رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535555

مقاومت جانانه مردم میانمار علیه نظامی های کودتاچی

ساعت 24 -بیست روز پس از آغاز تظاهرات مردمی علیه کودتای نظامی در میانمار و کشته شدن دو نفر در جریان تظاهرات روز گذشته، اغلب شهرهای بزرگ این کشور امروز یکشنبه ۲۱ فوریه، بار دیگر شاهد تجمعات اعتراضی گسترده بود.

میانمار

به گزارش کارول ایزو، خبرنگار رادیوی بین‌المللی فرانسه در بانکوک، علیرغم سرکوب شدید معترضان از سوی نیروهای امنیتی و کشته شدن دو نفر در جریان تظاهرات روز گذشته، هزاران معترض در میانمار امروز یکشنبه ۲۱ فوریه، دست به تظاهرات گسترده زدند.بنا بر این گزارش، تقریباً سه هفته پس از آغاز کودتای نظامی اول فوریه، تظاهرات علیه این کودتا در شهرهای میانمار هر روز طیف گسترده‌تری از جامعه را به خود جذب می‌کند و همچنان ادامه دارد. در ادامه این موج اعتراضی گسترده، هزاران معترض امروز در چندین شهر از جمله یانگون، پایتخت اقتصادی میانمار، به خیابان‌ها آمدند. این معترضان باردیگر کودتای نظامی را محکوم کردند و شعارهایی در مخالفت با کودتای نظامی سر دادند. از سوی دیگر، همزمان با ادامه تظاهرات، دستگیری و سرکوب مخالفان از سوی ارتش میانمار نیز همچنان ادامه دارد. لو مین، یکی از فعالان اعتراضات مردمی در میانمار امروز دوشنبه در خانه‌اش دستگیر شد. وی و چندین چهره اصلی دیگر تظاهرات میانمار به خاطر «تشویق مردم برای برگزاری تجمعات اعتراضی» تحت تعقیب ارتش قرار داشتند. احتمال می‌رود لو مین به دو سال زندان محکوم شود. بر اساس آمار اعلام شده از سوی یک نهاد غیر دولتی که به زندانیان سیاسی کمک می‌کند، از اول فوریه تا کنون نزدیک به ۵۷۰ نفر در میانمار دستگیر و از این میان تنها ۴۰ نفر آزادی خود را بازیافته‌اند.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی می‌نویسد که یک روز پس از کشته شدن دو معترض میانماری توسط نیروهای نظامی و تشدید سرکوب معترضان، فیسبوک «بر اساس استانداردهای منع تحریک خشونت»، صفحه اصلی ارتش میانمار را امروز بست.یکی از نمایندگان فیسبوک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما مطابق با سیاست‌های جهانی خود، صفحه 'تیم اطلاعات خبری موثق تاتماداو'* را به خاطر نقض‌ مکرر استانداردهای منع تحریک خشونت از فیسبوک حذف کردیم.» ارتش میانمار به «تاتماداو» معروف است و سخنگوی آن هنوز در این مورد هیچ اظهارنظری نکرده است. نیروهای نظامی میانمار روز شنبه ۲۰ فوریه، برای نخستین بار معترضان را به گلوله بستند. بر اساس منابع بیمارستانی در میانمار، در جریان تیراندازی نیروهای نظامی برای متفرق کردن معترضان در شهر ماندالی، دو نفر روز شنبه ۲۱ فوریه، کشته و دست کم ۳۰ تن دیگر زخمی شدند. مراسم تشییع جنازه این دو معترض کشته شده، بعد از ظهر امروز یکشنبه در شهر نایپیداو برگزار شد.

تظاهرات امروز در میانمار در حالی برگزار شد که محکومیت بین‌المللی علیه کودتای نظامی در این کشور طی روزهای اخیر افزایش یافته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، امروز یکشنبه با انتشار توییتی بار دیگر سرکوب معترضان از سوی ارتش میانمار را محکوم کرد و نوشت: «استفاده از نیروی‌های مرگبار، ارعاب و اذیت و آزار معترضان مسالمت آمیز به هیچ عنوان قابل قبول نیست.» وی همچنین از ارتش میانمار خواست به نتایج انتخابات نوامبر گذشته احترام بگذارد و قدرت را به حکومت غیر نظامی بازگرداند. جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود ارتش و پلیس میانمار را به پایان دادن فوری خشونت‌ها علیه غیرنظامیان دعوت کرد. وی افزود اتحادیه به زودی تصمیماتی را در این راستا اتخاذ خواهد کرد. قرار است وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز دوشنبه برای بحث و گفت‌وگو در مورد تحریم‌های احتمالی ارتش میانمار جلسه‌ای را برگزار کنند.پیش از این نیز کشورهای آمریکا و کانادا و نیوزیلند از اتخاذ تحریم‌های هدفمند علیه رهبران نظامی میانمار خبر داده بودند.با این حال، چندین نهاد غیر دولتی از سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای غربی خواسته‌اند که علاوه بر ارتش، افراد با نفوذ و قدرتمندی که با ارتش میانمار در ارتباط هستند را نیز تحریم کنند.

با وجود تشدید محکومیت‌های بین‌المللی، متحدان ارتش میانمار در سازمان ملل متحد، بویژه روسیه و چین، تظاهرات مردمی در این کشور را «امر داخلی» می‌دانند و از ابراز نظر و دخالت در این مورد تا کنون خودداری کرده‌اند. معترضان در میانمار خواستار آزادی آنگ سان سوچی، رهبر دولت غیرنظامی این کشور و بازگرداندن وی به قدرت هستند. ارتش میانمار در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی هشتم نوامبر سال ۲۰۲۰، روز دوشنبه اول فوریه ۲۰۲۱، چهارمین کودتای خود در شصت و سه سال اخیر را به اجرا گذاشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها