رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535977

سکوی پرتاب ترامپ به انتخابات ۲۰۲۴

روز یکشنبه مشخص خواهد شد که آیا ترامپ «کاندیدای ریاست جمهوری سال 2024» حزب جمهوری ‌خواه خواهد بود یا نه.

div>
به گزارش ایندیپندنت، انتظار می ‌رود دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق از حزب جمهوری‌خواه روز یکشنبه در «کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌ کاران» (سی پی اِی سی) سخنرانی کند. در این رویداد مشخص خواهد شد که آیا ترامپ «کاندیدای ریاست جمهوری سال 2024» حزب جمهوری ‌خواه خواهد بود یا نه.

این نخستین بار از دومین دادگاه استیضاح ریاست جمهوری در ماه گذشته و خروج از کاخ سفید خواهد بود که ترامپ در انظار ظاهر خواهد شد. با تبرئه ترامپ در این دادگاه، جمهوری خواهان در را برای احیای دوباره ترامپیسم کاملا باز گذاشتند.

کنفرانس اقدام سیاسی محافظه ‌کاران در آمریکا روز پنجشنبه 25 فوریه در شهر «اورلاندو» در ایالت فلوریدا برگزار خواهد شد و قرار است دونالد ترامپ نیز، در نخستین حضور خود در یک گردهمایی عمومی، در آن سخنرانی کند.

فعالان و سیاستمداران راست ‌گرا از سراسر کشور در این نشست چهار روزه گردهم خواهند آمد و فرصتی مناسبت برای آنهاست که نظرات خود را در مورد طیفی از مسائل مورد نگرانی، به ویژه در نظام ارزشی خود از متمم دوم قانون اساسی گرفته تا سقط جنین، بیان کنند.

در پی شکست دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر و عدم موفقیت او برای ماندن در کاخ سفید و حمله حامیان تندرو او به کنگره، حزب جمهوری‌ خواه دچار نوعی جنگ داخلی شده و کنفرانس امسال احتمالا شور و حال بیشتری در مقایسه با سال ‌های اخیر خواهد داشت.

اکنون نگاه حامیان وفادار ترامپ و بدنه معتدل جمهوری ‌خواه در مورد آینده حزب، مقابل هم قرار گرفته و حتی از احتمال تشکیل جناح ‌های رقیب درون حزبی صحبت می ‌شود.

رئیس جمهور سابق که پس از ترک کاخ سفید و مسدود شدن حساب ‌های کاربری ‌اش در شبکه ‌های اجتماعی حضور کم‌ رنگی در عرصه اجتماعی و سیاسی داشته است، احتمالا از این کنفرانس برای «نمایش قدرت» استفاده خواهد کرد.

«مایک پنس» معاون رئیس جمهور سابق (که از شرکت در کنفرانس امسال خودداری کرده) و «میچ مک ‌کانل» رهبر اکثریت سابق جمهوری ‌خواه در سنا که پس از یورش 6 ژانویه به کنگره، چه در حرف و چه در عمل از ترامپ فاصله گرفتند، از جمله اعضای سنگین‌ وزنی هستند که ترامپ احتمالا قصد دارد به آنها بفهماند هنوز رهبری حزب با او است.

سکوی پرتاب ترامپ به انتخابات ۲۰۲۴

کنفرانس سالیانه محافظه ‌کاران همواره سکویی مفید برای ابراز گله‌ های آنها بوده است که اغلب با شوخ طبعی مطرح شده است.

اینجا محلی است برای شخصیت ‌های پرنفوذ محافظه‌ کار است که – بسته به حال و هوایشان – با آرامش یا شور و هیجان سخنرانی کرده تا صدای خود را به گوش دیگران برسانند.

در طول سال ‌ها سخنرانان کنفرانس، همواره نه تنها از میان سیاستمداران منتخب بلکه از جمع انجمن ملی سلاح آمریکا و دیگر گروه های فشار محافظه ‌کار، صاحبنظران شبکه فاکس نیوز، و اشخاصی از جمله «آن کولتِر» فعال راستگرا انتخاب شده ‌اند که برای نظرات داغ و آتشینش در مورد نژاد و مهاجرت معروف است.

این کنفرانس سالانه برای نخستین بار در سال 1974 برگزار شد و «رونالد ریگان» رئیس جمهور اسبق آمریکا از حزب جمهوری‌ خواه، که در آن زمان فرماندار کالیفرنیا بود و دو سال بعد از آن کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد، سخنرانی افتتاحیه کنفرانس را ایراد کرد.

سکوی پرتاب ترامپ به انتخابات ۲۰۲۴

برخی از سخنرانان و گروه ‌های شرکت کننده در کنفرانس از حواشی آن نیز فراتر رفته و گاهی شهرت کنفرانس را به خطر انداخته ‌اند. در سال 2017، کنفرانس اقدام سیاسی محافظه ‌کاران ناچار شد دعوت خود را از «میلو یانوپولوس» به دلیل اظهاراتش در مورد روابط جنسی میان نسل های مختلف، پس بگیرد (هرچند پیشتر بیانات یهود-ستیزانه، نژادپرستانه و زن-ستیزانه او مسئله ‌ای برای کنفرانس اقدام سیاسی محافظه ‌کاران نبود).

این گردهمایی همچنین سکویی ایده ‌آل برای جمهوری‌خواهانی است که در صدد حفظ و نجات موقعیت خود در سطح کشور بوده یا دستکم خواهان حفظ ارتباطشان با حزب در فاصله میان انتخابات هستند. در سال 2013، پس از آن که «میت رامنی» پس از برد اوباما در انتخابات ریاست‌ جمهوری، در کارزار فراگیر انتخاباتی خود پیروز شده بود، «سارا پیلین» که در آن هنگام یکی از قهرمانان حزب جمهوری ‌خواه محسوب شده و هنوز به حاشیه رانده نشده بود، در یک سخنرانی آزاد و بی قید و بند به همسرش و هدایایی که به مناسبت کریسمس از او گرفته اشاره کرد.

پیلین گفت: «او اسلحه دارد، من قفسه آن را!» سپس او از زیر محل خطابه یک فنجان بزرگ مملو از مایعی نامعلوم بیرون آورد و جرعه ‌ای از آن را نوشید.

سکوی پرتاب ترامپ به انتخابات ۲۰۲۴

این نماد خشم و اعتراض علیه پیشنهاد «مایکل بلومبرگ» دایر بر این بود که باید اندازه لیوان‌ های نوشابه های گازدار را محدود کرد. حضار در کنفرانس سخت به هیجان آمدند.

پیلین در ادامه با عباراتی کوتاه و مقطع افزود: «کاملا! من در این لیوان یخ بدون کالری هم انداخته ‌ام. امیدوارم اشکالی نداشته باشد.»

آن لحظه کوتاه نماد کامل آن ماهیتی بود که کنفرانس اقدام سیاسی محافظه ‌کاران به خود گرفته است: سکویی برای گله گذاری‌های فرهنگی و سیاسی، فرصتی برای تحکیم اعتبار رهبران و کارزاری برای قرار گرفتن در مقابل دوربین ‌های تلویزیونی و هواداران محافظه کاران.

اولویت‌ های جنبش محافظه‌ کار در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما سخت تغییر شکل داد. یک ماه پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه ‌کاران سال 2017 «استیو بنن» مغز متفکر در پس پیروزی ترامپ، در یک سخنرانی نادر دستور کار دستگاه رهبری جدید را علنی کرد.

سکوی پرتاب ترامپ به انتخابات ۲۰۲۴

بنن با اشاره به «ملی گرایی اقتصادی»، اجبار به دفاع از «حق حاکمیت» به هر قیمت، گفت کابینه ترامپ با هدف پیشبرد طرح «شکستن ساختار دستگاه مدیریت» و تحکیم قدرت اجرایی انتخاب شده است.

اما او همچنین به یک کیش ناسیونالیستی اشاره کرد که ترامپ در حالی‌که بتدریج کنترل حزب را در دست می‌ گرفت، علنا ترغیب می‌ کرد: «ما ملتی دارای فرهنگ و دلیلی برای موجودیت هستیم.»

در واقع در کنفرانس سال 2011 کنفرانس اقدام سیاسی محافظه ‌کاران بود که ترامپ نخستین سخنرانی عمده سیاسی خود را ایراد کرد. در آن هنگام او با شدت افسانه نژادپرستانه‌ اش مبنی بر این که اوباما در آمریکا متولد نشده و نمی‌ تواند به عنوان رئیس‌ جمهور مشروعیت داشته باشد را مطرح کرد.

سکوی پرتاب ترامپ به انتخابات ۲۰۲۴

او به کاندیداهایی که برای انتخابات آتی در نظر گرفته شده بودند، اهانت کرد و به نکاتی از جمله تجارت با چین اشاره کرد که چهار سال بعد در کارزارهای انتخاباتی اش مطرح شد.

9 سال پس از آن (2020) ترامپ بار دیگر در حالی که کشور به تازگی در چنگال همه ‌گیری کرونا افتاده بود، در کنفرانس سخنرانی کرد. پس از ختم کنفرانس معلوم شد آزمایش کرونای دستکم یکی از مدعوین مثبت بوده است.

کنفرانس اقدام سیاسی محافظه ‌کاران که اکنون به 50 سالگی خود نزدیک می ‌شود، پروژه اتحادیه محافظه ‌کاران آمریکا و یکی از قدیمی ‌ترین گروه‌ های لابی راستگرایان است. هدف این کنوانسیون در اصل گرد هم آوردن محافظه‌ کاران از سراسر کشور برای تبادل نظر و برقراری روابط مفید بوده است اما امروز فعالیت آن عمدتا پیرامون حرکت ‌دادن و جمع ‌کردن گروه ‌های مختلف راستگرا پیرامون مسائل مشترک است.

اما کنفرانس اهداف مهم دیگری نیز دارد: مشخص‌ کردن حد فاصل میان طرفداران تشکل‌ های ساختاری و مخالفان آن، تحکیم ارتباطات میان مقامات حزب جمهوری‌ خواه و گروه ‌ها و حامیان مالی حزب، و دادن فرصت به اعضای برجسته ‌ای که در حال بالارفتن از پلکان قدرت هستند.

در مورد آخر، برنامه کنفرانس حاکی نکته‌ های پرمفهومی است: «کریستی نوام» فرماندار ایالت داکوتا، «تام کاتِن» سناتور آرکانزاس، «تد کروز» سناتور تگزاس و «جاش هاولی» سناتور ایالت میسوری امسال به تنهایی سخنرانی خواهند کرد. اما با سخنرانی عمده ترامپ در برنامه روز پایانی کنفرانس، این چهار نفر دستکم فعلا قطعا در برنامه کاری قرار دارند.

«لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری ‌خواه طرفدار ترامپ گفت که سخنرانی ترامپ در کنفرانس «روی راهبردها متمرکز» خواهد بود و او رهبری مبتنی بر راهبردهای خود برای پیروزی حزب جمهوری‌ خواه در انتخابات میان دوره ‌ای 2022 و سپس 2024 را به نمایش خواهد گذاشت.

در پاسخ به این سوال که ترامپ روز یکشنبه در نشست سالانه اقدام محافظه‌ کاران، چگونه ظاهر خواهد شد، اکسیوس گزارش داده است که او قصد دارد اعلام کند که در سال 2024 رقیب [, بایدن خواهد بود (با در نظر گرفتن این پیش ‌فرض که رئیس‌ جمهور فعلی قصد رقابت مجدد در انتخابات بعدی را داشته باشد.) گویا ترامپ قرار نیست جایی برود، بلکه ادعا می ‌کند که نماینده حزبی است که در تلاش برای کنترل اوست: یک فرد عصیانگر تاج بر سر می ‌گذارد و برای ایجاد تغییر کاری از کسی ساخته نیست.

منبع: جماران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها