رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535588

خطیب‌زاده: هیچ چیزی خارج از قانون مجلس مورد توافق قرار نگرفت/ توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از فردا

ساعت24-سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که هیچ چیزی خارج از قانون مجلس بین ایران و آژانس مورد توافق قرار نگرفته و گفت که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از فردا متوقف خواهد شد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

وی به سفر وزیر خارجه قطر به تهران در هفته گذشته و همچنین گفت‌وگوهای تلفنی حسن روحانی رئیس جمهور اشاره کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست در پاسخ به سؤالی درباره جزییات سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و توافق سه ماهه با آژانس و ادامه بازرسی‌ها و اظهارات او درباره بازرسی‌های سرزده بیان کرد: آنچه در این سفر بین آژانس و سازمان صورت گرفت دستاورد بسیار قابل توجه دیپلماتیک و دستاورد فنی برای سازمان انرژی اتمی است. رئیس سازمان انرژی اتمی و این سازمان تلاش کردند اولا در چارچوب قانون الزام آور مجلس حرکت کنند و همه آنچه توافق شده نوشته شده و هیچ چیزی خارج از قانون مجلس نیست.

وی افزود: برخی توافقات برای ادامه راستی آزمایی‌ها در چارچوب پادمان صورت گرفته از جمله اینکه دوربین‌های فراپادمانی روشن بماند در سه ماه گذشته ولی هیچ فیلمی در اختیار آژانس قرار نگیرد. نه تنها اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شده و آنچه توافق شده در چارچوب قانون مجلس است.

خطیب‌زاده درباره سفر گروسی هم خاطرنشان کرد: اینکه گروسی به ایران سفر کرد ما فرصتی به آمریکا نداریم. آنچه انجام شده در چارچوب مصوبه مجلس است. اجرای پروتکل الحاقی از فردا متوقف می‌شود و برخی نظارت‌های آژانس در سه ماه آینده در چارچوب توافقات پادمانی حفظ می‌شود. هیچ فیلمی در سه ماه گذشته در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد. ابعاد فنی این موضوع هم در ضمیمه و هم در بیانیه است. چون موضوع فنی است سؤالات فنی را از سازمان بپرسید.

وی تصریح کرد: آنچه به دست آمده دستاوردی به لحاظ دیپلماتیک و فنی است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکا در می ۲۰۱۸ از برجام خارج شده و نه تنها از برجام خارج شده و از میز برجام بلند شده و از اتاق تعبیه شده خارج شده بلکه از ساختمان برجام خارج شده و در مسیر خروج کلی تله گذاری و تله‌های انفجاری گذاشته که نه کسی بتواند در برجام بماند و نه کسی از مزایای برجامی استفاده کند. روشن گفتیم آمریکا چگونه می‌تواند به این خواست خود برسد. آمریکا باید عمل موثر کند و تمامی تله‌ها که تحریم‌ها جزو آن است بردارد و بعد تازه می‌تواند وارد اتاق برجام شود و گفت‌وگوهای خود را در چارچوب برجام داشته باشد.

خطیب‌زاده گفت: موضوع و ریشه بسیاری از تنش‌ها و بی ثباتی‌ها در منطقه غرب آسیا به حضور چکمه پوشان خارجی به ویژه آمریکا برمی‌گردد. این مسیری است که آمریکا با تصحیح اشتباهات خود در غرب آسیا می تواند برگشت ثبات به منطقه را تسریع کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برنامه موشکی تصریح کرد: ما در خصوص امنیت ملی و توان دفاعی خود نه گفت وگو نه مذاکره و نه مصالحه می کنیم و این را همه می‌دانند و احتیاجی نیست مجددا بیان کنم.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا آمریکا می‌تواند ساده به برجام برگردد؟ اظهار داشت: آمریکا یکجانبه خارج شد ولی بازگشت آن به خاطر اینکه این خروج متضمن بسیاری از ابعاد و مسؤولیت‌های حقوقی است و این به سادگی اتفاق نمی‌افتد. ما پیش شرطی برای رفع تحریم‌ها نداریم ولی رفع تحریم ها مسیر بازگشت آمریکا به برجام است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تلاش مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست ایران و ۱+۵ گفت: ما نیت خوب بورل را می‌دانیم و این را در چارچوب تلاش‌های ایشان برای حفظ برجام می‌دانیم. در حال حاضر آمریکا عضو برجام نیست که در نشست برجامی شرکت کند. اینکه نشست ایران و باقی ماندگان در برجام طبق روال خود انجام می‌شود. اینکه آمریکا بخواهد به عنوان مهمان شرکت کند، ایران در حال بررسی است. موضع ایران همانی است که هست. در هیچ مذاکره و گفت وگویی پیش از تعهد به برجام و رفع موثر تحریم‌ها، حضور نخواهد داشت.

خطیب‌زاده عنوان کرد: در حال بررسی هستیم و فکر می‌کنیم دوستان اروپایی و دوستان ما در مسکو و پکن که در حال رایزنی نزدیک با آنها هستیم به زودی نظر تهران را خواهیم گفت.

وی درباره قانون مجلس گفت: قانون مجلس طبق الزامی که وجود دارد فردا انجام می‌شود و بهتر است دوستان قضاوت نکنند. از فردا سازمان اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات جیک سالیوان اظهار داشت: همواره وضعیت ایرانیان زندانی در آمریکا از اولویت‌های ایران بوده و بسیاری از زندانیان ما در وضعیت ناگواری در زندان‌های آمریکا به صورت خاص مورد ظلم قرار دارند. استاد ایرانی را به بهانه‌های واهی دستبند و پابند می‌زنند و ... دولت ایران نمی‌تواند شاهد این ظلم آشکار در خصوص اتباع خودش باشد. اینها میراث شومی است که دولت قبلی برای دولت فعلی گذاشته و هنوز فاصله گرفتن از این میراث شوم شاهد نبودیم. پیام‌هایی از سوی سفارت سوئیس و برخی وزرای خارجه گفته شد که ما پاسخ خود را از همان طریق دادیم.

وی افزود: پیشنهاد قبلی ظریف سر جای خود است و در همان مسیر می‌تواند انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: خروج آمریکا از انزوا راه‌حل آن اظهارات نیست راه حل آن اقدام است و مسیر آن دست کشیدن از سرکشی است و این مسیر زودتر جواب می‌دهد.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: ما در حال بررسی پیشنهاد هماهنگ کننده اتحادیه اروپا هستیم و چیزی که مسلم است آمریکا مادامی که تحریم‌ها را برندارد در وضعیت مشارکت کننده در برجام نیست که بخواهد حضوری داشته باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها