رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536143

تفسیر خبرگزاری منتقد روحانی : بایدن تصمیم های ترامپ را نگه می دارد

ساعت 24 - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حاضر نشد اعلام کند که دولت جدید این کشور برای پایبندی به برجام سیاست تغییر برچسب تحریمی علیه نهادهای ایرانی را به عقب خواهد برگرداند.

dir="RTL" style="text-align:right">خبرگزاری ضد دولت روحانی در تفسیرر سخنان «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری پنجشنبه به این نتیجه رسیده است که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است برای پایبند شدن به برجام سیاست دولت پیشین این کشور در تغییر برچسب تحریمی برخی از نهادهای ایرانی را به عقب برنگرداند.دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در آخرین ماه‌های حضورش در کاخ سفید به منظور دشوارتر کردن بازگشت دولت بعدی آمریکا به برجام برخی از نهادهای ایرانی را که در همان زمان هم تحریم بودند با برچسب‌های تحریمی جدید مانند «مبارزه با تروریسم» یا «اشاعه تسلیحات کشتار جمعی» دوباره تحریم کرد. به عنوان مثال، دولت ترامپ آبان‌ماه سال جاری «وزارت نفت ایران»، «شرکت ملی نفت‌کش ایران» و «شرکت ملی نفت ایران» را ذیل اختیارات مربوط به «مبارزه با تروریسم» تحریم کرد و مشمول فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ قرار داد. این فرمان اجرایی روز ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به امضای «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا رسید و به قوه مجریه این کشور اختیار می‌دهد اشخاص و نهادهایی را که مطابق با ادعای واشنگتن در «تأمین مالی تروریسم» نقش دارند تحت تحریم قرار دهد.

اشاره تلویحی به ادامه سیاست ترامپ

ند پرایس در کنفرانس خبری شامگاه پنجشنبه تلویحاً اشاره کرد که دولت جدید آمریکا علی‌رغم وعده‌هایی که درباره بازگشت به برجام می‌دهد حاضر به عقب‌گرد از این سیاست دولت پیشین آمریکا نیست.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سوالی درباره اینکه آیا دولت بایدن حاضر است برای پایبند شدن به برجام تحریم‌های اصطلاحاً «تروریستی» اعمال‌شده علیه نهادهایی مانند بانک مرکزی ایران یا شرکت ملی نفت‌کش ایران را رفع کند پاسخ چندان روشنی نداد اما تأکید کرد واشنگتن سیاست پاسخگو کردن ایران بابت آنچه به ادعای او حمایت از «گروه‌های تروریستی» است را ادامه خواهد داد.

در زیر ترجمه متن کامل گفت‌وگوی انجام‌شده میان یک خبرنگار و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص آورده شده است:

-خبرنگار: درباره ایران، من می‌خواهم سوال برخی از همکارانم را تکمیل کنم. دولت ترامپ تحریم‌هایی را علیه بانک مرکزی ایران، شرکت ملی نفت ایران و برخی نهادهای دیگر اعمال کرد و این کار را ذیل اختیارات مبارزه با تروریسم انجام داد. آیا دولت بایدن معتقد است که رفع این تحریم‌ها برای اینکه طرف‌های دیگر آمریکا را پایبند به توافق هسته‌ای بدانند ضروری است؟

-ندپرایس: بسیار خوب، توافق هسته‌ای زمانی که اجرا می‌شد، تحریم‌های هسته‌ای را شامل می‌شد. دولت در دو دوره قبل، یعنی دولت اوباما-بایدن این را روشن کرد که ما می‌توانیم دو کار را همزمان انجام دهیم، دو کاری که همسویی زیادی با منافع ما داشت. ما می‌توانستیم چارچوب دیپلماتیکی داشته باشیم که تخفیف‌های تحریمی محدودی در ازای اعمال محدودیت‌های دائمی و قابل‌راستی‌آزمایی بر روی برنامه هسته‌ای ایران ارائه می‌کرد. این ایده محوری برجام بود و ما همزمان، مقابله با فعالیت‌های مخرب ایران در حوزه‌های دیگر و پاسخگو کردن ایران در آن حوزه‌ها را ادامه می‌دادیم؛ و البته مبارزه با تروریسم و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی در منطقه یک نگرانی عمیق برای ایالات متحده به شمار می‌رود. بنابراین، اطمینان داشته باشید که ما با همراهی متحدان و شریکانمان ایران را بابت نفوذ مخربش در این زمینه پاسخگو خواهیم کرد.

-خبرنگار: اما سوال من به صورت خیلی مشخص این است که آیا شما فکر نمی‌کنید لازم است آن تحریم‌های تروریستی را حذف کنید؟ در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ اتفاقاتی افتاد و نهادهایی [با برچسب‌های تحریمی جدید] هدف قرار گرفتند که در زمان اجرای برجام، تحریم‌ها علیه آنها رفع شده بودند.

ند پرایس: چیزی که من خیلی روشن گفتم این است که ما می‌توانیم ایران را بابت حمایت از تروریسم در منطقه و فراسوی آن پاسخگو کنیم و این کار را انجام خواهیم داد.

شرط بازگشت بایدن به برجام

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها