رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535436

جدیدترین خبرها از انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ از زبان رئیس ستاد انتخابات

ساعت24-رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: با هماهنگی انجام شده با شورای نگهبان امسال نیز مانند دوره قبل، یک هیات اجرایی برای انتخابات تعیین خواهد شد.

جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در نشست ویدئوکنفرانس با استاندار، فرمانداران و بخشداران استان اردبیل، مهمترین رویداد سال آینده را انتخابات ۱۴۰۰ دانست و بر پیگیری اقدامات حوزه انتخابات با تشکیل ستاد استانی انتخابات تاکید کرد.

عرف همچنین خبر داد که با هماهنگی انجام شده با شورای نگهبان امسال نیز مانند دوره قبل، یک هیات اجرایی برای انتخابات تعیین خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات همچنین گفت: کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا با همکاری وزارت بهداشت شیوه نامه بهداشتی برای برگزاری انتخابات تدوین خواهد کرد تا مشکلی در این راستا ایجاد نشود.

عرف همچنین بر لزوم برگزاری جلساتی با محوریت دعوت به همکاری و مشارکت در انتخابات از سوی فرمانداران و بخشداران با احزاب و کروه‌های سیاسی شهرستان‌ها تاکید کرد و گفت: هرساله سفرهای استانی برای دیدار با اقشار و گروه‌های سیاسی و مردمی در راستای برگزاری انتخابات داشتیم که این امر با توجه به شرایط کرونایی از این پس مجازی برنامه ریزی می‌شود و مسئولان استانی نیز باید این موضوعات را پیگیری کنند.

آغاز ثبت نام داوطلبان شوراهای شهر از ۲۰ اسفند

شکراله حسن بیگی در پنجمین جلسه شورای اداری استان تهران با اشاره به رویداد مهم انتخابات گفت: در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ دو انتخابات مهم یعنی ریاست جمهوری و شوراها برگزار می شود و در استان تهران علاوه بر این دو، انتخابات میاندوره ای مجلس و میاندوره خبرگان رهبری را هم داریم.

بر اساس گزارش ایسنا، به گفته وی، انتخابات مهم ترین رکن دموکراسی کشور است و مردم با حضور در پای صندوق های رای سرنوشت خود را تعیین می کنند، از این رو مشارکت در انتخابات مهم است که مقام معظم رهبری نیز همواره تاکید بر این مهم دارند.

وی افزود: در چهار ماه باقیمانده تا انتخابات مسئولان بایستی با کار و تلاش بیشتر و با حضور در مناطق شهری و روستایی و بیان عملکرد، امیدآفرینی در جامعه را افزایش دهند. در انتخابات گذشته رتبه استان نوعا بین ۲۷ و ۲۸ بود، اما در انتخابات سال گذشته به رتبه چهارم رسید و تنها انتخاباتی بودکه هیچ صندوقی باطل نشد و هیچ شکایتی نداشتیم که این امر به سبب وقت گذاشتن و پیگیری و همت مسئولان این امر میسر شد.

وی ادامه داد: هدف گذاری برای انتخابات ۱۴۰۰ کسب رتبه اول کشور است و توقع و انتظار از مدیران این است که به فرمانداران و بخشداران جهت برگزاری انتخابات مطلوب کمک کنند و خودرو، امکانات پشتیباتی و تدارک را در اختیار قرار دهند. ضمن اینکه در زمینه در اختیار قرار دادن پرسنل و محل شعب نیز همراهی لازم را داشته باشند. بر اساس ماده ۷۱ و ۷۲ قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا، ماده ۲۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری، ماده ۷۷ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات خبرگان رهبری، ماده ۱۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، شرایط برای کمک دستگاه ها در امر برگزاری انتخابات فراهم شده است.

حسن بیگی با بیان اینکه بر اساس ماده ۷۱ کلیه وزاتخانه ها، سازمان ها، ادارات، شهرداری ها و سازمان های وابسته به شهرداری ها موظف به این همکاری هستند، تاکید کرد: ۲۹ بهمن ستاد انتخابات استان رسما با ۵ کمیته، دبیرخانه و دبیر تشکیل شد و قبل آن از ۲۱ آبان جلسات هماهنگی انتخابات برگزار شد تا بر مبنای قانون شرایط حضور حداکثری فراهم شود. از این رو آموزش محوریت پیدا کرد تا مجریان به قانون تسلط داشته باشند، ضمن اینکه آسیب شناسی انتخابات گذشته برای رفع نقاط ضعف نیز انجام شده است.

وی افزود: انتخابات پیش رو نیمه الکترونیکی برگزار می شود یعنی از ۲۵ فرایند انتخابات اخذ آرا و شمارش آرا به صورت دستی و بقیه الکترونیکی برگزار می شود، ضمن اینکه در سطح استان تهران ۷ هزار و ۶۰۹ شعبه اخذ رای پیشنهاد شده است و روستاهای واجد شورا در استان ۵۳۱ روستا است که ۴۸۰ روستا شورا دارند و به فرمانداران تاکید شده در سایر روستاهایی که زمینه دارند نیز انتخابات برگزار شود.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران ادامه داد: آمادگی برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی بر اساس بازدید از شعب با حضور نماینده بهداشت محقق می شود و در مجموع ۲۰۰ هزار نفر عوامل اجرایی، بازرسی، نظارتی و غیره برای انتخابات ۱۴۰۰ در استان تهران داریم.

وی در مورد اقدامات لازم جهت برگزاری انتخابات تا پایان سال با اشاره به عدم تغییر مدیران شهرستانی جهت جلوگیری از ایجاد هر گونه شائبه افزود: تشکیل ستاد انتخابات انجام شده، تشکیل هئیت های اجرایی شوراها در ۱۹ اسفند به مدت ۵ روز انجام می شود و ثبت نام از داوطلبان شوراهای شهر نیز از ۲۰ اسفند به مدت ۷ روز انجام می‌شود و بقیه فرایندها برای سال ۱۴۰۰ است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها