رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 534050

افغانستان چقدر کالا از ایران خرید؟

ساعت24-رایزن بازرگانی ایران و افغانستان با بیان اینکه تجارت سالانه ایران و افغانستان سه میلیارد دلار است، گفت: افزایش میزان مبادله تجاری دو کشور در دستور کار قرار دارد.

محمدمهدی جوانمرد قصاب اظهار داشت: در آغاز شیوع کرونا برای مدت کوتاهی مرزهای دو کشور بسته شدند اما اکنون وضعیت تجارت به حالت عادی بازگشته و بدون هیچ مشکلی ادامه دارد.
مشاور رییس کل سازمان توسعه تجارت در خصوص کالاهای صادراتی ایران به افغانستان، تصریح کرد: انواع محصولات فولادی، میلگرد، سیمان، شیرینی و شکلات و صنایع غذایی از جمله کالاهای است که در صدر لیست صادرات قرار دارد.
وی با بیان اینکه واردات از افغانستان اندک است، خاطرنشان کرد: صادرات مواد خام از این کشور ممنوع است و در زمینه صنایع نیز تولیدات مورد نیاز ایران را ندارند؛ عمده صادرات افغانستان محصولات پایه کشاورزی است که تولید این کالاها در داخل ایران ارزان‌تر محاسبه می شود به این همین دلیل واردات از این کشور اندک است.
مشاور رییس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بزرگ ایران و افغانستان در بهمن‌ماه، اظهار داشت: این رویداد اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا می تواند فضایی راهگشا برای گسترش روابط تجاری دو کشور در یکسال پیش رو باشد.
وی افزود: این نمایشگاه در کابل برگزار می شود و تمام محصولات ایرانی از جمله صنایع غذایی، ماشین آلات و شرکت های دانش بنیان عرضه خواهد شد.
جوانمرد با بیان اینکه کنترل شیوع کرونا تردد میان دو کشور را تسهیل می کند، خاطرنشان کرد: در این شرایط هیات های تجاری از سوی دو کشور فعال می شوند که بر اساس آن برای سال ۱۴۰۰ تعدادی نمایشگاه پیش بینی شده است.
وی افزود: با پذیرش هیات های تجاری از این کشور سرمایه گذاری های بسیاری به ویژه در چابهار پیش بینی شده است و صادرات برق، گاز و مواد سوختی نیز تسهیل خواهد شد.


تاثیر راه آهن خواف-هرات زمان‌بر است
رایزن بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به فعال شدن راه آهن خواف به هرات گفت: فعالیت راه آهن میان دو کشور، شیوه جدید حمل و نقل است که تجار با آن آشنایی کافی ندارند.
وی تاکید کرد: راه اندازی خط خواف- هرات آغازی برای اتصال شهرهای مختلف دو کشور به یکدیگر است تا زمینه را برای افزایش تجارت فراهم کند.
به گفته وی، برای بهره‌مندی از مزایای خط راه آهن نیاز به زمان است تا تجار این راه باربری را مورد استفاده قرار دهند و بر مبادلات تاثیر بگذارد.
پیش از این حمید زادبوم رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده بود: صادرات از گمرکات شرق ایران به افغانستان، از رقم سه میلیارد دلار در سال گذشت و انتظار می رود تا پایان سال ۱۴۰۰ به پنج میلیارد دلار برسد.
به گفته وی، رونق صادرات یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است و توسعه گمرکات نقش بسزایی در ارزآوری و توسعه صادرات خواهد داشت.
در ۹ ماهه سال جاری، افغانستان با پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پنجمین مقصد صادراتی ایران بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها