رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535858

نتانیاهو می‌خواهد جلوی بایدن را بگیرد

اختلاف‌نظر اسراییلیها در مورد بازگشت امریکا به برجام

ساعت 24-شکاف در کابینه اسراییل، درخصوص نحوه مواجهه با سیاست امریکا در قبال ایران عمیق‌تر شده است. از یک‌سو نتانیاهو از اعضای ارشد کابینه‌اش خواسته است از انتقاد علنی از سیاست‌های او درخصوص برجام خودداری کنند و از سوی دیگر، منتقدان نتانیاهو خواهان این هستند که نتانیاهو باید رویکرد مسدودسازی مسیر بازگشت امریکا به برجام را متوقف کند.

نتانياهو
مقام‌های مختلف کابینه نتانیاهو عملا بر سر نحوه برخورد با واشنگتن دو دسته شده‌اند، از یک‌سو وزرای جنگ و خارجه کابینه قرار دارند که معتقدند اسراییل باید با دولت جو بایدن در مورد نحوه رویارویی با ایران همکاری کند و از سوی دیگر نتانیاهو و اطرافیانش هستند که معتقدند باید با استفاده از هر ابزاری جلوی بازگشت دولت بایدن به توافق هسته‌ای با ایران را گرفت. روز دوشنبه، نتانیاهو جلسه‌ای با حضور مقام‌های ارشد کابینه‌اش درخصوص نحوه تعامل با امریکا در مورد مساله ایران برگزار کرد. در این جلسه گابی اشکنازی، وزیر خارجه و بنی گانتز وزیر جنگ حضور داشتند. نتانیاهو علنا اعلام کرده است که مخالف بازگشت امریکا به برجام است و معتقد است که بازگشت امریکا به تعهداتش باعث می‌شود که مسیر برای رسیدن ایران به سلاح اتمی هموار شود. رژیم تحت ریاست نتانیاهو، تنها مجموعه دارای سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود و برنامه هسته‌ای‌اش برخلاف ایران زیرنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار ندارد. نتانیاهو از بایدن خواسته است که به سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران ادامه دهد.

دیپلماسی زیرآبی
رویترز در گزارشی می‌نویسد که در پی جلسه دوشنبه، نتانیاهو از وزرای ارشد دولتش خواسته است تا از انتقادهای علنی از سیاست تل‌آویو در قبال برجام خودداری کنند و اجازه دهند که «سیاست گفت‌وگوی بی‌سر و صدا» با امریکا در پیش گرفته ‌شود و از انتقاد علنی از سیاست‌های او در مورد فشار به امریکا برای کنار گذاشتن ایده بازگشت به برجام، خودداری شود. به گزارش رسانه‌ها قرار بود این نشست جلسه هماهنگی میان مقام‌های رژیم اشغالگر برای «رسیدن به موضع واحد» در مورد پرونده هسته‌ای ایران باشد، اما بعید است که طرفین به موضعی واحد در قبال رویکردشان به امریکا درخصوص برجام رسیده ‌باشند. پیش از این بنی گانتز، وزیر جنگ و نخست‌وزیر جایگزین کابینه نتانیاهو در گفت‌وگویی با رادیو کان رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین از اقدام‌های نتانیاهو برای تعیین یک نماینده ویژه برای مذاکره با دولت ایالات متحده درخصوص رویکرد امریکا در قبال ایران انتقاد کرده‌ بود. گفته می‌شد که نتانیاهو «مئیر بن شبات» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر را به عنوان نماینده تل‌آویو برای رایزنی با کاخ سفید درخصوص رویکرد امریکا در قبال ایران معرفی کرده است. بنی گانتز، معتقد است که این انتخاب بدون مشورت با دیگر نهادها و متحدان دولت وحدت ملی انجام شده است. آوی کوخای، فرمانده ستاد مشترک ارتش اسراییل که چند هفته پیش با انتقاد تند از شعار دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده ‌بود و آن را یک فاجعه توصیف کرد، حالا به دسته منتقدان نتانیاهو پیوسته است و معتقد است که باید اجازه داد دولت امریکا به بازگشت به توافق پیشین، مسیر را برای یک توافق سختگیرانه‌تر و جامع‌تر با ایران هموار کند. به نوشته جروزالم پست، مقام‌هایی که در این نشست حاضر بوده‌اند از دو دستگی میان سران رژیم درخصوص رویکردشان به تلاش‌های دولت جدید امریکا سخن گفته‌اند. براساس این گزارش، اختلاف دو طرف این است که آیا تل‌آویو باید از امریکا بخواهد که تا زمان دست یافتن به یک توافق بهتر، به سیاست‌های دولت گذشته برای اجتناب از بازگشت به تعهدات برجام ادامه دهد، یا اینکه بعد از بازگشت به برجام، برای رسیدن به یک توافق بهتر و سختگیرانه‌تر تلاش کند. مشخص نیست رقبای نتانیاهو، تا چه اندازه حاضر باشند کمتر از دو ماه مانده به برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی، از ایده‌های او پیروی کنند و در مقابل سیاست‌هایش درخصوص ایران سکوت کنند. اختلاف‌نظرها در میان سران رژیم در مورد نحوه وادار کردن واشنگتن به افزایش فشار به ایران در حالی ادامه دارد که به گزارش جروزالم پست، گروهی از مقام‌های ارشد پیشین کمیسیون انرژی اتمی اسراییل، موساد و ارتش این رژیم، در نامه‌ای سرگشاده از نتانیاهو خواسته‌اند تا از تلاش‌های دولت بایدن برای بازگشت به برجام و اجرای کامل قطعنامه 2231 حمایت کند. این گروه پیش از این هم از سیاست‌های نتانیاهو علیه ایران انتقاد کرده‌اند و از جمله در آستانه امضای برجام، در نامه‌ای دیگر به نتانیاهو از او خواسته ‌بودند تا سخنرانی ضدایرانی‌اش در کنگره امریکا را لغو کند و اجازه دهد توافق هسته‌ای با ایران به سرانجام برسد.

اختلاف وجود دارد، اما نه در مورد لزوم تغییر برجام
هر چند اختلاف‌نظر میان سران رژیم اشغالگر در مورد بازگشت امریکا به برجام جدی است، اما براساس گزارش رسانه‌های اسراییلی و امریکایی، در میان مقام‌های این رژیم در مورد ضرورت تغییر برجام و وادار کردن ایران به یک توافق جدید با دولت ایالات متحده امریکا اتفاق نظر وجود دارد. آنچه اکنون در کابینه نتانیاهو محل بحث قرار گرفته است این است که چه کسی، چگونه و از چه طریق امریکا را برای رسیدن به یک توافق دیگر با ایران تشویق کند یا تحت فشار قرار دهد. مارک شولمن، ستون‌نویس نشریه نیوزویک، در گزارشی از نامزدهای احتمالی و سیاستمداران برجسته اسراییلی در مورد مواضع‌شان درخصوص بازگشت امریکا به برجام پرس و جو کرده است. این روزنامه‌نگار می‌نویسد: «سیاستمداران اسراییلی ممکن است که دچار اختلاف باشند، اما این اختلاف در مورد ایران نیست.» در این گفت‌وگوها سیاستمداران ارشد این رژیم به اجماع نسبت به بازگشت امریکا به برجام اظهار نگرانی کرده‌اند.
گیدعون سعر، رهبر حزب جدیدالتاسیس «امید نو» که به دلیل مخالفتش با نخست‌وزیر نتانیاهو از حزب لیکود جدا شده است به نیوزویک می‌گوید: «اسراییل و امریکا هر دو یک هدف واحد دارند و جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح اتمی است. در این مورد در اسراییل اجماع وجود دارد و قطعا در تمام منطقه این‌گونه است. به این منظور من باور دارم که بازگشت امریکا به برجام یک خطای بزرگ خواهد بود. من از اظهارنظرهای وزیر خارجه امریکا، آنتونی بلینکن که گفته‌ بود با اسراییل در مورد مسیر پیش رو مشورت می‌کند، استقبال می‌کنم. قطعا من اگر به مقام نخست‌وزیری برسم، در جایگاه خوبی قرار دارم که بتوانم یک گفت‌وگوی موثر را با دولت جدید امریکا برای حفاظت از منافع ملی اسراییل انجام دهم.»
یاری لاپید، رهبر حزب یش عتید، به صورت غیرمستقیم از فرمانده ستاد مشترک ارتش اسراییل انتقاد می‌کند و معتقد است که الان وقت مناسبی برای وارد شدن به دعوا با دولت بایدن نیست. او قبلا امضای توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی را «روز بدی برای یهودیان» توصیف کرده‌ بود. این سیاستمدار اسراییلی در گفت‌وگو با ستون‌نویس نیوزویک می‌گوید: «به نظر من فقط سه راه در مقابل ایران وجود دارد، نخست بهترین حالت اینکه یک توافق جامع ایجاد شود که شامل محدودیت برای توسعه برنامه موشکی و حمایت از تروریسم باشد، دوم اینکه تحریم‌های به همین شکل علیه ایران ادامه پیدا کند و در سومین حالت گزینه ما جلوگیری از یک توافق بد است.» لاپید می‌گوید: «اگر بختی برای یک توافق خوب وجود داشته‌ باشد، باید راهی بیابیم تا اسراییل حتما سر میز مذاکره حضور داشته ‌باشد.»
نیتزان هوروویتز، رهبر حزب چپگرای میرتس اسراییل، تنها رهبر ارشد احزاب است که در آستانه انتخابات از نتانیاهو و سیاست او در قبال برجام انتقاد می‌کند. هر چند او نیز مانند دیگر همتایانش بر این تاکید دارد که باید توافقی شامل محدودیت برنامه موشکی ایران و موضوع حمایت ادعایی از تروریسم باشد. هوروویتز به نیوزویک می‌گوید: «به نظر من نتانیاهو نباید در مقابل عزم بایدن برای رسیدن به یک توافق جدید با ایران مانع ایجاد کند. یک توافق برای اسراییل مفید است، چرا که بهترین راه برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای محسوب می‌شود. موضع نتانیاهو عمیقا اشتباه است. عقب‌نشینی خروج از توافق هسته‌ای، باعث شد برنامه هسته‌ای ایران شتاب بیشتری بگیرد. در نتیجه اسراییل باید در هماهنگی با دولت ایالات متحده امریکا برای یک توافق جدید با ایران باشد که شامل محدودیت برنامه موشکی و حمایت از تروریسم شود.»

نتانیاهو: اصلا به هیچ توافقی امید نداریم
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین، روز سه‌شنبه در سخنانی گفت که هیچ امیدی به یک توافق با «نظام‌های افراطی» ندارد. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین گفت: «اسراییل امیدش را به توافق‌هایی که با نظام‌های تندرو مانند ایران بسته می‌شود نخواهد بست، قبلا دیده‌ایم این توافق‌ها چقدر ارزش دارند ... مثالش کره‌شمالی.» او ادامه داد: «چه توافقی وجود داشته ‌باشد، چه نداشته‌ باشد، ما از تمام توان خودمان استفاده می‌کنیم که اجازه ندهیم ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند.» نتانیاهو با اشاره با همزمانی سخنرانی‌اش با جشن موسوم به پوریم که در کتب مذهبی یهودی مورد اشاره قرار گرفته است، ایرانیان را به تلاش هزاران ساله برای قتل عام یهودیان متهم کرد. نتانیاهو گفت: «2500 سال پیش یک خودکامه ایرانی تصمیم گرفت که مردم یهود را نابود کند، او شکست خورد و تو هم شکست خواهی خورد.» او بدون اشاره به اینکه حتی در روایات کتب مذهبی هم نجات‌دهنده یهودیان، خشایارشا، پادشاه وقت ایران توصیف شده است و جشن پوریم یکی از جشن‌هایی است که در میان یهودیان ایرانی رواج داشته است با به کار بردن الفاظی توهین‌آمیز علیه ایران گفت: «ما سفر چندین هزار ساله‌مان را برای بازگشت به سرزمین اسراییل انجام نداده‌ایم که اجازه بدهیم رژیم متوهم آیت‌الله‌ها به داستان تولد دوباره مردم یهود پایان دهند.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها