رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 534105

تقابل دیدگاه‌ها در اولین تماس تلفنی رهبران آمریکا و چین

ساعت 24-جو بایدن در اولین مکالمه تلفنی با شی جین پینگ آشکار ساخت سیاست سختگیرانه کشورش در قبال چین نسبت به دوره ترامپ تفاوتی بنیادین نکرده است؛ رهبر چین نیز نسبت به پیامدهای "سنگین" تنش میان دو کشور هشدار داد.

بایدن- چینگ
dir="RTL" style="text-align:right">جو بایدن حدود سه هفته پس از شروع کار در مقام رئیس جمهور آمریکا برای اولین بار با شی جین پینگ همتای چینی خود گفت‌وگویی تلفنی کرد. این گفت‌وگو به وقت محلی پکن روز پنج‌شنبه ۱۱ فوریه (۲۳ بهمن) و به وقت واشنگتن چهارشنبه ۱۰ فوریه انجام شد.جو بایدن ضمن تبریک به مناسبت شروع سال نو به مردم چین، به "نگرانی"‌های اساسی آمریکا در مناسبات میان دو کشور اشاره کرد. از جمله این موارد "اقدامات ناعادلانه اقتصادی" از سوی چین، "سرکوب هنگ کنگ" و "نقض حقوق بشر در سین کیانگ" و "اقدامات چالش برانگیز فزاینده چین" درمنطقه، از جمله علیه تایوان بودند.چین اینک سال‌هاست که به دلیل سرکوب اویغورها در سطح بین‌المللی هم مورد انتقاد قرار دارد.به گزارش خبرگزارش چینی شینهوا، رئیس جمهور چین اظهار نظر بایدن در قبال سین کیانگ، هنگ‌کنگ و تایوان را دخالت در امور داخلی چین و زیر سوال بردن تمامیت ارضی این کشور دانست. او گفت: «آمریکا باید به منافع اساسی چین احترام بگذارد و در قبال آنها محتاطانه برخورد کند».رهبر چین همچنین به بایدن گفت که امیدوار است اکنون فرصت‌هایی برای بهبود روابط چین و آمریکا به وجود آمده باشد.رئیس جمهور چین تاکید کرد: «همکاری تنها انتخاب درست است، در حالی که تقابل به هر دو کشور آسیب میرساند.» شی جین پینگ گفت داشتن اختلافات "طبیعی" است، اما دو طرف باید تلاش کنند که "در میانه راه" به همدیگر برسند. او خواستار گسترش کانال‌های بیشتر و همکاری در امور تجارتی، مالی و پیگرد قانونی مجرمان از سوی دو کشور شد.از دیگر مسائل مورد گفت‌وگو میان رهبران آمریکا و چین مبارزه با پاندمی کرونا، تغییرات اقلیمی و افزایش مسابقه تسلیحاتی بود.

تشکیل کارگروه چین در پنتاگون

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده آمریکا در حال ایجاد یک کارگروه ویژه در مورد نحوه برخورد با چین در آینده است. جو بایدن روز چهارشنبه در بازدید از وزارت دفاع (پنتاگون) گفت که این کارگروه ویژه باید ظرف چهار ماه پیشنهادهایی برای استراتژی نظامی در قبال چین ارائه دهد. او اضافه کرد: «ما برای حفظ صلح و دفاع از منافع خود در منطقه هند و اقیانوس آرام و در سراسر جهان باید با چالش‌های رو به رشد چین مقابله کنیم».به گفته بایدن استراتژی آمریکا در قبال چین باید شامل مسائل نظامی و فناوری و همچنین سیاست همکاری با این کشور باشد. او اطمینان داد که با این روش "آمریکایی‌ها در این رقابت پیروز" می‌شوند.ایالات متحده به طور فزاینده ای در مورد افزایش روزافزون قدرت چین نگران است. دونالد ترامپ، سلف بایدن تقابلی سخت را با پکن از جمله در سیاست‌های تجارتی آغاز کرد. بایدن در بسیاری از زمینه‌ها از سیاست‌های دوران ترامپ فاصله جدی گرفته است. با این حال در رابطه با چین می‌خواهد به سیاستی سختگیرانه در قبال این کشور بزرگ ادامه دهد.مناسبات آمریکا و چین در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به شدت رو به سردی و تنش گذاشت. از مکالمه تلفنی امروز رهبران دو کشور بر نمی آید که حتی با تغییر رییس جمهوری امریکا راه ساده ای پیش پای دو کشور در مناسبات آتی گشوده شده باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها