رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 533740

احمدی نژاد: در انتخابات ثبت نام می کنم /می توانستم تحریم ها را بردارم اما...

ساعت24-رئیس جمهور سابق گفت: من کی گفتم که در آن 8 سال نگذاشته اند کار کنیم؟ آقای خاتمی در کل دوره دومش گفت نمی گذارند ما کار کنیم، آقای روحانی هم همین را گفت اما من کی چنین حرفی را زدم؟

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان در بخشی از گفتگوی تفصیلی با اکوایران، اظهاراتی متناقض درباره کاندیداتوری در 1400 مطرح کرد.

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

*یک عبارت مشترکی را من هم از شما و هم از آقای خاتمی شنیده ام که ما می خواستیم یک کارهایی کنیم ولی نگذاشتند. تاکید من این است که وقتی شما و جریان دیگر اصلاح طلب یا جریانات دیگری مثل آقای روحانی و عملگرایان و اینها اعتقادشان بر این است که می خواستیم کارهایی را کنیم و نگذاشتند چه اصراری است که این جریانات و جنابعالی برای حضور در مقام ریاست جمهوری دوباره تلاش می کنید؟

من تلاشی کرده ام؟ تلاش آن است که برویم و تیم جمع کنیم و پول خرج کنیم.

اگر احساس وظیفه کنم در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کنم

*یعنی شما نمی خواهید دیگر در مقام ریاست جموری باشید؟

خیر. اشکال شما این است که ذهنتان صفر و صدی است، من اگر احساس وظیفه کنم ثبت نام می کنم، شما یکنفر را در ایران پیدا کنید که بگوید احمدی نژاد از من خواسته است که او را تبلیغ کنم، من هرگز این کار را نکرده ام.

*یعنی شما با توجه به محدودیت ها اشراف دارید که ...

این هم یک تعادل برقرار کردن بسیار ناجوانمردانه است. من کی گفتم که در آن 8 سال نگذاشته اند کار کنیم؟ آقای خاتمی در کل دوره دومش گفت نمی گذارند ما کار کنیم، آقای روحانی هم همین را گفت اما من کی چنین حرفی را زدم؟ بعدها شما در یک کار خاص از من سؤال کرده اید و من گفتم این کار را نگذاشتند انجام دهم، من کی گفتم کلا نمی گذارند کار کنیم.

این یک تهمت است. آنها یک کلمه را از جایی می گیرند و آن را از بسترش جدا می کنند و یک جای دیگر می برند و به یک چیز دیگر می دوزند و رسانه های ما همه همینطور هستند؛ این کار بد است و هیچ چیزی ساخته نمی شود، شما باید حقیقت را بگویید، ما تا روز آخر ایستادیم و کار کردیم البته جاهایی مثل هسته ای را ما حل کردیم اما نگذاشتند. ما می توانستیم آن تحریم را برداریم اما نگذاشتند.

آقای خاتمی در دور اول مجلس با او همراه نبود اما دور دوم مجلس کاملا با او بود و نمی تواند بگوید با من نبود، آقای روحانی مجلس و قوه قضاییه کلا با او بودند و کجا نگذاشتند که او کار کند؟ ما 10 برنامه اعلام کردیم و انقدر جلو بردیم کسی که دلسوز کشور است باید بگوید اولا این برنامه ها درست بود یا غلط و آنجاهایی که غلط بود، ایراد کارش کجا بود تا آن را برطرف کند بلکه مشکلات کشور حل شوند اما آنها می گویند همه چیز دولت احمدی نژاد سیاه است و فلان دولت همه چیزش خوب است.

هیچوقت نگفتم نگذاشتند کار کنم

بنده هیچ وقت چنین موضعی را راجب دولت های قبل از خودم نگرفتم، یک موقع در مورد کار خاص حرف زده ام ولی هیچ وقت نگفتم که نگذاشتند کار کنم تازه همیشه گفتم که خدمات زیادی شده است اما اشکالات بخاطر این است که ما از مسیر انقلاب دور شدیم. من هیچ وقت خدمات را زیر سوال نبردم و واقعا 2 سال آخر اگر مجلس و بعضی های دیگر و همین دوستانی که روزنامه دارند و از جمله شما مقداری همراهی می کردند ظرفیت کشور ما باعث می شد تا ما تحریم را کنترل کنیم.

می توانستیم تحریم ها را برداریم اما...

ما باید در شرایط مساوی گفت و گو کنیم. من همان موقع گفتم که می خواهید در شرایط نا برابر گفت و گو کنید و حتما باید امتیاز دهید که دادند، یک چیزی نوشتند که به لحااظ حقوقی نمی توانیم هیچ کجا شکایت کنیم. مثلا برجام را به سطل آشغال انداختند و ما نمی توانیم هیچ شکایتی کنیم پس معلوم است که یک چیز تحمیلی بوده است. ما می توانستیم تحریم را برداریم و در موضع برابر باشیم اما جالب است تمام اینهایی که این حرف ها را می زنند کاملا راجب من ضد و نقیض حرف می زنند.

می گویند احمدی نژاد دنبال سازش با آمریکا است

همین ها می گویند که احمدی نژاد دنبال سازش با امریکا است، من به اوباما می گفتم که بیایید در سازمان ملل با هم صحبت کنیم اما اینهایی که ضد و نقیض در مورد من صحبت می کردند می گفتند که احمدی نژاد سازش کرده و کشور را خراب کرده است. من نمی گویم که کارهای دولت ما صد در صد درست بوده است، تصمیمات کلان دولت بر اساس مطالعه گرفته شده است البته می توانست بهتر از آن انجام شود ولی هیچ کس نمی تواند این تصمیمات را زیر سوال ببرد هر چند ما ادعای کامل بودن نداریم.

اگر من و شما یک شوخی کنیم آیا به این معنا است که تمام سیاست های ما شوخی است؟ اینها واقعا بد است. با اداره کشور باید عالمانه برخورد کنیم. باید ضعف ها و قوت های یک دولت را بررسی کنیم و قوت هایش را تقویت کنیم و ضعف هایش را کنار بگذاریم. ما طرح شبنم را برای جلوگیری از قاچاق کالا طراحی کرده بودیم و کارهایش انجام شده بود و با بسیاری از کشورهای مبدا صدور کالا به ایران هم توافق کرده بودیم که کل کالاهای واردی به کشور بارکد بخورد و کل کالاهای تولید داخل هم بارکد بخورد و کالاهایی که بارکد ندارند قاچاق محسوب می شوند. دولت آقای روحانی این را در هفته اول لغو کرد و 7 سال است که می گوید قاچاق است و نمی توانیم کار کنیم و به نیروی انتظامی می گوید که جلوی قاچاق را ببیند با نبروی انتظامی می شود که جلوی قاچاق را گرفت؟

باید پایه و زیرساخت را درست کرد. یک روزنامه اقتصادی نگفت آقای دولت چرا شما این طرح را لغو کردید؟ همه آنها این را تایید کردند که علت تایید آنها از 3 حالت خارج نیست؛ یا واقعا متوجه نشدند که چه اتفاقی افتاده است یا منافعشان در آن بود یا آنقدر منافعشان در این دولت بود که نمی خواستند ببینند. اگر در این 8 سال ضعف های طرح شبنم را بر طرف کرده بودند لااقل الان ما از صادرات قاچاق کالا خیالمان راحت بود. مثلا کارت سوخت چه اشکالی داشت که لغو شد؟ آیا اعتراض مردمی پشت آن بود؟ کار مردم گره خورده بود؟

این دولت کارت سوخت را برداشت و هیچ روزنامه ای به آن اعتراض نکرد. بعدا همان وزیری که گفته بود کارت سوخت بیخود است، گفت 7 الی 10 میلیارد دلار از کشور سوخت قاچاق شد و ما مجبوریم که کارت سوخت را برگردانیم. حتی یک روزنامه نگفت که آقای دولت چرا 10 میلیارد ملت ما را بر باد دادید و بعد هم صدها میلیارد حیثیت کشور را بر باد دادید و یک شبه کارت سوخت را احیا کردید و مردم را به کشتن دادید.

سیاست خارجی بازی نیست

ما همه در یک کشتی هستیم و با این روش ها به هیچ کجا نمی رسیم. من چه مسئول باشم و چه نباشم هر قدرتی در دنیا بخواهد یک سر سوزن از حقوق ملت ایران را ببرد، من جلوی او ایستادم. تا روزی که زنده هستم هیچ سندی را علیه منافع ملت تایید نمی کنم.

سیاست های دولت من باعث شد بوش به جای جنگ، با ما مذاکره کند

سیاست خارجی بازی نیست که بخواهیم جلوی مستکبرین تسلیم شویم، من اصلا نمی گویم که بجنگیم اتفاقا من می خواهم بگویم جنگ نباشد. زمانی جنگ اتفاق می افتد که شما ضعف نشان دهید یا اجازه دهید که ضعیفتان کنند هر موقع این اجازه را دهید جنگ است. حتی بوش هم که ایران را تهدید به جنگ کرده بود اعلام کرد می خواهم با ایران مذاکره کنم و با ما در عراق مذاکره کرد یعنی سیاست های دولت باعث شد آقای بوش جای جنگ مذاکره را انتخاب کند اما عمر دولتش کفایت نکرد و دولت بعدی با ما گفت و گو کرد.

من نمی گویم که در این گفت و گوها تیم ما موفق بود، می خواهم بگویم که سایه جنگ برداشته شد. الان دوباره سایه جنگ آمده و روزانه تهدید می شویم و همان هایی که از این دولت دفاع می کنند می گویند زمان احمدی نژاااااد! این کشور برای همه است با اینکه ما یک جناح را مطلق کنیم که مسئله حل نمی شود. مسائل باید روی زمین حل شود نه در رسانه یا دعواهای سیاسی. بیشترین ارتباطات خارجی در دولت ما بوده است و اگر بعضی کارها نمی شد ما مشکل را با اروپا حل می کردیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها