رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535291

چرا نتانیاهو در اولویت تماس‌های بایدن نبود؟

ساعت24- نشریه نشنال اینترست در گزارشی به چرایی تاخیر در تماس تلفنی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرداخت و رفتارهای نتانیاهو در ارتباط با شخص بایدن و حزب دموکرات را به نوعی دلیل این مساله برشمرد.

نشریه نشنال اینترست در گزارش خود نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سرانجام تماس تلفنی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را چهار هفته پس از مراسم تحلیف وی دریافت کرد.

این تماس، با تاخیر زیادی انجام شد، تا آنجایی که نتانیاهو و بسیاری از اسرائیلی ها نگران شدند.

برای نتانیاهو پس از چهار سال از زمانی که هر آنچه از دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا می خواست، به دست آورد و با اقدامات دیوید فریدمن سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی به عنوان مشوق توسعه شهرک سازی، دستیابی بایدن به مقام ریاست جمهوری می تواند مساله ای دلسردکننده باشد.

اینکه نتانیاهو اولین مقام خاورمیانه ای بود که به طور مستقیم تماس بایدن را دریافت کرد، جبران کوچکی برای از دست دادن مردی (ترامپ) بود که وی یار جانی اش در کاخ سفید تلقی می کرد و امیدوار بود برای دور دوم بر مسند قدرت تکیه زند.

کاخ سفید تاکید دارد که تاخیر بایدن در برقراری تماس تلفنی با نتانیاهو، یک کم محلی عمدی نبوده است.

نتانیاهو مثبت ترین چرخش ممکن را انجام داد تا مکالمه ای مودبانه اما نه گرم داشته باشد. اما بایدن به نوبه خود بر روابط دیرینه و دوستانه ای با رژیم صهیونیستی به جای نخست وزیر این رژیم تاکید داشت.

وی شاید به نتانیاهو کم محلی نکرده باشد، اما برای کسی که به روابط واشنگتن و بیت المقدس توجه دارد، چنین به نظر آمده است.

و اگر این تماس تلفنی با تاخیر، پیامی برای نتانیاهو داشت مبنی بر اینکه دیگر نمی تواند با خوش خدمتی خود را نزد کاخ سفید عزیز کند، قطعا شایسته دریافت آن بود.

نتانیاهو همان طور تملق ترامپ را می گفت که ترامپ به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه کرنش می کرد.

نتانیاهو از هر نظر ممکن از ترامپ تقلید می کرد و تا جایی پیش می رفت که واژگان خاص ترامپ چون «اخبار جعلی» را برای انتقاد از رسانه های اسرائیلی تکرار می کرد.

اما این راهی بود که وی تلاش می کرد از طریق آن بر سیاست آمریکا در مورد ایران تاثیر گذارد، امری که بسیاری از دموکرات ها را گریزان می کرد، نه تنها آندسته از به اصطلاح جناح ترقی خواه در این حزب که در هر صورت علاقه کمی به دولت اسرائیل داشتند و درمورد فلسطینی ها آرمان پردازی می کردند.

نشنال اینترست در ادامه این گزارش آورد: نتانیاهو دلایل خوبی برای مخالفت با توافق هسته ای داشت. اما از خط قرمز دیپلماتیک عبور کرد، زمانی که ماه می ۲۰۱۱ در حضور اصحاب رسانه چنان به باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا با بی ادبی رفتار کرد که بسیاری از دموکرات ها را برافروخت.

وی در عین حال، در آستانه انتخابات آوریل ۲۰۱۹ رژیم صهیونیستی، یک تبلیغات انتخاباتی منتشر و در آن بر تبادل نظر با اوباما تاکید کرد تا راهی برای ترمیم وجهه اش در نزد حزبی باشد که تا آن زمان مجلس نمایندگان آمریکا را کنترل می کرد.

چهار سال پس از آن جلسه، نتانیاهو بار درگیر از دولت اوباما انتقاد کرد و دعوت جان بوئنر رئیس وقت مجلس نمایندگان را پذیرفت تا در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کند بدون آنکه زحمت اطلاع دادن به کاخ سفید از قبل را به خود دهد.

نتانیاهو با انجام این کار همان اندک اعتبار باقی مانده اش در نزد دموکرات ها را به شدت تضعیف کرد.

با این حال، اگر این اقدامات کافی نباشد، نتانیاهو به بایدن نیز اهانت کرده است. اولین بار در سال ۲۰۱۰ در جریان سفر بایدن به سرزمین های اشغالی بود، زمانی که دولت رژیم صهیونیستی از احداث یک هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در شرق بیت المقدس به نشانه نافرمانی از توصیه های دولت اوباما خبر داد.

نتانیاهو اصرار داشت که وی تمایلی برای شرمسار کردن بایدن نداشته و یکی از وزرای وی بدون اطلاع او، این تصمیم را گرفته است.

ادعای وی به بی گناهی، گوش شنوایی در واشنگتن نداشت، زیرا وقتی مساله شهرک سازی در شرق بیت المقدس به میان می آید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هرگز یک نظاره گر صرف نبوده است.

در واقع، ۹ روز قبل از مراسم تحلیف بایدن، نتانیاهو طرح احداث ۸۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری را تصویب کرد.

این بار وی تلاش نکرد پنهان کند که وقتی پای گسترش شهرک سازی به میان می آید، چه کسی مسئول است.

نتانیاهو با شرط بندی روی طرف بازنده در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و با نزدیک بودن به انتخاباتی دیگر در سرزمین های اشغالی، با ناامیدی خواستار دریافت تماسی تلفنی از کاخ سفید بود. نتانیاهو به خاطر موقعیت سیاسی خود در اسرائیل، به این تماس نیاز داشت.

به نوشته نشنال اینترست، اینکه بایدن انتخاب کرد قبل از گفت و گو با نتانیاهو، با ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ رئیس جمهوری های روسیه و چین که هیچ کدامشان واجد شرایط دوستی نزدیک با آمریکا نیستند، مکالمه کند، مشخص کرد که دوستی رئیس جمهوری آمریکا با اسرائیل است و نه با نخست وزیر فعلی اش.

از این گذشته، نتانیاهو پنج روز کامل تعلل کرد تا سرانجام در توئیتی به رئیس جمهوری منتخب آمریکا تبریک گفت و بر روابط شخصی طولانی و گرمش به مدت تقریبا ۴۰ سال تاکید کرد.

حتی در آن وقت، حساب کاربری نتانیاهو در توئیتر حاوی عکس وی و ترامپ بود. اینکه بایدن به هر صورت زحمت برقراری تماس تلفنی با نتانیاهو را به خود داد، حرکتی سخاوتمندانه بود و منتی بود که بایدن بر نتانیاهو نهاد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها