رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 533406

هشدار؛ پروتکل‌ها رعایت نشود نوروز نخواهیم داشت

ساعت24-معاون درمان ستاد ملی کرونا گفت: شواهد نشان می‌دهد در شروع پیک چهارم هستیم. بیماران بهبود یافته کرونایی که در هفته دوم تا ششم هستند با مشاهده علائم مشکوک سریعا به پزشک مراجعه کنند.

نادر توکلی در گفت‌وگو با برنامه تهران ما سلامت درباره خیز بیماری کرونا در شهر تهران طی هفته اخیر اظهار داشت: پیش از دو هفته پیش تعداد بستری ها کاهش پیدا کرد و حتی به زیر ۱۶۰۰ بستری رسید. طی ۱۰ روز گذشته این کاهش متوقف و حتی در برخی روزها با افزایش بستری همراه شده است. این علامت خوبی نیست چون وقتی آمار بستری افزایش می یابد تعداد بیماران سرپایی هم افزایش می یابند به طوریکه در برخی بیمارستان ها این آمار به دو برابر رسیده و نمونه های آزمایش هم در آزمایشگاه ها افزایش یافته اند. این علامت ها نشان دهنده شکل گیری موجی جدید در تهران است . اگر ساده انگاری ادامه پیدا کند و نظارت ها ادامه دار نباشد به مشکل خواهیم خورد به ویژه اینکه از ۱۵ اسفند ماه با نزدیکی به نوروز با شلوغی بازار ، امسال نوروز آرامی نخواهیم داشت.

معاون درمان ستاد ملی کرونا با تاکید بر اینمکه آمار آزمایشگاه ها شاخص خوبی برای سنجش شرایط است گفت: با مراجعه بیماران مشکوک به مطب ها و کلینیک های سرپایی ، پزشک در خواست آزمایش پی سی آر می دهد. این تعداد با توجه به آمار آزمایشگاه های بزرگ طی هفته گذشته تا به امروز ۲۵ درصد افزایش داشته است. نکته دوم آمار مراجعان سرپایی است که دو برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر تست مثبت باشد و شخص بدحال باشد حدود ۵ روز بعد بستری انجام می شود گفت: افزایش بیماران سرپایی و آمار آزمایش ها و سی تی اسکن ها نشان دهنده اوج گرفتن بیماری است. ما به جای کاهش افزایش داریم. از طرفی وقتی محدودیت ها به سمت زردشدن می رود تالارها و سینماها بازگشایی می شوند باعث افزایش تعداد بیماران خواهد شد. تنها اتفاق خوبی که در شهر تهران رخ داده بحث محدودیت تردد است. مردم تا حدی پذیرفته اند که بعد از ساعت ۲۱ تردد نداشته باشند. اگرچه از طرفی دیگر برخی رستوران ها را می بینیم که صف های طولانی وجود دارد و این نشان از ساده انگاشتن بیماری است.

توکلی با اعلام این خبر که آمار معنی داری در افزایش فوتی ها نداریم گفت: مرگ و میر کشور ما نسبت به کل ابتلاء حدود ۲ درصد است. مرگ و میر به صورت تاخیری رخ می دهد مرگ و میرها حدود ۲ هفته پس از آغاز پیک مشخص می شود. آمار بیماران حدود ۲۰ درصد به افراد زیر ۲۰ سال منتقل شده است. علامت ها در کودکان و نوجوانان خفیف است و خوشبختانه مرگ و میر کمی در این رده سنی وجود دارد.

معاون درمان ستاد ملی کرونا از علامت های جدید کرونا به ویژه در پیک سوم خاطرنشان کرد: طی دو تا سه ماه اخیر عوارض تاخیری بسیار بدخیم کرونا را می بینیم. شهروندان باید دقت کنند برخی عوارض از هفته دوم تا ششم شروع می شوند و بسیار خطرناک است و مرگ و میرهای وحشتناک دارد. تعداد این مرگ ها بسیار کم است اما عوارض قلبی و عفونت های ثانویه خونی به همراه دارد که بسیار کشنده است. با مشاهده هر گونه تب و تغییر در علائم حیاتی فرد بهبود یافته باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کند چون این علائم انقدر سریع اوج می گیرد که فرد را به کام مرگ می کشاند.

وی در پاسخ به اینکه آیا وارد پیک چهارم شده ایم یا خیر گفت: از نظر من در شروع پیک چهارم هستیم اما اگر مردم دست به دست هم داده و با کمک رسانه های جمعی حساسیت موضوع افزایش یابد رعایت ها بیشتر شده و این روند کنترل می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها