رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535365

دکتر بیژن ذوالفقارنسب از قهرمانی سرخپوشان در نیم‌فصل می‌گوید

انرژیهای نامرئی به موفقیت پرسپولیس کمک میکند

ساعت 24-پرسپولیس با برد 5- صفر در بازی معوقه مقابل گل‌گهر سیرجان موفق شد قهرمانی نیم‌فصل را به دست آورد. این موفقیت برای تیمی که در مقطعی از فصل مخصوصا بعد از فینال لیگ قهرمانان آسیا با افت مواجه شده بود، برخی از بهترین بازیکنانش را در اختیار نداشت و حتی تا رده‌های دهم، یازدهم هم پایین رفته بود، تحسین‌برانگیز است. وضعیت خوب پرسپولیس در آمار هم مشخص است.

بهترین خط دفاع، دومین خط حمله قدرتمند لیگ، بیشترین برد و کمترین باخت در جدول رده‌بندی متعلق به سرخ‌هاست. در بررسی عوامل موفقیت پرسپولیس مسائل مختلفی از جمله تدابیر کادرفنی و تلاش بازیکنان را می‌توان مدنظر قرار داشت. علاوه بر اینها به قول دکتر بیژن ذوالفقارنسب یک نیروی نامرئی نیز به پرسپولیسی‌ها کمک کرده و آن نیرویی است که از انرژی مثبت تیم سرچشمه می‌گیرد.
دکتر ذوالفقارنسب در رابطه با برد پرگل سرخ‌ها مقابل گل‌گهر گفت: «پرسپولیس بازی بسیار منطقی و خوبی را به نمایش گذاشت. تیم پرسپولیس خیلی خوب حریفش را ارزیابی کرده بود و نقاط قوت و ضعف‌شان را شناسایی کرده بودند. چه در فاز دفاع و چه در فاز حمله و چه در زمان‌هایی که نیاز به مالکیت توپ داشتند خیلی به‌موقع برنامه‌های موردنظر را اجرا می‌کردند. این یعنی یک برنامه‌ریزی خوب برای یک مسابقه.
به نظرم پرسپولیس خیلی خوب بازی را طراحی کرده بود. ضمن اینکه به قول اهالی فوتبال روز، روز بچه‌های پرسپولیس بود. بازیکنان این تیم با انگیزه بالا و اعتماد به نفس خیلی خوب بازی کردند. حریف را بسیار جدی گرفته بودند و از امکانات‌شان بسیار خوب استفاده کردند. این نکته بسیار مهمی است. پرسپولیس از امکانات فنی‌اش خیلی خوب استفاده کرد.»
ایشان در رابطه با فرم تیمی پرسپولیس و تلاش دسته جمعی بازیکنان افزود:«برخی‌ها پرسپولیس را در ظاهر تیم مقتدری به حساب نمی‌آورند اما مجموعه این تیم ثابت کرده که خوب کار می‌کند. یک مثالی داریم که می‌گوید 6 و 7 و 8 را هرجا با هم جمع کنیم می‌شود ۲۱. ولی در فوتبال گاهی انرژی‌های نامرئی به میان می‌آیند و این 6 و 7 و 8 به جای ۲۱ می‌شود ۳۰. این را سینرژی می‌گویند. این را وحدت کاری می‌نامند. زمان‌هایی هست که همین 6 و 7 و 8 را هر کاری کنید جمعش می‌شود ۱۲. اینجا جایی است که کم‌کاری‌ها و بی‌انگیزگی‌ها وجود دارد. در بازی پرسپولیس و گل‌گهر در پرسپولیس هر ۱۱ نفر به معنای واقعی برای همدیگر و برای تیم بازی می‌کردند. هر ۱۱ نفر هدفی داشتند. اگر همیشه تیم‌های ورزشی به این شکل بازی کنند، بسیار ایده‌آل است و البته نایاب.»
این کارشناس فوتبال کشورمان ادامه داد:«پرسپولیس مقابل گل‌گهر روز خوبی را پشت سر گذاشت. خوب بازی کرد و گل‌های سالمی به ثمر رساند. در نقطه مقابل تیم گل‌گهر روزشان نبود. دروازه‌بان خوب فصل‌شان گل‌های غیرمترقبه‌ای دریافت کرد. در این مقطع مسابقات که آخرین بازی دور رفت بود، پرسپولیس نتیجه بسیار خوبی گرفت و قهرمان نیم‌فصل شد. با این حال این تیم باید در بسیاری از زمینه‌های تیم‌شان را تقویت کنند که برای دور برگشت این اقتدار را حفظ کنند.»
مربی سابق تیم ملی با اشاره به درخشش امید عالیشاه در ترکیب پرسپولیس گفت:«امید عالیشاه بازیکن بسیار باهوشی است. بازیکنی است بسیار سالم و زحمتکش. او خیلی از شاخص‌های یک هافبک توانمند را دارد. در بازی با گل‌گهر هم یکی از روزهای بسیار مثبت و خوبش را پشت سر گذاشت. به گونه‌ای که من شنیدم همه از او راضی هستند. در همه زمینه‌ها در اختیار تیم است و حاشیه‌سازی نمی‌کند. به نظرم اگر یک مقدار اگر شرایط بدنی‌اش را جدا از فاز هوازی در بحث تکنیکی مدنظر قرار داده و تغییر روش بدهد قطعا یکی از بازیکنان خوب تیم ملی هم می‌تواند باشد.»
دکتر ذوالفقارنسب کادرفنی را یکی از عوامل موفقیت تیم پرسپولیس دانست و افزود:«کادر فنی تیم پرسپولیس کادر فنی خیلی منسجمی است. خیلی کم به حواشی می‌پردازند. اهل تبلیغات و جار و جنجال اصطلاحا نیستند و فقط وظایف کاری‌شان را انجام می‌دهند. به نظرم اگر ارتباط کاری این کادرفنی با هیات‌مدیره و مدیریت باشگاه ارتباط منطقی‌تری باشد و خدمات به موقعی دریافت کنند بسیار راحت‌تر می‌توانند مسابقات را شروع کنند و به پایان برسانند. چون به لحاظ فرهنگی هر سه، چهار نفر کادرفنی پرسپولیس جزو آدم‌های تحصیلکرده، ورزشی و موفقی هستند و اگر باشگاه با اینها هماهنگ شود من فکر می‌کنم می‌توانند یکی از سال‌های خوب پرسپولیس را به ثبت برسانند.»
ایشان با اشاره به سخت‌تر شدن کار پرسپولیس در نیم‌فصل گفت:«در مورد نیم فصل اول حداقل چون هم خودم بازی‌ها را دیدم و هم اخبارش به من رسیده می‌توانم بگویم که کادر فنی براساس شرایط موجود خیلی خوب کار کرده است. یعنی پرسپولیس فوروارد مورد نیازش را نداشت و کادرفنی بدون فوروارد آمدند بازی کردند و از سایر بازیکنان استفاده کردند. مثلا در بازی با گل‌گهر امید عالیشاه را گذاشتند. ایشان که فوروارد متخصص و نوک حمله که نیست. براساس نیاز او را آنجا گذاشتند و جواب هم داد. انتخاب او و گذاشتنش در آن مکان به خصوص و نتیجه گرفتن تنها حاصل کار عالیشاه نیست. این حاصل تفکر کادرفنی هم هست. به نظرم پرسپولیس با توجه به شرایط موجود ‌نتایج خیلی خوبی گرفته است. برای نیم‌فصل دوم یک فوروارد تیم به مسابقات برمی‌گردد، یکی، دو نفر دیگر هم اضافه می‌شوند و قطعا شرایط تیم بهتر خواهد شد. البته باید توجه داشت که به همین نسبت رقبای پرسپولیس هم مشکلات‌شان را برطرف می‌کنند. از این منظر نیم‌فصل دوم، نیم فصل بسیار سختی برای پرسپولیس خواهد بود.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها