رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535513

جزییات جدیدی از قرارهای عاشقانه ترامپ و کیم

وقتی ترامپ به کیم پیشنهاد داد سوار هواپیمای شخصیاش شود

ساعت 24-دیدارهای دونالد ترامپ رییس‌جمهور سابق امریکا با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از جمله پرسروصداترین لحظات دوران چهار ساله ریاست‌جمهوری او بود. بی‌بی‌سی در سومین و آخرین قسمت از مجموعه مستند خود با نام «جنگ ترامپ با جهان» جزییات جدیدی را در خصوص نحوه برگزاری این دیدارها ارایه کرده و با کسانی صحبت می‌کند که در اتاق محل ملاقات دو رهبر حضور داشته‌اند.

چیزهایی که این افراد مشاهده کرده‌اند حتی باسابقه‌ترین دیپلمات‌ها را نیز متحیر کرد، اما نه به اندازه وقتی که ترامپ به دیکتاتور کره شمالی پیشنهاد کرد مسیر خانه را با هواپیمای اختصاصی رییس‌جمهور امریکا طی کند.دومین دیدار ترامپ با کیم جونگ اون در هانوی، پایتخت ویتنام، مطابق برنامه پیش نرفت. پس از شکست مذاکرات در خصوص برنامه هسته‌ای کره شمالی، ترامپ نیز ناگهان صحنه را ترک کرد و به مطبوعات گفت: گاهی تنها کاری که باید بکنی این است که بروی. اما پیش از ترک هانوی، رییس‌جمهور امریکا پیشنهاد باورنکردنی را به کیم داد. متیو پاتینگر، کارشناس مسائل آسیا در شورای امنیت ملی ترامپ در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی می‌گوید: ترامپ به کیم پیشنهاد کرد با هواپیمای شخصی رییس‌جمهور امریکا به خانه برود. رییس‌جمهور می‌دانست که کیم از چین با قطار به هانوی آمده و چند روز در راه بوده؛ به همین دلیل به او گفت: اگر بخواهی می‌توانم دوساعته تو را به خانه برسانم. اما کیم پیشنهاد او را رد کرد. این پیشنهاد یکی از چندین سورپرایزی بود که در قرارهای عاشقانه عجیب و غریب این دو نفر اتفاق می‌افتاد. این قرارها در سنگاپور آغاز شد و آن طور که جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق امریکا، می‌گوید، برای ترامپ مثل دیدار با صمیمی‌ترین دوستش بود. به گفته بولتون، ترامپ فکر می‌کرد بهترین دوست خود را پیدا کرده است. در جریان این دیدار، ترامپ حرکت دیگری انجام داد که حتی همراهان خودش را نیز شوکه کرد. کیم از او خواست مانور نظامی مشترک بین امریکا و کره جنوبی را لغو کند و ترامپ نیز در کمال تعجب درخواست او را پذیرفت. بولتون در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی می‌گوید: کیم جونگ اون برای چندمین بار از مانورهای نظامی مشترک میان کره جنوبی و نیروهای امریکایی شکایت کرد؛ مانورهای بزرگی که بیش از 60 سال است در شبه جزیره کره برگزار می‌شود. ترامپ ناگهان در واکنش به او گفت «این رزمایش را لغو می‌کنم. نیازی به آنها نیست، بسیار هزینه‌بر است و لغو آن نیز باعث خوشحالی تو می‌شود.» باورم نمی‌شد. پمپئو وزیر خارجه، کلی رییس ستاد کل و من در اتاق همراه ترامپ بودیم و یک کلمه با ما مشورت نکرد. همه ‌چیز از ذهن خود ترامپ بیرون آمد. این خطایی بود که خود ترامپ مرتکب شد. او در حالی حاضر شده بود چنین امتیاز بزرگی به پیونگ یانگ بدهد که ما هیچ چیز در برابر آن دریافت نمی‌کردیم.
پیام سری ترامپ به کیم
اصلا همین که این دیدار برگزار می‌شد برای خیلی‌ها یک غافلگیری بزرگ بود. یک ماه پیش از آن، ترامپ کیم را «مرد موشکی» خوانده و کره شمالی را به «آتش و خشم» تهدید کرده بود. جف فلتمن، یکی از مقامات ارشد سازمان ملل، از روزی می‌گوید که در اوج بحران میان دو طرف پیام سری ترامپ را مبنی بر پیشنهاد برگزاری یک دیدار دوجانبه به کیم تحویل داد. فلتمن که معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی است، از طرف کره شمالی به پیونگ‌یانگ دعوت شده بود، اما وزارت خارجه امریکا به او گفته بود فکر نمی‌کند رفتن به کره شمالی فکر خوبی باشد. با این حال چند هفته بعد آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به کاخ سفید رفت. فلتمن در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی می‌گوید: آنها مشغول مقایسه یادداشت‌های خود در خصوص اتفاقات اخیر، تحولات پیش‌رو، میزان خطرناک بودن این سفر، احتمال واکنش نظامی و این طور مسائل بودند. آنجا بود که گوترش به ترامپ گفت: جف فلتمن دعوتنامه عجیبی را برای سفر به پیونگ‌یانگ و آغاز گفت‌وگوی سیاسی با کره شمالی دریافت کرده است. در پاسخ، ترامپ به سمت او رفت و گفت فلتمن باید به پیونگ‌یانگ برود و به آنها بگوید که من آماده‌ام با کیم جونگ اون دیدار کنم. وقتی فلتمن به پیونگ‌یانگ رفت، برای مقامات کره‌ای توضیح داد که وضعیت تا چه حد نگران‌کننده و خطیر است. او در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی می‌گوید: مهم‌ترین پیامی که سعی کردم در واکنش به استدلال‌های آنها در خصوص نیاز به بازدارندگی منتقل کنم، این بود که آنچه پیونگ‌یانگ از آن با عنوان بازدارندگی یاد می‌کند می‌تواند همان جنگی را آغاز کند که می‌خواهند در برابر آن بازدارندگی ایجاد کنند. این مقام سازمان ملل خواستار دیداری خصوصی با وزیر خارجه کره شمالی برای انتقال پیام سری ترامپ شد. او به یاد می‌آورد که پس از انتقال پیام، کمی سکوت حکمفرما شد و سپس وزیر خارجه کره شمالی گفت: من حرف شما را باور نمی‌کنم، چرا باید باور کنم. فلتمن در پاسخ گفت: ببینید، من نمی‌خواهم شما حرفم را باور کنید. من به شما می‌گویم دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا پیامی را به سازمان ملل سپرده تا به شما منتقل شود؛ من حامل آن پیام هستم. او در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی می‌گوید: من در حالی به پیونگ‌یانگ رفتم که به ‌شدت نگران آغاز قریب‌الوقوع جنگ میان دو طرف بودم. من پیونگ‌یانگ را با این وحشت ترک کردم که کار ما واقعا ممکن است باعث یک جنگ اتفاقی شود.
وقتی ترامپ سفیر کره جنوبی را انگشت به دهان گذاشت
کیم مستقیما به پیام ترامپ پاسخ نداد، اما چند ماه بعد به کره جنوبی گفت آماده دیدار با رییس‌جمهور امریکاست. مشاور امنیت ملی سئول به سرعت خود را به کاخ سفید رساند تا این خبر را منتقل کند.اچ آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی وقت امریکا می‌گوید: ترامپ با شنیدن این خبر بسیار خوشحال شد. سفیر کره جنوبی نزدیک بود از روی صندلی‌اش به زمین بیفتد، چون فکر می‌کرد راضی کردن ترامپ به این دیدار بسیار کار دشواری خواهد بود.مک‌مستر مثل خیلی‌های دیگر در کاخ سفید ملاحظات جدی‌ای در خصوص دیدار با کیم داشت، اما رییس‌جمهور مثل بسیاری از دیگر موارد در حوزه سیاست خارجی کار خودش را انجام می‌داد.مک‌مستر می‌گوید: احساس کردم بهتر است کیم جونگ اون مدت بیشتری تحت فشار باشد. اما خب رییس‌جمهور هم نمی‌خواست فرصت پیش آمده را از دست بدهد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها