رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535274

لاوروف: غرب به دنبال تضعیف تمام کشورهای اطراف روسیه است/ عملا روابطی با اتحادیه اروپا نداریم

ساعت24-به گفته وزیر امور خارجه روسیه، کشورهای غربی "تنها برای یک چیز به رژیم اوکراین نیاز دارند و آن ادامه دادن به آزار روسیه و یافتن بهانه‌های جدید برای سیاست روس‌هراسی است."

به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه جمعه گفت، کشورهای غربی برای تضعیف تمام کشورهای اطراف روسیه تلاش می‌کنند.

لاوروف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آربی‌سی (RBC) گفت: آنها تلاش میکنند تا جایی که ممکن است کشورهای اطراف ما را ضعیف کنند؛ بلاروس، آسیای میانه و اکنون جنوب قفقاز. بعد از ماموریت موفقیت آمیز ولادیمیر پوتین برای میانجیگری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، آنها مبهوت شدند. چرا آنها نقشی نداشتند؟ آنها اکنون فعالیتهایشان را در این منطقه آغاز کرده‌اند.

این دیپلمات ارشد روسیه گفت، کشورهای غربی تنها برای یک چیز به "رژیم اوکراین" نیاز دارند و آن "ادامه آزار رساندن به روسیه و یافتن بهانه جدیدی برای سیاست روس هراسی است."

او هم‌چنین گفت، چنین مواردی ارتباطی به ایدئولوژی دوران جنگ سرد و رویارویی میان دو سیستم ندارد. لاوروف تاکید کرد: این تنها بدین معناست که شرکای غربی ما نمیخواهند، آماده نیستند و نمیتوانند بر پایه برابری صحبت کنند. حال چه درباره روسیه، چه چین یا دیگران. آنها با جدیت به دنبال ساختاری هستند که بتوانند در آن سلطه داشته باشند. برای همین است که آنها سازمان ملل را دوست ندارند، چون نمیتوانند کنترل ۱۰۰ درصدی روی آن داشته باشند.

آمریکا به اتحادیه اروپا نشان داده رئیس کیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت، ایالات متحده با طرح درخواستهایش درباره خط لوله گاز نورد استریم ۲ به اتحادیه اروپا نشان داده است که رئیس کیست.

لاوروف ادامه داد: نشست وزرای دفاع ناتو به اتمام رسید. هیچ عقب‌گردی از درخواست پرداخت دو درصد از تولید ناخالص داخلی برای نیازهای دفاعی انجام نشد که این برای خرید تسلیحات آمریکایی است. همچنین درخواستی از اروپا در رابطه با نورد استریم ۲ برای توقف مشارکت در برخی اموری که امنیت اروپایی را تضعیف میکند، پس گرفته نشد.

وزیر خارجه روسیه گفت: حرف بر سر این است که چه کسی رئیس است. اروپا هم میخواهد در خانه خود رئیس باشد اما یک گیره جلوی آن را گرفته است. وضعیت این خط لوله کاملا مشخص است.

سرگئی لاوروف همچنین تاکید کرد، روسیه گفت‌وگوهای دوجانبه عادی با کشورهای اتحادیه اروپا را خارج از چارچوب نظم این بلوک حفظ میکند. او افزود: فراتر از چارچوب این نظم، این وحدت بلوک، ما یک گفت‌وگوی عادی داریم. بسیاری از کشورها با روسیه رابطه دارند. سفر جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکی از آنها در سه سال گذشته بود. ظرف این مدت ده‌ها وزیر خارجه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به روسیه آمده‌اند. ما گفت‌وگوی خوبی داریم.

با این حال او تاکید کرد که دیپلماتهای ارشد خارجی با تکالیفی به روسیه می‌آیند. لاوروف گفت: آنها چند صفحه از تصمیماتی که با روسای بروکسل توافق کرده‌اند، میخوانند. نه یک قدم آن طرف‌تر. مثلا الکسی ناوالنی یا اسکریپال که همین چند وقت پیش بود یا حقوق بشر. حالا هم یوری دیمیتریف، فعال و محقق روس ما.

لاوروف ادامه داد، اصلی‌ترین هدف تحریمهای اتحادیه اروپا علیه روسیه تیره کردن روابط نیست بلکه تمایل کشورهای اروپایی به تقویت اعتماد به نفس خودشان است.

این دیپلمات ارشد روسیه گفت: همیشه میتوان چیزی را بهانه کرد تا بتوان روابط را به همان سمتی که شما نیاز دارید، سوق داد. در اینجا به نظر نمیرسد که آنها بخواهند روابط را بدتر کنند. فکر نمیکنم این هدف اصلی آنها باشد. آنها میخواهند عزت نفس خود را تقویت کنند. اکنون آنها همانند ایالات متحده شروع به عمل می‌کنند، از جمله با نشان دادن ذهنیت کشورهای غیرعادی.

او اشاره کرد که پنهان ساختن حقایق از طرف روس که ممکن است از اتهامات علیه مسکو پشتیبانی کرده باشد، مدتها پیش از بحران اوکراین آغاز شد. لاوروف ادامه داد: یکی از آنها در سال ۲۰۰۷ بود؛ مسمومیت الکساندر لیتویننکو در بیمارستان. اینها مشکلات سیستماتیک است. اکنون حتی تماسهای گاه و بیگاه در مسائل بین‌المللی در روابط با اتحادیه اروپا باقی نمانده است و تمام تعاملات در چارچوب فرمتهای چندجانبه انجام میشود.

دعوت روسیه از آمریکا برای مسائل ثبات استراتژیک

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از مصاحبه با آربی‌سی تاکید کرد، مسکو، ایالات متحده را برای گفت‌وگو درباره تمام مسائل ثبات استراتژیک بدون استثنا دعوت کرده است. لاوروف گفت: ما پیشنهاد دادیم که تمام مسائلی که روی ثبات استراتژیک و منافع مشروع طرفهای مذاکره کننده اثر میگذارند، پای میز مذاکره حل و فصل شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین بر اهمیت قصد مسکو و واشنگتن برای ارتقای مذاکرات ثبات استراتژیک در مفهوم واقعیت جدید تاکید کرد.

او گفت: اوضاع از ۲۰۱۰ به شدت تغییر کرده است؛ روسیه و ایالات متحده هر دو به تسلیحات جدید دست یافته‌اند و برخی آنها تحت کنترل پیمان استارت جدید است. ما سال گذشته درباره آن صحبت کردیم و گفتیم که آنها را باید به حساب آورد. یک سری از تسلیحات بابت مشخصات فیزیکی خودشان در چارچوب بندهای این پیمان قرار نمیگیرند، چون کلا اصول متفاوتی دارند.

لاوروف ادامه داد: بخشی از تسلیحات مافوق صوت شامل استارت جدید میشوند، اگر که ما درباره موشکهای بالستیک صحبت کنیم. حال ما نیاز داریم که آن نوع تسلیحات را وارد این توافق کنیم و ببینیم که راستی آزمایی آن چگونه خواهد بود. برخی از تسلیحات در این چارچوب نمی‌گنجند. به عنوان مثال ایالات متحده مفهوم "حمله جهانی پیش دستانه" را دارد که ضمنا حمله غیر هسته‌ای است.

به گفته دیپلمات ارشد روسیه، طرح برای برگزاری چنین مذاکراتی اکتبر گذشته تسلیم آمریکا شد اما دولت قبلی به ریاست دونالد ترامپ آن را بی پاسخ گذاشت. این مساله بار دیگر در جریان مذاکرات با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا مطرح شد.

لاوروف گفت: ما باید این مذاکرات را از سر بگیریم و دولت جدید جو بایدن باید ما را درباره گزینه‌های خودش مطلع کند. درک می‌کنیم که آنها اکنون برای بررسی وضعیت در کاخ سفید و وزارت خارجه به زمان نیاز دارند. البته امیدوارم این رویه زیاد طولانی نشود.

همزمان لاوروف تاکید کرد که فرمت احتمالی مذاکرات چندجانبه درباره ثبات استراتژیک نباید توافق‌های موجود میان روسیه و ایالات متحده را از بین ببرد. لاوروف درباره تبدیل کردن مذاکرات ثبات استراتژیک به یک فرایند چند جانبه گفت، باید سازشی داوطلبانه از طرف تمام مدعوین به ویژه پنج قدرت هسته‌ای باشد. او در ادامه گفت که روسیه برنامه‌ای برای متقاعد کردن چین برای پیوستن به این مذاکرات ندارد.

او ادامه داد: ما به موضع چین احترام میگذاریم. آنها پیش از پیوستن به هرگونه مذاکراتی، یا میخواهند دنباله رو ما باشند یا اینکه سطح زرادخانه‌های ما به سطح آنها کاهش یابد. با این حال، اگر این فرایند چندجانبه است، ما نمیتوانیم آن را بدون انگلیس و فرانسه انجام دهیم.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش همچنین گفت، مشکلات روسیه در روابط با کشورهای غربی پس از آن آغاز شد که اروپا از عدم تمایل روسیه برای "زندگی در یک خانه با یک رئیس خود منتخب" خوشش نیامد.

او درباره اینکه چرا اکنون روسیه و غرب نمیتوانند یک زمینه مشترک همانند دهه ۹۰ میلادی بیابند، گفت این روابط خوب بود "چون هیچکس در روسیه با اینکه چه کسی در این خانه رئیس است، مشکلی نداشت. اما مشکلات زمانی شروع شد که روسیه نپذیرفت با آن شرایط کنار بیاید."

به گفته لاوروف، بعد از اینکه ولادیمیر پوتین به ریاست جمهوری روسیه رسید، او و تیمش تلاش کردند تا این پیام را از طریق سیگنالهای دیپلماتیک به شرکای غربی منتقل کنند. دستکم این زمانی بود که غرب تلاش کرد تا چارچوب ایدئولوژیک برای اقدامات کنونی خودش ایجاد کند.

سرگئی لاوروف گفت، اتحادیه اروپا، روسیه را یک غیرخودی در نظر میگیرد و آمادگی مسکو برای قطع روابط احتمالی با بروکسل به این دلیل است که این روابط عملاً وجود ندارند. او افزود: تماسهای روسیه-اتحادیه اروپا و نشستهای سالانه روسیه با کمیسیون اروپا همگی "ویران شده است و مدتها پیش از بحران اوکراین هم وجود نداشت."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها