رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 533583

آقای زائری! خانم سلبریتی! ناامیدی و نگرانی مردم به راحتی توییت‌های شما پاک نمیشود

ساعت 24-«توییت مرحوم انصاریان را پاک کردم چون من در نقل مطلب عجله کردم و این اشتباه بود.» به همین سادگی. همین‌قدر راحت و غیرمسئولانه می‌شود جامعه را ملتهب کرد و روح و روان مردم را به بازی گرفت و بعد هم به خیال خود، با پاک کردن پست توییتری یا اینستاگرامی، از خود رفع تکلیف کرد. برخی گویا ذهن مردم و فضای روانی جامعه را با صفحه شخصی خود در فضای مجازی اشتباه گرفته‌اند...

h1>

در ادامه شائبه‌های مطرح‌شده درخصوص فوت باورنکردنی و غم‌انگیز «علی انصاریان»، بازیکن پیشکسوت تیم ملی و پرسپولیس، در ساعات گذشته توییت عجیبی توسط حجت‌الاسلام محمدرضا زائری درباره زمان مرگ این بازیکن محبوب و ماجراهای پس از آن منتشر شد که البته مدت زیادی هم دوام نیاورد و پاک شد و یک توییت عذرخواهی جای آن را گرفت. اما آیا آثار مخرب این قبیل اظهارنظرهای عجولانه، غیرکارشناسی و غیرمسئولانه از ذهن مردم و جامعه هم به همین سادگی پاک می‌شود؟

آقای زائری! خانم سلبریتی! ناامیدی و نگرانی مردم به راحتی توییت‌های شما پاک نمی‌شود

*حال این روزهای ما شبیه حس و حال روزهای بعد از باخت به بحرین در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002 است؛ همان‌قدر خراب و زخمی و سرگشته. قرار بود مثل آب خوردن بحرین را ببریم و به‌عنوان تیم اول گروه برویم کنار کره و ژاپن میزبان اما راحت‌تر از آنکه تصورش را کنیم، با بدترین نتیجه به رقیب نامحترم باختیم و افتادیم در کانال فرسایشی بازی‌های پلی‌آف و... بازخوانی ماجراهای آن بازی همیشه تلخ را کنار بگذاریم. برای ما آنچه بیش از آن باخت و همه باخت‌های باورنکردنی شبیه آن، سخت و سنگین بود، شایعات ریز و درشتی بود که در روزهای بعد از شکست در جامعه پخش می‌شد؛ «یکی از بازیکنان حریف دو اخطاره بوده و غیرقانونی بازی کرده. بازی 3 بر صفر به نفع ما میشه و میریم جام جهانی»، «فلان بازیکن حریف دوپینگ کرده‌بوده، نتیجه بازی به نفع ما برمی‌گرده و صعود می‌کنیم و...»، و آنقدر از این شایعات بی‌اساس روی ذهنمان هوار می‌کردند که حتی فرصت نمی‌کردیم یک دل سیر برای خراب شدن کاخ آرزوهایمان غصه بخوریم و اشک بریزیم. دست آخر هم بعد از چند روز دست و پا زدن در باتلاق شایعاتی که هیچ‌وقت خدا هم به نفع ما محقق نمی‌شد، تنها چیزی که نصیبمان می‌شد، خشم و سرخوردگی عمیقی بود که تا مدت‌ها روی کار و زندگی‌مان سایه می‌انداخت.

*بله، مهم است بتوانی در فضایی آرام و منصفانه و انسانی، برای چیز مهمی که از دست داده‌ای، غصه بخوری و اشک بریزی و ذره‌ذره با جای خالی آن کنار بیایی. حالا فکر کن آن ازدست‌رفته، یک عزیز باشد؛ انسانی که برای تو و برای خیلی‌های دیگر، مهم و باارزش بوده. و این، همان چیزی است که در 2 هفته گذشته از ما دریغ شده.

*از دست دادن ناگهانی «مهرداد میناوند» و «علی انصاریان»، دو بازیکن سابق تیم ملی و پرسپولیس در اثر ابتلا به کرونا آن هم به فاصله یک هفته، آنقدر شوک‌آور و باورنکردنی بود که هضمش نه‌فقط برای دوستداران فوتبال و هواداران این دو پیشکسوت همیشه خندان و بانشاط بلکه برای تمام جامعه به مدت‌ها زمان نیاز داشت. اما به‌محض انتشار خبر غم‌انگیز فوت این بازیکنان، با تزریق انواع و اقسام شایعات درباره مراحل درمانی آنها و علت مرگشان، شوک احساسی دیگری به جامعه وارد شد.

آقای زائری! خانم سلبریتی! ناامیدی و نگرانی مردم به راحتی توییت‌های شما پاک نمی‌شود

*ماجرا با پرچمداری برخی چهره‌های شناخته‌شده هنری و ورزشی و با ارتباط دادن مرگ میناوند و انصاریان به تأخیر در خرید واکسن کرونا شروع شد و هر کس از راه رسید، در آتش این شبهه بی‌اساس دمید و در درخشان‌ترین مورد، کتایون ریاحی در پست اینستاگرامی‌اش به انصاریان لقب «شهید واکسن» داد! لابد غلبه اندوه و ماتم بر قوای منطق باعث شده‌بود سلبریتی‌های عزیز فراموش کنند در هیچ‌کجای دنیا حتی در کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا هم که از 2 ماه قبل واکسیناسیون را شروع کرده‌اند، اولویت تزریق واکسن کرونا با ورزشکاران و افراد رده سنی 40-45 سال نیست و در بهترین حالت، ماه‌ها طول می‌کشد تا نوبت به این افراد برسد. چیزی که چند روز بعد – شاید هم ناخواسته - توسط یکی از سلبریتی‌های خارج‌نشین مورد تأیید قرار گرفت. یادشان رفت در آن کشورها هم واکسیناسیون در این زمان کوتاه نتوانسته مانع از مرگ و میرهای گسترده شود و بالاتر از این، تزریق واکسن، تلاشی برای پیشگیری از ابتلا به کروناست نه داروی درمان آن. پس حتماً خبر بهبود کرونای آن پیشکسوت محترم در یک کشور دیگر با تزریق واکسن، یک شوخی بوده.

*گرچه با اعتراضات کاربران فضای مجازی و توضیحات چندباره کارشناسان، کم‌کم این موج اظهارات غیرکارشناسی فروکش کرد و پست «شهید واکسن»! هم پاک شد، اما نوبت به شایعات عجیب و غریب و گاه ترسناک درباره روند درمان میناوند و به‌ویژه انصاریان رسید و آرام‌آرام صفحات مجازی را پر کرد و کار به جایی رسید که پزشک معالج این دو بازیکن (فارغ از انتقاداتی که به رفتارهای خود او و همکارش در نحوه اطلاع‌رسانی درباره وضعیت دو ورزشکار مرحوم وارد است) ناچار شود از این لایو اینستاگرامی به آن برنامه تلویزیونی برود و به مصاحبه با خبرگزاری‌ها متوسل شود تا از خود و همکارانش در مقابل شایعات و تهمت‌ها و ناسزاها دفاع کند. این بار، اطلاعات ضد و نقیضی که درباره وضعیت سلامتی انصاریان در آن روزهای تلخ پایانی مطرح می‌شد، به صحبت‌های غیررسمی دوستان نزدیکش که در آن روزها در بیمارستان حضور داشتند، نسبت داده می‌شد.

آقای زائری! خانم سلبریتی! ناامیدی و نگرانی مردم به راحتی توییت‌های شما پاک نمی‌شود

*عجیب‌ترین و جدیدترین اظهارنظر در این باره اما از طرف کسی صورت گرفت که کمتر انتظار می‌رفت. حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در رشته توییتی، مدعی شد علی انصاریان 2 روز زودتر از زمان اعلام فوتش یعنی در روز دوشنبه از دنیا رفته‌بود! اما با ممانعت دو نفر، این خبر اعلام نشد و تازه از فردای آن روز کمپین نذر و دعا برای شفای او به راه افتاد!، اتفاقی که تمام کشور را برای طلب سلامتی او بسیج کرد اما خیلی طول نکشید آن حال دعای آمیخته با امید معجزه و شفا به یک ناامیدی عمومی بدل شد... انتشار این توییت‌های عجیب که حاوی اتهامات سنگینی به تیم درمان انصاریان و مسئولان بیمارستان محل بستری او بود، باعث حیرت مخاطبان شد و سئوالات و شبهات فراوانی ایجاد کرد.

آقای زائری! خانم سلبریتی! ناامیدی و نگرانی مردم به راحتی توییت‌های شما پاک نمی‌شود

*اما زودتر از آنچه تصور می‌شد، حجت‌الاسلام زائری از موضع خود عقب‌نشینی کرد و توییتش را پاک کرد با این توضیح که: «توییت مرحوم انصاریان را پاک کردم چون من در نقل مطلب عجله کردم و این اشتباه بود. نمی‌توانم کسی را که با اطمینان از او نقل کرده‌ام، معرفی کنم و از این بابت عذر می‌خواهم...» اما آقای زائری که خود سابقه طولانی در حوزه رسانه دارد، تصور می‌کند آثار مخرب اطلاعاتی که با عجله منتشر کرد، به سادگی پاک کردن توییتش از ذهن مردم هم پاک می‌شود؟ آیا ایشان در لحظه انتشار این توییت، به تاثیرات منفی القای حس بی‌اعتمادی نسبت به کادر درمان در میان مردمی که یک سال پرالتهاب را گذرانده‌اند و هرکدام عزیزی در بخش‌های کرونا دارند و روز و شبشان با دلهره و نگرانی برای سرنوشت سلامتی آنها می‌گذرد هم فکر کرده‌بود؟

طبق قاعده «هر راست نشاید گفت»، آیا ایشان قبل از انتشار این رشته توییت، لحظه‌ای با خود فکر نکرد حتی اگر این اطلاعات درست هم می‌بود، فضای مجازی نمی‌تواند محل مناسبی برای مطرح کردن چنین مسائلی باشد و پیگیری آن باید از کانال‌های قانونی و تخصصی انجام شود تا حق جامعه درمانی کشور که در یک سال گذشته زیباترین صحنه‌های ایثار و فداکاری را برای محافظت از سلامت مردم به نمایش گذاشته‌اند هم محفوظ بماند؟ آیا ایشان در روزهای گذشته شاهد رخنه کردن موج گسترده نگرانی و غم در جامعه و در میان اقشار مختلف مردم نبود و به‌واسطه گزارش برخی متخصصان، از افزایش حس اضطراب در میان بیماران بستری در بخش‌های کرونا بعد از فوت دو قهرمان ورزشی مطلع نشده‌بود و نمی‌دانست انتشار این تویتت‌ها می‌تواند باعث گسترش همه این احساسات ناخوشایند و فرساینده شود؟

*شاید از کاربران عادی فضای مجازی و حتی برخی از سلبریتی‌ها که آشنایی چندانی با سواد رسانه‌ای و لوازم و ضرورت‌های حضور و فعالیت در این فضای پرمخاطره ندارند، انتظار چندانی نباشد اما از چهره‌هایی مانند آقای زائری که در مقام کارشناس رسانه فعالیت می‌کنند، قطعاً پذیرفتنی نیست بی‌توجه به تبعاتی که یک پیام می‌تواند بر اقشار مختلف مخاطبان و به‌دنبال آن بخش بزرگی از جامعه داشته‌باشد، نسبت به انتشار آن اقدام کنند. و نکته آخر اینکه، گرچه هرکدام از کاربران فضای مجازی اختیار چهاردیواری شخصی خود را دارند اما نباید ذهن مردم و فضای روانی جامعه را با صفحه شخصی خود اشتباه بگیرند.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها