رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536098

همکاری ایران، آلمان و افغانستان برای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در مرزهای شرقی کشور

ساعت 24-جمهوری اسلامی ایران، آلمان و افغانستان در زمینه‌ توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید انرژی پاک در مناطق مرزی مستعد همکاری می‌کنند.

به ‌گزارش از وزارت نیرو، نشست سه‌جانبه ایران، آلمان و افغانستان برای بررسی راهکارهای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، بویژه در مناطق مرزی ایران و افغانستان روز سه‌شنبه به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران، معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌­وری انرژی برق (ساتبا)، سفیر آلمان در ایران، مدیران ذیربط دولت جمهوری فدرال آلمان، رئیس شرکت برق افغانستان(برشنا) و نمایندگان شرکت زیمنس برگزار شد.

در این نشست، رضا اردکانیان وزیر نیرو ضمن ابراز خرسندی از برگزاری آن، با اشاره به سابقه مناسبات و همچنین مشترکات متعدد بین دو کشور افغانستان و ایران، ظرفیت‌های زیادی را برای مراودات مختلف بین دو کشور متصور دانست.

وی همچنین کشور آلمان را جزو کشورهای همراه جمهوری اسلامی ایران بویژه در حوزه‌های تخصصی و فنی دانست که سعی کرده ارتباطات خود با ایران را در شرایط مختلف ادامه دهد.

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به مرز مشترک بین ایران و افغانستان و وجود منابع انرژی تجدیدپذیر مناسب در نقاط مشترک مرزی در دو سوی مرز، به تمرکز ایران برای «شناسایی فرصت‌ها و نیازمندی‌ها در این مناطق»، «پتانسیل‌سنجی منابع انرژی تجدیدپذیر» و «توسعه خطوط انتقال برق» اشاره کرد.

وی با ابراز خرسندی از توافق‌های بین آلمان و افغانستان در زمینه بهره‌برداری از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر در افغانستان، تمایل ایران را به در اختیار گذاشتن ظرفیت‌های کشورش از قبیل «توان تخصصی و پشتیبانی فنی»، «امکان پتانسیل‌سنجی منابع انرژی تجدیدپذیر»، «شبکه قدرتمند برق ایران برای جابجایی برق» و دیگر موارد مرتبط برای کمک به تحقق این همکاری ابراز کرد و از مدیران ذیربط در هر سه کشور خواست تا پیگیری موضوعات این توافقات را در اولویت ویژه‌ای قرار دهند و نتایج این همکاری‌ها در اهداف کمیسیون‌های مشترک ایران و آلمان و نیز ایران و افغانستان، دیده و متجلی شود.

وی در عین حال با توجه به رضایت طرفین از این همکاری‌ها، بر شتاب‌بخشی در تشکیل کارگروه‌های مشترک بین 3 کشور تاکید کرد.

در ادامه، گفتگوهایی در خصوص همکاری مشترک در زمینه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در غرب افغانستان انجام شد.

در این گفتگوها، هانس موزل سفیر آلمان در ایران، ضمن استقبال از ایجاد و توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه‌های فنی از جمله توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در منطقه، بر تشکیل کارگروه‌های مشترک بین 3 کشور تاکید کرد.

شرکت زیمنس نیز با ارایه نقشه راه 4 ساله توسعه انرژی­‌های تجدیدپذیر در افغانستان و با اشاره به ویژگی­‌های فنی و ساختاری ایران در صنعت برق، حضور ایران در پیشبرد اهداف تعیین‌شده برای توسعه صنعت برق در افغانستان را اساسی دانست.

نماینده دولت افغانستان هم ضمن ابراز رضایت از برگزاری نشست مشترک، بر نیاز به تامین پایدار انرژی برق در کشور متبوعش تاکید و از همکاری ایران و آلمان در این حوزه استقبال کرد.

در پایان نشست، با موافقت طرف‌های حاضر، مقرر شد مطابق با پیشنهاد ایران با برگزاری نشست‌های آتی و تشکیل کارگروه‌های مشترک با حضور نمایندگان طرف‌ها، نقشه‌راه توسعه انرژی­‌های تجدیدپذیر، به‌ویژه توسعه انرژِی بادی در غرب افغانستان ترسیم شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها