتقد شدید مقامات سعودی به دلیل نقض حقوق بشر در عربستان است و در سال ۲۰۱۹، این سناتور ارشد دموکرات حامی اصلی قانون پاسخگویی عربستان در جنگ یمن و قتل فجیع جمال خاشقجی بود و خواستار تحریم این کشور به دلیل جنایت‌هایش شد که با مخالفت ترامپ مواجه شد.

در بین این مسایل پایگاه خبری سعودی "لیکس" اعلام کرده که سیا پس از دوران ترامپیسم و هم اکنون به دنبال حذف بن سلمان و به دنبال جایگزینی وی است.

بنا بر این ادعا که صحت و سقم آن هنوز تایید نشده، ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در حال ارزیابی گزینه‌های آمریکا در عربستان سعودی هستند و مهمتر اینکه جو بایدن چطور می‌تواند یا نمی‌تواند از شر ولیعهدی که او را "اراذل و اوباش" خطاب کرده بود، خلاص شود.

لیکس نوشته است که انزجار بایدن از محمد بن سلمان امری آشکار است. پس از انتشار یافته‌های سیا مبنی بر اجرای قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ با دستور ولیعهد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول، بایدن او را "اراذل و اوباش" خواند. انتقاد از این شاهزاده سعودی اکنون که آمریکا دیگر به نفت عربستان وابستگی ندارد، ساده‌تر است.

شواهد ظاهری حکایت از مخالفت بایدن و برخی از اعضای کابینه او با بن سلمان و اقدامات جنایت بار او دارد ولی این مساله را بطور قطع نمی توان تایید کرد، چرا که هنوز معلوم نیست که آیا بایدن راه ترامپ را در خصوص عربستان ادامه می‌دهد و او نیز همانند رییس جمهور سابق آمریکا فقط به فکر دوشیدن آل سعود و چشم پوشی از جنایات ولیعهد کم تجربه و جاه طلب سعودی خواهد بود و یا شیوه دیگری را پیش خواهد گرفت؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها