رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535570

ممانعت قطعی واکسن کرونا از مرگ‌ومیرها/چه کسانی نباید واکسن بزنند؟

ساعت24- یک متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه با تاکید بر ضرورت تزریق هر نوع واکسن کرونا با هر برندی که تحقیقات سه مرحله‌ای را انجام داده و مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته است، افزود: واکسن بطور قطع می‌تواند جلوی مرگ و میرها را بگیرد.

دکتر محمدمهدی زمانی با اشاره به قرار گرفتن کشور در شرایط پیک چهارم کرونا اظهار کرد: واقعیت این است که هم اکنون وارد پیک چهارم کرونا شده ایم، ولی اینکه فکر کنیم صرفا جهش انگلیسی منجر به شکل گیری پیک چهارم کرونا در ایران شده است، درست نیست.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه از یک ماه گذشته با برداشتن محدودیت‌های کرونایی، مدیریت و کنترل این ویروس مختل شده است، اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌ها، کنسرت‌ها، مراسم شادی و عزا، بازگشایی مدارس و ادارات، سفرها و تشکیل دورهمی‌های خانوادگی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی از حدود یک ماه و نیم پیش موجب شده است که امروز شاهد وقوع پیک چهارم کرونا در کشور باشیم و مشاهده چند مورد ویروس جهش یافته انگلیسی در روزهای اخیر دلیلی بر ورود تازه این جهش نیست و بیش از یک ماه است این جهش در ایران آمده بود.

این پزشک متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه تصریح کرد: اعمال محدودیت‌های مجدد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی می‌تواند از سرایت بیشتر ویروس جلوگیری کند.

دکتر زمانی با تاکید بر اینکه ویروس جهش یافته خطرناک‌تر از قبل نیست، افزود: تنها تفاوت این ویروس بالا بودن میزان ابتلا و سرایت ویروس به دیگران است بدین مفهوم که ویروس جهش یافته به راحتی می‌تواند وارد بدن شود. قبلا اگر یک نفر مبتلا به بیماری کووید ۱۹ می‌شد در طول ۱۴ روز بیماری بطور متوسط دو نفر دیگر را مبتلا می‌کرد، اما در این ویروس جهش یافته میزان ابتلا به ۳.۵ تا ۴ نفر افزایش یافته است. به عبارتی شیوع بیماری افزایش یافته و شدت بیماری یا میزان مرگ و میر در ویروس جهش یافته انگلیسی با جهش‌های گذشته هیچ تفاوتی ندارد و طبیعی است که اگر رعایت نکنیم و شیوع بیشتر شود به همان نسبت مرگ و میر هم بیشتر می‌شود.

وی، ایمنی کامل انسان در برابر ویروس، پرهیز از تردد و حضور در اماکن پرجمعیت به همراه استفاده از ماسک را مهمترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به ویروس جهش یافته بیان کرد و گفت: باید گفت که پیک چهارم مانند پیک سوم بیماری نخواهد شد، چرا که در پیک سوم آمار مبتلایان و جانباختگان افزایش چشمگیری داشت و روزهای سختی را در فصل پائیز تجربه کردیم ولی در حال حاضر بخش زیادی از جامعه تا حدود ۶ ماه مصونیت دارند.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان شهید هاشمی نژاد تهران در ادامه گفت: عادی انگاری نسبت به کرونا و میزان کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهمترین نگرانی کادر درمانی است. یقین بدانید اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود قطعا پیک چهارم را با حداقل مبتلایان و با کاهش محسوس آمار فوتی ها نسبت به پیک سوم پشت سرخواهیم گذاشت و در این صورت نیازی به نگرانی مردم در روزهای پایانی سال نخواهد بود.

وی در ادامه گفت: کنترل ویروس کرونا با هر جهشی بسیار ساده است و همانطور که بارها گفته شده، با ماسک زدن و رعایت پروتکل‌ها و با پرهیز از برگزاری هرگونه تجمعی می‌توان زنجیره سرایت ویروس را قطع کرد.

دکتر زمانی با تاکید بر تزریق هر نوع واکسن با هر برندی که تحقیقات سه مرحله‌ای را انجام داده و مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته است، افزود: تزریق واکسن در کنار زدن ماسک و رعایت پروتکل‌ها بسیار حائز اهمیت است، چرا که واکسن بطور قطع می‌تواند جلوی مرگ و میرها را بگیرد. واکسن کرونا مانند واکسن دوران کودکی بوده و عوارض احتمالی آن نیز مانند عوارض تزریق واکسن در دوران کودکی است و مردم بدون هیچ نگرانی اقدام به واکسیناسیون و ایمن کردن کامل بدن در برابر ویروس کرونا کنند.

دکتر زمانی در پاسخ به این پرسش که چه افرادی نمی‌توانند واکسن کرونا تزریق کنند، گفت: افرادی که به بیماری خاص و بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون، دیابت، کم کاری یا پرکاری تیروئید، آسم، بیماری‌های گوارشی دچار هستند یا کسانی که حتی حساسیت‌های فصلی دارند به راحتی می‌توانند واکسن کرونا را تزریق کنند.

وی همچنین، به افرادی که دچار حساسیت شدید به داروی یا غذای خاصی هستند و با مصرف دارو یا غذای خاصی سابقه بستری در بیمارستان دارند توصیه کرد که فعلا واکسن نزنند.

زمانی بیان کرد: نباید آنافیلاکسی یا حساسیت شدید به دارو یا غذا را با حساسیت‌های رایج اشتباه گرفت، بلکه منظور ما عدم واکسیناسیون افرادی است که با مصرف یک داروی خاص یا خوردن یک نوع غذای خاص، به علت افت فشار شدید و تنگی نفس شدید در بیمارستان بستری شده و درمان تزریقی دریافت کرده باشند.

وی در خصوص افراد زیر ۱۸ سال و بانوان باردار نیز گفت: چون تحقیقات لازم در این گروه تاکنون نهایی نشده است فعلا از تزریق واکسن خودداری کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها