رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535877

خبرگزاری روسی : آژانس همه اطلاعات هسته ای ایران را دارد

ساعت24-امروز رسما ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی "پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای" موسوم به NPT را اجرا می کند.

خبر
از سوی دیگر باید توجه داشت که ایران هنوز عضو پیمان NPT است و خوب بر اساس برخی شرایط مجبور می باشد به بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای حق بازدید از تاسیسات هسته ای ایران را بدهد.

بر کسی هم پوشیده نیست که طی چند سال اخیر هم بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای هر آنچه اطلاعات نیاز داشتند از برنامه هسته ای ایران جمع آوری کرده اند و دیگر اطلاعات جدیدی نیست که آنها بخواهند جمع آوری کنند، فقط بحث در این است که ایران آیا می خواهد اقدامات جدیدی فراتر از NPT انجام دهد یا نه.

که رسما هم از امروز انجام نخواهد شد و هر خواسته فرا پادمانی بعدی آژانس منوط به پذیرش آن توسط ایران خواهد بود، امری که به خودی خود محدودیت هایی برای فعالیت بازرسان ایجاد می کند.

اینجا وقتی که ما در باره NPT صحبت می کنیم باید توجه داشته باشیم که بر اساس این معاهده ایران که امضا کننده معاهده است و قانون آن در مجلس شورای اسلامی هم به تصویب رسیده ملزم می باشد همه اطلاعات مربوط به برنامه هسته ای خود را در اختیار آژانس قرار دهد و هرگونه فعالیت هسته ای ایران باید تحت نظارت آژانس باشد و در مقابل هم ایران حق دارد کل چرخه هسته ای را در اختیار داشته باشد و مثلا تا هر سطحی نیاز داشته باشد غنی سازی انجام دهد و یا سانترفیوژ نصب کند و یا تحقیقات هسته ای انجام دهد و یا حتی دستگاه ها و ماشین آلات ای مثل موتور کشتی های اقیانوس پیما و یا زیردریایی های اتمی که به اورانیوم غنی شده با غنای بیش از 60% نیاز دارند، تولید کند و...

پذیرش برخی محدودیت ها توسط ایران در برجام و یا توافقنامه سال 2005 میلادی سعد آباد به این دلیل نبوده که ایران مجاز به انجام آن فعالیت ها نبوده بلکه به این دلیل بوده که ایران خواسته حسن نیت خود را به طرف مقابل نشان دهد، و در واقع نیت طرف های مقابل را راستی آزمایی کند.

که البته طرف مقابل هم نشان داد چه قدر قابل اطمینان می باشد.

امروزه هم فناوری هسته ای در ایران بومی سازی شده و سطح دانش هسته ای و تعداد دانشمندان و مهندسان وکارشناسان هسته ای متخصص در امور مختلف آنقدر در ایران زیاد شده که امکان ترور همه آنها برای هیچ دشمنی وجود ندارد و هر پرچم داری را ترور کنند ده نفر دیگر در نوبت هستند تا پرچم را بالا نگه دارند.

به یاد دارم زمانی که آقای احمدی نژاد اعلام کرد ایران کیک زرد را تولید کرده بسیاری از رسانه های غربی تیتر زده بودند دیگر ایران با اقتدار وارد کلوپ کشورهای هسته ای شده است.

البته باید توجه داشت که فناوری هسته ای جزو فناوری های نوین به حساب نمی آید و فناوری ای است که به چیزی حدود صد تا صد و پنجاه سال قبل بر می گردد.

ایران امروزه در زمینه بسیاری از فناوری های نوین و فوق پیشرفته علم دار است و توانسته جزو پنج کشور برتر جهان باشد و عملا فاصله ای که در زمینه علمی و فناوری میان ایران و دیگر کشورهای پیشرفته جهان به وجود آمده بود را از چند قرن به چند سال تقلیل دهند.

می توان گفت چالش هسته ای که سالها است ایران درگیر آن شده سپر بلایی شده برای دیگر فناوری هایی که ایرانی ها توانسته اند امروزه به آن برسند، چرا که بدیهی است وقتی دشمنان ایرانیان حاضر نیستند اجازه دهند ایرانی ها فاصله چند صد ساله علمی خود با آنها را کم کنند و به فناوری هسته ای که مربوط به بیش از 150 سال قبل می باشند دسترسی داشته باشند ببینید آنها در قبال دسترسی ایران به دیگر فناوری های فوق پیشرفته چه کار می خواهند بکنند.

امروزه هم مشاهده می کنیم که غربی ها با پیش کشیدن بحث برنامه موشکی تلاش دارند این فناوری را نیز به چالش بکشند.

ایرانی ها هم به حق باور دارند اگر آنها سوء نیتی نسبت به تمامیت ارضی ایران نداشته باشند هیچ دلیلی ندارد، در شرایطی که کل کشورهای منطقه خاورمیانه تا دندان به پیشرفته ترین تسلیحات جهان مسلح هستند و هر روزه ایران را تهدید به حمله نظامی می کنند، بخواهند درباره برنامه موشکی ایران بحث بکنند، مگر اینکه آنها کلا با بحث کسب علوم و فناوری توسط ایرانیان مشکل داشته باشند و بخواهند کلا ایرانی ها فاصله علمی خود با جهان را نتوانند تقلیل دهند.

ایرانی ها هم به خوبی می دانند در صورتی که درباره برنامه موشکی خود بحث کنند جریان به همان جا ختم نخواهد شد و آنها بحث های دیگر را بعد از آن پیش خواهند کشید تا ایران کلا مجددا به عصر قاجار برگردد.

برخی شاید ندانند اما اگر با دقت به تاریخ توجه کنند می بینند، دلیل اصلی دشمنی کشورهای استعمارگر با امیر کبیر این بود که وی تلاش کرد ارتش ایران را نظم دهد و کارخانه تولید توپخانه ایجاد کند.

جالب است آن زمان هم فروش انواع فلزات به ایران را ممنوع کردند، مساله ای که به شکل جدید آن تحریم فروش فلز به ایران به شمال می آید.

آنها همچنین توسط عوامل خود شاه را قانع کردند که ایرانی ها نیاز ندارند چرخ را از اول تولید کنند و این همه هزینه و دردسر متحمل شوند بهترین توپخانه ها را انگلیسی ها و فرانسوی ها تولید می کنند و هر لحظه ایران نیاز داشته باشد در اختیار اش قرار می دهند.

زمان جنگ های روسیه با ایران هم مشخص شد آنها با روس ها توافقات محرمانه ای داشته اند و به بهانه های مختلف تسلیحات مورد نیاز ایران را در اختیار ایران قرار ندادند تا ایران دو سوم سرزمین های خود را از دست دهد.

تاریخ نویسانی که ناظر جنگ ایران و عراق بودند هم قطعا تایید می کنند که این سیاست آنها توسط آمریکا در قبال شاه ایران ادامه داشت و زمان جنگ ایران و عراق خود را به وضوح نشان داد، آن زمان به یکباره ایرانی ها متوجه شدند هیچ تسلیحات کارآمدی برای دفاع خود در اختیار نداشتند.

یعنی این خصومت و دشمنی با ملت ایران چیزی نیست که مربوط به نظام حاکم بر آن باشد، مساله به صورت کلی با ملت ایران و تمامیت ارضی ایران است.

طبق باور غربی ها کشوری با شرایط ژئوپولیتیک ایران کلا نباید در منطقه وجود داشته باشد.

حال اگر به بحث توقف اجرای پروتوکل الحاقی برگردیم باید بگوییم دولت و مجلس ایران توانسته اند حرکت بسیار هوشمندانه ای را انجام دهند تا ایران دوباره همه برگه های خود قبل از مذاکرات هسته ای را به دست آورد.

ایران رسما از امروز اجرای پروتوکل الحاقی را متوقف کرده ولی همکاری های خود با آژانس را کاملا قطع نکرده و به گونه ای کج دار و مریز همکاری های خود را با آژانس ادامه داده.

به این ترتیب خود به خود کم کم دسترسی های آژانس به برنامه هسته ای ایران از این پس کم خواهد شد و تا سه ماه دیگر کلا قطع خواهد شد هم اینکه آژانس هم دیگر حق اعتراضی نخواهد داشت، چون طبق این توافق ایران به همه تعهدات خود عمل کرده، طی این سه ماه هم کشورهای غربی فرصت دارند تا یا تحریم ها را بردارند و یا اینکه کاملا دسترسی های فرا پادمانی آژانس متوقف شود.

به این ترتیب ایران محترمانه دست بازرسان آژانس را از برنامه های خود کوتاه خواهد کرد.

چون ایران هیچ برنامه ای برای تولید تسلیحات هسته ای ندارد و طرف های مقابل هم کاملا به این ماجرا واقف هستند، اینکه ایران حتی فعالیت دوربین ها را ضبط کند و در اختیار بازرسان آژانس قرار ندهد خود نیز یک رفتار هوشمندانه به حساب می آید.

اگر فردا روزی به هر دلیل بحثی در این باره مطرح شود قطعا این فیلم ها می تواند به کمک ایران بیاید و در صورتی که بحثی مطرح نشود هیچ اهمیتی برای ایران ندارد که فیلم ها ضبط شده باشند یا نه.

یک بار با یکی از دوستانی که مقام بالایی نیز دارد و ذیل تحریم های آمریکا قرار گرفته اند گپ می زدیم (البته چون از او اجازه ندارم نامش را مطرح کنم اسمش را مطرح نمی کنم) وی اظهار می داشت زمانی، حدود پنجاه سال پیش، پدرش در یکی از بانک های اهواز حسابی به نام او باز کرده بود و هزار تومان در حساب او واریز کرده بود تا وقت مبادا به کارش بیاید.

در آن زمان هزار تومان مبلغ بسیار قابل توجهی بود.

این دوستمان بعدا برای تحصیل به خارج کشور سفر کردند و بعد از چندین سال به ایران برگشتند و خوب درگیر کارهای اجرایی و دولتی شدند و اهواز هم جنگ بود و در آن زمان مثل امروزه شبکه های یکپارچه بانکی وجود نداشت که وی بخواهد برود اهواز دنبال هزار تومان اش و عملا به دلیل سقوط ارزش پول دیگر ماجرا به فراموشی سپرده شد.

وی اظهار می داشت وقتی که لیست دارایی هایش توسط آمریکایی ها در امده بود دید که آن هزار تومان هم در آن لیست لحاظ شده، در حالی که خودش کاملا آن را فراموش کرده بود.

این را مطرح کردم تا بگویم اگر دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی بخواهند کاری را انجام دهند آنها راهکارهای خود را برای آن دارند و اگر از طریق کارشناسان آژانس نتوانند از راه های دیگر این کار را انجام می دهند.

پس می توان باور داشت اقدام مجلس برای تصویب قانون لغو عملی تحریم ها بسیار هوشمندانه بود چرا که دست دولت را برای جمع آوری برگه های مورد نیاز برای چانه زنی باز کرد و اقدام دولت در رسیدن به نوعی تفاهم با آژانس هم بسیار زیرکانه بود چرا که راه را برای واکنش های منفی آژانس بر علیه ایران بسته وبه نوعی یک تنفس مصنوعی برای برجام به حساب می آید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها