رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 532538

تفاوت بخش اروپایی و آسیایی استانبول

رپورتاژ تبلیغی / ترکیه یکی از کشورهای خاورمیانه است که بخشی از آن در آسیا و بخش دیگر در اروپا قرار گرفته است. این کشور، یکی از توریستی‌ترین کشورهای دنیا است و هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان به آن سفر می‌کنند.

در بین شهرهای ترکیه، استانبول پربازدیدترین شهر این کشور به شمار می‌رود. این شهر به دلیل داشتن هتل‌های لوکس و جاذبه‌های تاریخی و دیدنی بی‌شمار به یکی از قطب‌های بزرگ گردشگری جهان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: پاسپورت ترکیه را چگونه باید دریافت کنیم؟

در این نوشتار ابتدا شما را با شهر زیبای استانبول آشنا خواهیم کرد. سپس به تفاوت بخش اروپایی و آسیایی استانبول می‌پردازیم.

آشنایی با شهر استانبول

استانبولی، یکی از مهم‌ترین و بزرگترین شهرهای کشور ترکیه است. اگرچه این شهر پایتخت ترکیه نیست اما مرکز مهم اقتصادی، تجاری و گردشگری این کشور به شمار می‌رود. وسعت شهر استانبول 5343 کیلومتر مربع است و بیشتر ساکنین آن مسلمان و اهل تسنن هستند.

قدمت این شهر که در دوران باستان به آن قسطنطنیه گفته می‌شده، به 700 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در سال 1453 میلادی، هفتمین شاه عثمانی به نام سلطان محمد دوم این شهر را فتح کرد و نام آن را به استانبول که به معنی جایگاه وفور اسلام است، تغییر داد. گفته می‌شود که شهر اصلی استانبول فقط در قسمت آسیایی قرار داشته و در زمان روم و عثمانی گسترش یافته و به اروپا رسیده است.

آمارها نشان می‌دهد که این شهر از نظر تعداد گردشگر رتبه سوم را در جهان دارد. استانبول در سال 2010 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا معرفی شده است.

هر ساله گردشگران زیادی به استانبول سفر می‌کنند. این شهر هم جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوانی دارد و هم از امکانات رفاهی و تفریحی بی‌نظیری برخوردار است.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی استانبول

این شهر بین دو دریای سیاه و دریای مرمره قرار دارد و توسط تنگه بسفر به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم شده است. بخش اروپایی استانبول در شبه جزیره تراکیه و بخش آسیایی آن در آناتولی واقع شده‌اند. به استانبول پلی میان دو قاره می‌گویند. چون دو بخش اروپایی و آسیایی آن توسط پل معروف بسفر به هم متصل شده‌اند.

به طور کلی، این شهر به سه ناحیه اصلی تقسیم می‌شود. معروف‌ترین بخش استانبول، شبه جزیره تاریخی است که در شمال آن قرار دارد. این شبه جزیره با تنگه بسفر در شرق و دریای مرمره در جنوب احاطه شده است.

بخش دوم، شمال شاخ طلایی یا همان مناطق تاریخی بشیکتاش و بی‌اوغلو است که در گذشته محل اقامت پادشاه عثمانی بوده است. در حال حاضر، ویلاهایی در این بخش شهر وجود دارد که ثروتمندان استانبول در آن‌ها اقامت دارند.

سومین ناحیه شهر، بخش اسکودار و کادیکوی است که در بخش آسیایی استانبول واقع شده و حدود یک سوم مردم این شهر را در خود جای داده است.

موقعیت جغرافیایی استانبول باعث شده در نواحی مختلف آن شاهد شرایط آب و هوایی متفاوتی باشیم. در حقیقت استانبول یک شهر چند اقلیمی است. آب و هوای این شهر در 6 ماه اول سال مرطوب و در 6 ماه دوم سال بسیار سرد و همراه با بارش برف و باران است. به همین دلیل، بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این شهر زیبا است.

بخش اروپایی استانبول

فرودگاه بین‌المللی استانبول و فرودگاه بین‌المللی آتاتورک در بخش اروپایی بنا شده‌اند. وجود تعداد زیادی گردشگر در بخش اروپایی باعث شده که این قسمت از شهر شلوغ‌تر باشد. به همین دلیل آمار جرم و جنایت هم در آن بالاتر است.

میدان تکسیم و خیابان معروف استقلال در این بخش از شهر قرار دارند. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بخش اروپایی می‌توان به مسجد ایاصوفیه، مسجد آبی، کاخ توپکاپی، کاخ گالاتا و کاخ دولما باغچه اشاره کرد. اولین مسجد استانبول که به آن مسجد عرب استانبول گفته می‌شود در بخش اروپایی ساخته شده است.

یکی از تفاوت های بخش اروپایی و آسیایی استانبول، به حمل و نقل عمومی مرتبط است. در قسمت اروپایی خطوط اتوبوس بیشتری وجود دارد. اما در بخش آسیایی تعداد مسیرهای مترو بیشتر است. طولانی‌ترین مسیر مترو هم در بخش آسیایی قرار دارد.

بیشتر باشگاه‌های ورزشی شهر در بخش اروپایی قرار دارند. باشگاه‌های بشیکتاش، قاسم پاشا و گالاتاسرای در بخش اروپایی و باشگاه فنر باغچه در بخش آسیایی واقع شده‌اند.

بخش آسیایی استانبول

بخش آسیایی قبل از دوره بیزانس بنا شده و قدمت آن در مقایسه با بخش اروپایی شهر بیشتر است. به همین دلیل بافت قدیمی بیشتری در آن دیده می‌شود. اولین محل استقرار ترک‌ها به نام حصار آنادولو در قسمت آسیایی واقع شده است.

خیابان بغداد، یکی از مشهورترین خیابان‌های بخش آسیایی استانبول است. در این خیابان که بین قاضی کوی و بوستانسی واقع شده، تعداد زیادی کافه‌ و رستوران‌ وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین مکان ها برای خرید خانه در کانادا کجاست؟

یکی از تفاوت های بخش اروپایی و آسیایی استانبول در تعداد هتل‌ها و مراکز خرید است. بیشتر جاذبه‌های تاریخی شهر در قسمت اروپایی قرار دارند. به همین دلیل، بخش آسیایی مراکز خرید و هتل‌های کمتری دارد. با این حال، نواحی ساحلی آن بسیار زیبا بوده و برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری مناسب است. در قسمت آسیایی استانبول فرودگاه بین‌المللی به نام صبیحا وجود دارد که بیشتر به پروازهای داخلی اختصاص دارد.

سایر تفاوت های بخش اروپایی و آسیایی استانبول

· بخش آسیایی از بخش اروپایی سرسبزتر است.

· اغلب خانواده‌های قدیمی و اصیل استانبول در بخش آسیایی آن زندگی می‌کنند.

· خطوط مترو در بخش آسیایی 5/1 برابر بیشتر است.

· بیشتر اسکله‌های تجاری در بخش آسیایی قرار دارند.

· مدارس نظامی بخش آسیایی از بخش اروپایی بزرگتر هستند.

· بخش اروپایی جمعیت بیشتری دارد.

· بخش اروپایی معمولا توریستی و شلوغ است.

· تعداد خطوط اتوبوس در بخش اروپایی استانبول دو برابر بیشتر است.

· بیشتر رسانه‌ها، روزنامه‌ها و مجلات ترکیه در بخش اروپایی واقع شده‌اند.

· بیشتر مراکز خرید و فروشگاه‌های معروف ترکیه در بخش اروپایی شهر قرار دارند.

· دفاتر اکثر دانشگاه‌ها در بخش اروپایی قرار دارند. با این حال، بیشتر آن‌ها در بخش آسیایی هم شعبه‌هایی دارند.

· بیشتر مراکز ورزشی و استادیوم‌ها در بخش اروپایی واقع شده‌اند.

خرید ملک در استانبول

خرید ملک در ترکیه ، یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است که امکان دریافت اقامت و تابعیت این کشور را فراهم می‌کند. نزدیکی به ایران باعث شده که هر ساله ایرانیان زیادی این کشور را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

بیشتر خارجی‌ها برای خرید ملک، قسمت اروپایی استانبول را انتخاب می‌کنند. چون در این بخش، تنوع ساختمان‌ها از نظر اندازه و قیمت بیشتر است. در بخش اروپایی ساخت و سازهای بیشتری انجام شده و کیفیت ساختمان‌های آن بهتر است. اکثر خانه‌های بخش آسیایی به سبک سنتی ساخته شده‌اند.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها