رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 533496

بدون تاخیر با آمریکای بایدن مذاکره مستقیم کنیم

ساعت 24- دیروز مقام رهبری ایران شرطهای خود را برای برگشت ایران به تعهدات برجامی که در 5 گام از تعهدات ایران حذف و دیگر اجرا نمی شوند را به آمریکا اعلام وتاکید کرد اول آمریکا باید تحریم را بردارد وایران پس از اطمینان از اینکه تحریم ها در عمل برداشته شده اند به برجام بر می گردد.

ظریف

اما جوبایدن رهبر آمریکا این شرط را نپذیرفت و خواستار بازگشت ایران به تعهدات خود شد و تازه به مسایل دیگری نیز اشاره کردو به نظر می رسد حالا باید به بن‌بست دیپلماتیک «اول ایران یا اول آمریکا» برای عمل به تعهدات برجامی مسئله خواهیم رسید یا راه حل های دیگری نیز بین این شخواسته ها وجوددارد. حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دوره دهم در این باره با دیپلماسی ایرانی گفت و گو کرده ست که می خوانیم:

مذاکره مستقیم

ضرورت انجام مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. چون تنها در سایه یک مذاکره مستقیم و بدون میانجی بین ایران و آمریکاست که می توان به یک درک درست، واقع بینانه و مشترک از مواضع و انتظارات همدیگر و متعاقبش یافتن راه حلی برای خروج از این بن‌بست دیپلماتیک به منظور احیای برجام رسید. بله اکنون به نظر می رسد که مسئله مذاکره مستقیم با ایالات متحده آمریکا قدری دور از واقعیت است، اما در عین حال باید به این نکته اذعان داشت که هر چه در خصوص مذاکره با ایالات متحده آمریکا تعلل کنیم قطعاً به فرصت سوزی بیشتر برای تحقق منافع جمهوری اسلامی ایران می‌انجامد. همین چند سال اخیر با افزایش دامنه تنش ها، فرصت های مغتنمی در اختیار رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای مرتجع منطقه برای تخریب چهره ایران در سطح جهان شکل گرفت. در حالی که برجام توانست این فرصت ها را از رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع منطقه برای تخریب هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران و پررنگ کردن ایران‌هراسی بگیرد. چون به واقع توافق هسته ای بازگشت ایران به عقلانیت سیاسی و خرد دیپلماتیک بود که توانست دشمنان ایران اسلامی را غافلگیر کند. اکنون هم که شاهد روی کار آمدن دولتی منعطف در ایالات متحده آمریکا هستیم بهترین فرصت برای احیای گفت وگوها، استفاده از اهرم دیپلماسی و پیگیری مذاکرات برای حل و فصل چالش‌ها و بن بست های دو طرف به خصوص در حوزه برجام به وجود آمده است. مطمئن باشید که اگر این فرصت‌ها از دست برود برگ های برنده ما برای گفت وگو با آمریکا کمتر و کمتر خواهد شد و به موازات آن توان چانه‌زنی دیپلماتیک ما کاهش پیدا خواهد کرد. برجام به واقع توافق بین ایران و ایالات متحده آمریکا بود و زمانی که محمد جواد ظریف و جان کری به عنوان وزرای امور خارجه ایران و ایالات متحده آمریکا با حضور در پای میز مذاکره و پیاده روی، تابوی مذاکرات تهران و واشنگتن را شکستند، می توانستند مسیری برای شکل گیری و رشد مناسبات اقتصادی بین دو کشور ایجاد کنند تا بهانه را از دست ترامپ برای خروج از برجام بگیرند. چون در واقع یکی از دلایلی که باعث خروج دونالد ترامپ از برجام شد این بود که ترامپ اعتقاد داشت برجام هیچ گونه سود و منفعت اقتصادی و تجاری برای ایالات متحده آمریکا ندارد. بلکه سود این توافق در جیب جمهوری اسلامی ایران و دیگر طرف های برجامی به ویژه فرانسوی ها ریخته شده و این وسط سر آمریکا بی کلاه مانده است. یعنی ترامپ اعتقاد داشت برجامی که با فشار سیاسی، تحریم و تحرکات دیپلماتیک آمریکا به نتیجه رسیده است چرا سود آن برای دیگر کشورها باشد. ما باید از این اشتباهات درس بگیریم و با تلاش برای انجام مذاکرات با دولت جو بایدن، اولویت را حل اختلافات، چالش ها و انتظارات دو طرف بدانیم.

کاسب های تحریم

ما نباید نقش مخرب و منفی کاسبان تحریم و یا حتی کاسبان جنگ را نادیده بگیریم. از یاد نبریم زمانی که با احیای تحریم‌ها به خصوص در حوزه نفتی، فروش نفت ایران به پایین ترین حد خود رسید همین کاسبان تحریم با فعالیت های دلالانه خود چه سودهایی را از قِبَل همین تحریم ها به جیب زدند. به همین دلیل است که این افراد تحریم را نعمت می دانند. لذا کاسبان تحریم هر تلاشی را به کار می گیرند که فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران در دوره بایدن هم تداوم و حتی تشدید پیدا کند. مطمئن باشید اگر زمینه برای مذاکره بین ایران و ایالات متحده آمریکا در آینده ای نزدیک شکل بگیرد دست این کاسبان تحریم بسته خواهد شد.

اکنون که مسئله احیای برجام مطرح است تنها مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا می‌تواند آن را به نتیجه برساند. از طرف دیگر هر کشوری که بخواهد نقش میانجیگر یا واسط را در تنش ایران و ایالات متحده ایفاد کند، هر پیام و یا موضعی بین دو طرف را از فیلتر منافع ملی خود عبور خواهد داد. لذا نمی‌توان به هیچ کشور و هیچ بازیگری به عنوان میانجیگر یا واسط صادقی بین ایران و ایالات متحده آمریکا اعتماد کرد. مضافا بر نکات یاد شده باید عنوان کرد در دنیای سیاست، جنگ و تنش هم باید مدیریت شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها