رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 535333

اطمینان عجیب ربیعی به حذف کامل تحریم ها

ساعت 24- علی ربیعی همکار سالهای دور ونزدیک حسن روحانی به حساب می اید و دردولت دوازدهم سخنگو ودستیار اجتماعی دولت و رییس جمهور شده است . او به دلیل منصب سخنگویی و به این دلیل که باید اطلاعاتی کامل از همه بخش های دولت داشته باشد و بتواند پاسخگوی رسانه ها باشد بیشترین اطلاعات جزیی را حتی نسبت به تک تک وزیران دارد.

ربیعی

از امروز صبح که نوشته او درروزنامه ایران منتشر شد و شهروندان و نخبگان خواندند که دستیار اجتماعی رییس جمهور اکنون اطمینان دارد و پیش بینی می کند که" به رغم کش و قوس‌های دیپلماتیک که مقدمه طبیعی در بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات و از جمله لغو تمامی تحریم‌ها در آینده نزدیک است، ابتکارهای دیپلماتیک به خوبی و تا رسیدن به نتیجه مطلوب عمل خواهند کرد " اطمینان وی در کانون بحث ها بوده است. چگونه شده است که یکی از یاران حلقه اول روحانی با اطمینان از لغو تمامی تحریم ها می نویسد ؟ یک دلی اصلی و محکم باید این باشد که وی از نزدیکترین افراد به جو بایدن این خبر را شنیده است . آیا وی در مقامی هست که بتواند با نزدیکان رییس جمهور ارتباط اطلاعاتی داشته باشد؟ بعید است چنین توانایی در او باشد یا مقامهای آمریکایی بخواهند به او اطلاع دهند. این احتمال هست که رییس دولت ازخودآمریکایی ها چنین وعده ای را شنیده است و به اطلاع اعضای کابینه به ویژه حلقه اول یارانش رسانده باشد . این نیز با توجه به شرایط موجود دوراز ذهن است. آیا ممکن است به طور مثال رییس جمهور در گفت وگو با مقامهای اروپایی مثلا خانم مرکل صدراعظم آلمان به چنین اطلاعاتی دست یافته باشد؟

اگر سناریوهای یادشده هیچکدام درست نباشد و خبر موثقی به روحانی یا ربیعی از سوی آمریکایی ها یا اروپایی ها داده نشود می توان به سوی تحلیل رفت. یک تحلیل ممکن است این باشد که روسیه وچین به رییس جمهور ایران تحلیل داده اند اگر محکم بایستید آمریکا همه تحریم ها را برمی دارد که بعید است روحانی اینقدر ساده باشد که تحلیلی این چنینی را قبول کند. یک تحلیل می تواند ادامه خوش بینی قبلی حسن روحانی باشد که بلافاصله پس اراز پیروزی بایدن گفت بایدن با دو – سه امضا می تواند کلیه تحریم ها را حذف کند اما حالا پس از 31 روز از ورود او به کاخ سفید بایدن یک گام مهم هم برنداشته است . مقوله بسیار با اهمیت در نوشته ربیعی که شاید خود نیز کمتر به آن توجه کرده است رشد انتظارات شهروندان است که این روزها از دشواری های تحریم به تنگ آمده اند. آقای ربیعی باید می دانست ادعای بزرگی کرده و در صورتی که این ادعا را در چارچوب امیدوارسازی نوشته باشد ریسک بزرگی بر جان خریده است. شهروندان ایرانی در بدترین روزهای کسب وکار و معیشت به سر می برند و نمی توانند تحمل کنند یکی از نزدیک ترین یاران روحانی بدون بررسی پیامدهای ادعایش وتنها برای چند روز شادی این حرف را نوشته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها