رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535876

ترفندهای تکراری کره جنوبی برای مهار دلار

ساعت24-کره‌جنوبی تا همین سال‌های قبل از تحریم شریک بزرگ تجاری ایران بود.رییس‌جمهور این کشور بلافاصله پس از برجام به ایران آمد و ضمن اینکه فاینانس ۱۰ میلیارد دلاری برای ایران را قبول کرد، طرحی برای ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران را نیز با خود آورده بود.با این همه ‌مطابق با عرف سیاست خارجی این کشور در همراهی کامل با سیاست خارجی آمریکا به دلیل صیانت آمریکا از این کشور در برابر کره‌شمالی و چین در تحریم ایران مشارکت کرد.

خبر
البته کره‌جنوبی تنها کشوری نیست که با آمریکا در تحریم ایران همراه شد. ژاپن و هند نیز چنین کردند. یکی از پیامدهای تحریم کره‌جنوبی بلوکه شدن منابع ارزی ایران بود که اتفاقا چین و عراق و عمان نیز این وضعیت را دارند.
اما به نظر می‌رسد مقام‌های سیاسی و اقتصادی ایران در این دو سال به کره‌جنوبی از همه کشورها بیشتر انتقاد کرده‌اند و از ترفند کره‌جنوبی استفاده می‌شود به این معنا که مقام‌های ارزی هر چند وقت یک بار می‌گویند منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی باید آزاد شود و بازار ارز را در بیم و امید نگه می‌دارند و بازار به امید اینکه شاید اتفاقی بیفتد کمی شل می‌شود اما وقتی پس از مدتی خبری نمی‌شود دوباره به نقطه اول بازمی‌گردد، درباره ترفند کره‌جنوبی باید یاد آور شویم:
یکم- این ترفند کارایی هرگز حاصل نشده پیشین را از دست داده است. بازار ارز ایران دیگر از سوراخ برگشت ارزهای ایران از کره‌جنوبی گزیده نمی‌شود. مدیران ارزی بهتر لست بازار دیگری بیابند. به طور مثال سراغ چین بروند که گفته می‌شود منابع ارزی ایران در این کشور بیشتر از سایر کشورهاست. ترفند کره‌جنوبی برای آوارگذاری بر بازار ارز باهدف مهار رشد دیگر بی‌اثر شده است.
دوم- به نظر می‌رسد یک ترفند دیگر در تکرار داستان ارز برگشتی از کره‌جنوبی شاید این باشد که مدیران سیاسی می‌خواهند بلوکه شدن منابع ارزی ایران در سایر کشورها فراموش شود. ایران باید بتواند به همه کشورها فشار آورد و متمرکز شدن روی کره‌جنوبی شاید ترفندی برای نادیده گرفتن سایر کشورهاست که اتفاقا ادعای دوستی با ایران دارند. برخی باور دارند بیرون کردن کره‌جنوبی از حلقه شرکای تجاری ایران بیشتر از همه، هواداران چین را راضی می‌کند. چین بازار خودروی ایران را انحصاری می‌کند و بازار لوازم خانگی را نیز از چنگ کره درمی‌آورد و در نفت نیز خریدار انحصاری ایران می‌شود.

جهان صنعت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها