رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 533437

حزب کمونیست کوبا و زانوزدن دربرابر بخش‌ خصوصی

ساعت 24 - دولت کوبا اعلام کرد به کسب‌وکارهای خصوصی امکان فعالیت در اکثر صنایع را می‌دهد. این تحولی بزرگ در اقتصاد این کشور محسوب می‌شود که بشدت در کنترل دولت است.

خبر
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارتا النا فیتو وزیر کار کوبا گفت هدف این اصلاحات این است که "بخش خصوصی بتواند به پیشرفت خود ادامه دهد" و "نیروهای سازنده و مولد آن آزاد شوند."خانم فیتو گفت فهرست صنایع مجاز برای مشارکت بخش خصوصی از ۱۲۷ به بیش از ۲۰۰۰ مورد رسیده است و فقط ۱۲۴ صنعت از مشارکت خصوصی معاف خواهند بود. او این صنایع را مشخص نکرد.اقتصاد این کشور کمونیستی بشدت متاثر از همه‌گیری ویروس کرونا بوده است و همچنین تحریم‌هایی که دولت دونالد ترامپ اعمال کرد.سال گذشته، اقتصاد کوبا ۱۱ درصد کوچکتر شد، بدترین کاهش در سه دهه گذشته. این مردم کوبا را با کمبود کالاهای اساسی روبرو کرده است.ویل گرانت خبرنگار بی‌بی‌سی در هاوانا می‌گوید به نظر کارشناسان اقتصاد نابسامان و پیچیده کوبا، دولت با این تصمیم در عمل به همه شرکت‌های خصوصی به نوعی اجازه مشارکت در تقریبا تمام فعالیت‌های اقتصادی را می‌دهد. اما این تصمیم عملا ضربه بزرگی به کسب‌وکارهای بسیار کوچک شخصی یا خانوادگی است که امیدوار بودند کارشان را توسعه دهند و وارد فعالیت‌های تجاری متوسط شوند.
به جز صدها هزار مزرعه کوچک در کوبا، بخش غیردولتی عمدتا شامل کسب‌وکارهای کوچک صنعتگران، رانندگان تاکسی و بازرگانان است. حدود ۶۰۰ هزار نفر، یعنی حدود ۱۳ درصد نیروی کار، وقتی امکانش فراهم شد به بخش خصوصی پیوستند.خبرنگار بی‌بی‌سی در هاوانا می‌گوید با توجه به اینکه اصلاحات در کوبا کند پیش می‌روند، احتمالا مدتی طول می‌کشد تا تغییر ملموس و بهبود وضع اقتصادی را در زندگی روزمره مردم دید.در سال ۲۰۱۵، پس از حدود ۶۰ سال خصومت بین آمریکا و کوبا، باراک اوباما رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و رائول کاسترو رهبر کوبا توافق کردند که روابط‌ را عادی کنند؛ توافقی که به شهروندان آمریکایی اجازه می‌داد به کوبا سفر و به کسب‌وکارهای محلی کمک کنند.اما تلاش‌های باراک اوباما را جانشین او دونالد ترامپ با حمایت آمریکایی‌های کوبایی‌تبار تندرو متوقف کرد چرا که اقدام تاریخی اوباما برای گشودن درِ روابط با کوبا را، مماشات با رژیم کمونیستی کاسترو می‌دانستند.جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا که معاون اوباما بود، پیشتر اعلام کرده که قصد دارد روابط آمریکا با کوبا را بهبود ببخشد اما ناظران می‌گویند مشخص نیست که این برنامه در کجای فهرست اولویت‌های آقای بایدن قرار دارد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها