رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 533994

رئیس قوه قضائیه با نخست‌وزیر عراق و مسئولان عالی این کشور دیدار کرد

قاضیالقضات در عراق

ساعت 24-رئیس قوه قضائیه در صدر یک هیئت بلندپایه قضائی، به دعوت فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضائی عراق، به این کشور سفر کرد و دیدار با رئیس شورای عالی قضائی، رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و مسئولان دیگر کشور عراق، ارتقای مناسبات حقوقی و قضائی دو کشور و پیگیری پرونده ترور شهید قاسم سلیمانی و همراهان ایشان، بخشی از برنامه‌های سفر حجت‌الاسلام رئیسی به بغداد بود.

خبر
رئیس قوه قضائیه در دیدار با نخست‌وزیر عراق، با تقدیر از تصمیم عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، زمان‌بندی برای اجرای مصوبه پارلمان عراق را لازم دانست. او با تقدیر از مواضع دولت عراق در قبال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران تأکید کرد: تحریم‌ها هیچ‌گاه ملت ایران را متوقف نکرده است و ما ان‌شاءالله این تحریم‌ها را خنثی خواهیم کرد. رئیسی همچنین با اشاره به موضوع زندانیان ایرانی محبوس در عراق، به موافقت مقام معظم رهبری با عفو زندانیان عراقی در ایران که واجد شرایط آزادی هستند، اشاره و ابراز امیدواری کرد هرچه سریع‌تر زمینه آزادی ایرانیان زندانی در عراق، خصوصا آنها که به دلیل اقامت یا ورود غیرمجاز به این کشور بازداشت شده‌اند، فراهم شود و این افراد به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند.
او همچنین درباره اراده جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با فساد و همکاری با عراق جهت استرداد مجرمان عنوان کرد: جمهوری اسلامی بر همکاری‌های حقوقی و قضائی با عراق درخصوص تردد اتباع دو کشور و افزایش و تسهیل مبادلات تجاری تأکید دارد. رئیسی درباره پیگیری حقوقی پرونده ترور سرداران شهید جبهه مقاومت نیز خاطرنشان کرد: مجازات آمرین و مجرمینی که این جنایت را مرتکب شده‌اند، برای آینده ایجاد بازدارندگی خواهد کرد. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر حجت‌الاسلام رئیسی به این کشور تأکید کرد: ایران و عراق روابط طولانی مبتنی بر مشترکات فراوان دارند که توسعه این روابط، خواست قلبی و مورد تأکید ماست. وی با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «این انقلاب تأثیر بزرگی در اذهان و در دل ملت‌های مسلمان و غیرمسلمان داشت». نخست‌وزیر عراق روابط دو کشور را ممتاز توصیف کرده و با تأکید بر اهمیت هم‌گرایی بیشتر در روابط تهران – بغداد گفت: از وقتی مسئولیت نخست‌وزیری را بر عهده گرفتم، تلاش کردم روابط دو کشور در همه سطوح برای تأمین منافع ملت عراق و منطقه توسعه یابد. الکاظمی تصمیم برای اخراج آمریکایی‌ها از این کشور را تصمیمی کاملا عراقی عنوان کرد.
او همچنین به پیگیری پرونده ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی اشاره کرد و گفت: این موضوع همچنان در حال پیگیری است و برخی احکام قضائی در این خصوص صادر شده است. الکاظمی درباره تسهیل زیارت عتبات عالیات برای ایرانیان تأکید کرد گذشته از زمینه‌های سیاسی و اقتصادی، این موضوع مورد توجه شخص او قرار دارد و مسئله روادید نباید مانعی مقابل زوار برای سفر به کشور عراق باشد.
در ادامه سفر ابراهیم رئیسی به عراق، او در دیدار با سران عشایر عراق که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد، گفت: عشایر در عراق و ایران و منطقه، پایگاه محکمی برای انقلاب اسلامی و و نماد غیرت، شجاع، انقلابی‌گری، احساس مسئولیت و دفاع از اسلام و قرآن و ارزش‌های الهی و وطن هستند. حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: ما خوب می‌دانیم که دشمن، داعش و تکفیری‌ها را تربیت کرد تا امنیت، آسایش و زندگی را از ملت‌های مسلمان منطقه در سوریه، عراق، لبنان، ایران و دیگر بلاد اسلامی سلب کند و نگذارد مردم منطقه روی امنیت را ببینند و مسلمان زندگی کنند. غربی‌ها عزت، امنیت و آزادی ملت ما را نمی‌خواهند، آمریکا و اسرائیل هیچ ملتی را خوشبخت نکرده‌اند. رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری در آستانه سفرش به عراق تأکید کرد: ایشان بارها فرمودند ما به عراقی قوی، عزیز، مستقل، آزاد و آباد و با رفاه اجتماعی برای همه می‌اندیشیم. یکی دیگر از دیدارهای رئیسی با رئیس شورای عالی قضائی عراق بود که او در گفت‌وگوی دوجانبه با «فائق زیدان»، ارتباط مردم و دولت ایران و عراق را نه‌تنها ارتباط دو کشور همسایه، بلکه دارای مناسبات کم‌نظیری دانست که ریشه در اعماق جان، باورها و اعتقادات دو کشور دارد.
رئیسی به تعدادی از زندانیان عراقی در ایران اشاره و برای بازگرداندن آنها به عراق اعلام آمادگی کرد. رئیس قوه قضائیه با اشاره به افزایش روزافزون آمار زائران ایرانی عتبات عالیات، ابراز امیدواری کرد با انعقاد تفاهم‌نامه بین ایران و عراق، امور زیارت تسهیل و شفاف شود که مردم و مسئولان مسائل قضائی و حقوقی زیارت را سامان دهند. رئیسی لغو روادید بین دو کشور را از اقدامات مثبت عنوان و تأکید کرد: کاری که در جریان سفر رئیس‌جمهور ایران در عراق برای لغو روادید انجام شد که از این قبیل اقدامات مشابه می‌توان انجام داد. حجت‌الاسلام رئیسی همچنین در بدو ورود به بغداد در یادمان شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد حاضر شد و در سخنانی گفت: قهرمان امت اسلامی شهید بزرگوار سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی و شخصیت ماندگار آقای ابومهدی المهندس، هر دو متعلق به امت اسلامی و بشریت هستند. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه شهادت این دو سردار بزرگ اسلام هرگز بی‌پاسخ نخواهند ماند، گفت: این دو قهرمان و همراهان ایشان، قهرمان مبارزه با تروریسم و دو قهرمان امنیت‌ساز برای عراق و ایران و منطقه بودند و امنیت را به منطقه هدیه کردند و کسانی که آنها را به شهادت رساندند، کسانی هستند که نمی‌خواهند مردم ایران و عراق در امنیت زندگی کنند. رئیسی خطاب به آمریکایی‌ها و دشمنان اسلام گفت: بدون تردید شهید حاج قاسم سلیمانی برای شما خطرناک‌تر از حاج قاسم سلیمانی و شهید المهندس برای شما خطرناک‌تر از آقای ابومهدی المهندس خواهند بود.

سفری قضائی با دستاورد دیپلماتیک و تجاری
از دستاوردهای سفر حجت‌الاسلام رئیسی به عراق می‌توان به توافقات رؤسای قضائی دو کشور در پنج محور اصلی اشاره کرد؛ محورهایی همچون پیگیری مجدانه پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی، تأکید بیش از پیش بر مبارزه همه‌جانبه با فساد، توافق مهم برای ایجاد محاکم تخصصی برای تسریع در رسیدگی‌ها و تسهیل روابط تجاری بین دو کشور، وضعیت تابعیت بانوان ایرانی که همسر عراقی دارند و رایزنی و توافق بر سر عفو و بخشش تعداد درخور توجهی از زندانیان ایرانی و عراقی در زندان‌های دو کشور. در همین رابطه یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق عنوان کرد: بنا بر توافقات صورت‌گرفته قرار است میزان تبادلات تجاری میان دو کشور در چهار سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار در سال برسد. او افزود: قطعا با افزایش روابط اقتصادی، مسائلی درخصوص دعاوی حقوقی و قضائی ایجاد خواهد شد که همکاری و تفاهم میان دستگاه‌های قضائی دو کشور می‌تواند تسهیل‌گری مناسبی در اجرای این مناسبات داشته باشد. در این تفاهم‌نامه که میان سران دو قوه عدلیه ایران و عراق امضا شده است، بندهایی درباره مسائل تجاری و اقتصادی آمده که آیت‌الله رئیسی پیش از سفر بر آنها تأکید داشته است. آل‌اسحاق ادامه داد: اجرائی‌شدن این سند می‌تواند در برگزاری دادگاه‌های ویژه، پیگیری‌های حقوقی و حل‌وفصل اختلافات تجاری نقش مثبت بازی کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها