رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 533541

پیش‌بینی یک اقتصاددان از آینده نرخ تورم

ساعت 24- استاد اقتصاد دانشگاه گفت: اگر نتوانیم با دولت جدید آمریکا مذاکره و به توافق برسیم این احتمال وجود دارد که دوباره انتظارات تورمی اوج بگیرد که آن موقع حجم نقدینگی سه هزار هزار میلیارد تومانی با افزایش سرعت گردش پول، دوباره تورم را افزایش خواهد داد. به عبارت دیگر ما مشکل تورم را داریم منتها روند آن بستگی به انتظارات تورمی دارد یعنی اگر این انتظارت شدت بگیرد نرخ تورم نیز افزایشی می‌شود و برعکس.

کامران ندری در مورد افزایش ۱۷.۸ درصدی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی اظهار کرد: یکی از اقلام دارایی‌های بانک مرکزی که منجر به افزایش پایه پولی می‌شود همین رشد خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است که به دلیل کسری بودجه دولت روی داده، یعنی دولت برای تامین بخشی از کسری بودجه خود از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کرده است. سازوکار این فرآیند اینگونه است که ذخایر صندوق توسعه در ترازنامه بانک مرکزی می‌نشیند و خالص دارایی‌های خارجی آن افزایش می‌یابد؛ در ازای آن دولت ریال می‌گیرد که این همان رشد پایه پولی یا چاپ پول است.

وی ادامه داد: منتها در گذشته این امکان برای بانک مرکزی وجود داشت که ارزهای صندوق توسعه ملی را در بازار بفروشد و پایه پولی ایجاد شده را جمع آوری کند که اصطلاحا عملیات خنثی سازی گفته میشود. اما در شرایط تحریم که منابع صندوق بلوکه شده و فعلا قابل استفاده نیست این عملیات میسر نبوده لذا پایه پولی رشد داشته است که اثرات و تبعات تورمی خواهد داشت

این کارشناس اقتصادی در مورد عبور حجم نقدینگی از مرز ۳ هزار هزار میلیارد تومان گفت: کاملا بدیهی است که این رشد نیز تاثیر تورمی دارد که روزانه آن را احساس می کنیم. منتها در شرایط کنونی از انتطارات تورمی کاسته شده که اگر مجددا این انتظارات افزایش یابد، نقدینگی نیز شروع به چرخش در بازارهایی مانند مسکن، خودرو و ارز خواهد کرد که پیامد آن افزایش تورم در بازار کالا و خدمات است.

ندری ادامه داد: الان شانسی که ما داریم اینکه به دلیل انتخابات آمریکا، اندکی از انتظارات تورمی کاسته شده و به نوعی سرعت گردش پول و حجم مبادلات در بازارهای سوداگرانه به دلیل این انتخابات کاهش یافته است چون احتمال می رود واردات کالاها آزاد شود که پیامد آن نیز کاهش انتظارات تورمی است.

وی متذکر شد: اگر نتوانیم با دولت جدید آمریکا مذاکره و به توافق برسیم این احتمال وجود دارد که دوباره انتظارات تورمی شدت اوج بگیرد که آن موقع حجم نقدینگی سه هزار هزار میلیارد تومانی با افزایش سرعت گردش پول، دوباره تورم را افزایش خواهد داد. بعبارت دیگر ما مشکل تورم را داریم منتها روند آن بستگی به انتظارات تورمی دارد یعنی اگر این انتظارت شدت بگیرد نرخ تورم نیز افزایشی می‌شود و برعکس.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: به نظرم اگر تحریم‌ها نیز برداشته شود ما تورم را خواهیم داشت اما شدت آن مانند سه سال اخیر نخواهد بود و آن نیز ریشه در کاهش انتظارات تورمی دارد. اگر مردم احساس کنند گشایشی روی خواهد داد انتظارات کاهش و اگر روابط تیره شود، این انتظارات افزایش می یابد.

ندری در مورد کاهش نرخ تورم در صورت رفع تحریم ها گفت: ما در آینده تورم را خواهیم داشت منتها اگر رابطه ما با آمریکا بهبود یابد از شدت آن کاسته و احتمالا به زیر ۲۰ درصد سقوط کند اما اگر روابط اصلاح نشود یا تحریم های دیگر اعمال شود، در آن صورت مانند سه سال اخیر انتطارات و در نتیجه نرخ تورم نیز شدت خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا، براساس این آمارها، به طور کلی دارایی های بانک مرکزی در آذر ماه امسال ۹۲۳۹.۹ هزار میلیارد ریال بود که این میزان در آذر ماه ۹۸ رقم ۷۶۸۴.۰ هزار میلیارد ریالی را ثبت کرد و حاکی از رشد ۲۰.۲ درصدی است.

دارایی های خارجی بانک مرکزی در آذر ماه ۹۹ به ۵۸۲۴.۶ هزار میلیارد ریال رسید که رشد ۱۷.۸ درصدی را نسبت به آذر ماه سال گذشته به ثبت رساند. میزان دارایی های بانک مرکزی در آذرماه امسال نسبت به اسفند ۹۸ هم با رشد ۸.۶ درصدی همراه بود.

همچنین در پایان آذرماه ۱۳۹۹، نقدینگی با رشد ۲۶.۶ درصدی نسبت به اسفند ۹۸ به رقم ۳۱۳۰۰.۲ هزار میلیارد ریال رسیده است. این میزان از نقدینگی بر حسب اجزای تشکیل دهنده شامل پول و شبه پول است که در بخش پول، دو زیر مجموعه «اسکناس و مسکوک در دست اشخاص» و «سپرده های دیداری» را داریم که در پایان آذرماه ۹۹، هر کدام به ترتیب با افزایش ۵ و ۵۱ درصدی نسبت به اسفند ۹۸ مواجه شده‌اند و به ارقام ۶۴۲.۲ و ۵۵۲۸.۱ هزار میلیارد ریال رسیده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها