رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536227

علی کریمی از خودیها بنالد یا کت‌وشلواریها؟

ساعت 24-‌انتخابات فدراسیون فوتبال ایران فردا یکشنبه برگزار می‌شود تا تکلیف جانشین مهدی تاج، رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال، بعد از قریب به یک سال مشخص شود. جدال اصلی برای صندلی ریاست فداسیون فوتبال است که چهار چهره تقریبا متفاوت به رقابت با یکدیگر می‌پردازند: کیومرث هاشمی، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، مصطفی آجرلو و علی کریمی.

خبر
پرواضح است که متفاوت‌ترین چهره این انتخابات علی کریمی است؛ نامزدی مستقل که برخلاف سه نفر دیگر که از مدیران دولتی به شمار می‌آیند، از جنس فوتبال است و هرچه شهرت به دست آورده، از همین مستطیل سبز بوده است. البته تفاوت دیگری که رقابت علی کریمی را با «کت‌وشلواری‌ها» متمایز می‌کند، این است که طرفداران آنها همگی نامزد مدنظرشان را برنده انتخابات و رئیس آینده فدراسیون فوتبال می‌دانند؛ ولی در عین ناباوری، عده‌ای از فوتبالی‌ها، شانس علی کریمی برای رسیدن به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال را اندک می‌دانند. اگرچه غالب چهره‌های سرشناس فوتبال امید دارند علی کریمی به چرخه ناقص مدیریتی در فوتبال ایران پایان دهد؛ ولی عده زیادی از آنها از همان روزی که علی کریمی برای انتخابات نام‌نویسی کرده، به طرز عجیبی روی این داستان پافشاری کرده‌اند که «او شانسی برای برنده‌شدن ندارد». اگرچه همه افرادی که چنین جمله‌ای را درباره علی کریمی به کار برده‌اند، خود را در زمره هواداران او برشمرده‌اند، ولی به نظر می‌رسد این نقل‌قول‌ها رفته‌رفته فضا را برای اتفاقات غیرمنتظره و توجیهات بعد از انتخابات هموار می‌کند.
نکته‌ای که البته دراین‌میان مشترک است و تقریبا همه هواداران ناامید علی کریمی به آن اصرار دارند، شیوه برگزاری انتخابات است که آنها این کارزار را نه انتخابات، بلکه انتصابات توصیف می‌کنند. یکی از این چهره‌ها، محمد پنجعلی، بازیکن سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس است. او در گفت‌وگو با ایسنا درباره شانس ریاست علی کریمی بر فدراسیون فوتبال می‌گوید: «کریمی پا پیش گذاشته و امیدوارم موفق شود؛ اما کار را سخت می‌بینم. همه می‌دانیم که انتخابات چگونه است. به نظرم بیشتر انتصابات است تا انتخابات. تا الان هم این موضوع ثابت شده است. قطعا علی کریمی هم با اشراف بر این موضوع وارد رقابت شده است. خیلی‌ها دلشان نمی‌خواهد علی کریمی رئیس فدراسیون فوتبال شود. موفقیت فوتبال کشور مستلزم این است که واقعا حق به حق‌دار برسد؛ اما از قدیم همه می‌دانیم انتخابات به چه شکلی پیش می‌رود. چشمم آب نمی‌خورد در این انتخابات اتفاق خاصی بیفتد».
حسن روشن هم دیگر پیش‌کسوت نام‌آشنای فوتبال ایران است که شانس علی کریمی برای رئیس‌شدن را کم می‌داند. او که پیش‌تر در گفت‌وگو با «دویچه‌وله» دلیل این موضوع را انتصاب رأی‌دهندگان از سوی دولت دانسته و گفته بود آنها طبیعتا به گزینه مدنظر دولت رأی می‌دهند، روز گذشته هم در گفت‌وگویی با تسنیم بدون اشاره به دلیل فوق، به این نکته اشاره کرد که علی کریمی رأی نمی‌آورد. «از نظر کلی همه کاندیداها خوب هستند و در این بحثی نیست؛ اما باید کمی جزئی‌تر به این دوستان نگاه کنیم. علی کریمی گزینه‌ای ایدئال برای اهالی فوتبال است؛ اما همه می‌دانیم در انتخابات رأی نمی‌آورد».
علیرضا منصوریان که خودش را یکی از دوستان فوتبالی علی کریمی می‌داند و ابراز علاقه می‌کند کریمی رأی بیاورد، این‌بار ادعای جالب‌تری را مطرح می‌کند و به علی کریمی هشدار می‌دهد که رئیس از قبل انتخاب شده و علی شانسی نخواهد داشت. «رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شده و فقط اسم آن را اعلام نمی‌کنند». منصوریان البته بعدها درحاشیه مراسم بازی یادبود علی انصاریان و مهرداد میناوند تلاش کرد به‌صورت منطقی‌تری اظهاراتش را مبنی‌بر شانس‌نداشتن علی کریمی بیان کند. «اگر قرار باشد علی کریمی رأی بیاورد، باید کسانی که حق رأی دارند، اصطلاحا دلی به او رأی بدهند. او خوش‌شانس نخواهد بود، چراکه بعید می‌دانم رؤسای هیئت‌ها به یک فرد فوتبالی رأی بدهند که از جنس ماست».
اظهارات چهره‌های سرشناس فوتبال که ابتدا خود را حامی علی کریمی می‌دانند و سپس ناامیدی‌شان از رأی‌آوردن او را ابراز می‌کنند، به‌وضوح تداعی‌کننده این است که علی کریمی در بین چهره‌های فوتبالی هم مخالفانی دارد که علاقه‌ای به رئیس‌شدن او ندارند. این موضوعی است که خداداد عزیزی، پیش‌تر در گفت‌وگو با فرهیختگان به‌طور آشکارتری از آن پرده برداشت. خداداد که خودش یکی از افرادی است که شانس علی کریمی را کم می‌داند، در این زمینه می‌گوید: «انتخاب رئیس فدراسیون انتخاب رئیس‌جمهور نیست که عامه مردم بخواهند رأی بدهند که اگر این بحث بود، علی کریمی مثل آب‌خوردن رأی می‌آورد؛ اما الان یک تعداد خاص در مجمع فدراسیون فوتبال رأی می‌دهند، اگر حدود صد نفر را در مجمع در نظر بگیریم، از این تعداد شاید ۱۰ درصد فوتبالی باشند و ۹۰ درصد غیرفوتبالی به ‌شمار می‌روند. آن ۱۰ درصد هم شامل کاپیتان تیم‌های ملی یا مربی تیم ملی هستند و ۳۰ درصد را رئیس هیئت‌ها که هیچ‌کدام فوتبالی نیستند، تشکیل می‌دهند و طبیعتا از خدای‌شان هم هست که علی کریمی انتخاب نشود. همین فوتبالی‌های خودمان هم بعضی‌هایشان حاضر نیستند به علی رأی بدهند؛ چون آنها هم تحت‌ تأثیر مدیران و رؤسای خود هستند و نگاه می‌کنند ببینند که آقای رئیس چه می‌گوید. بنابراین شانس علی خیلی کم است؛ چون او آدم خیلی سالمی است که اهل زدوبند و رابطه و خیلی چیزهای دیگری نیست که در فوتبال ما مرسوم است. من به علی گفتم اگر می‌خواهی رئیس فدراسیون شوی، باید لابی کنی، باید بروی و با رؤسای هیئت‌ها صحبت کنی یا نماینده‌هایت این کارها را انجام دهند. در هر صورت ۳۳ نفر را رؤسای هیئت‌های فوتبال تشکیل می‌دهند و طبیعتا از قبل افراد دیگر هم به سراغ اینها می‌روند و با آنها می‌بندند. اوضاع عجیب‌وغریب است و به‌همین‌دلیل به ‌نظر من علی شانس کمی دارد».
حالا سؤالی که در آستانه انتخابات مطرح می‌شود، این است که وقتی عده‌ای از چهره‌های سرشناس فوتبالی پیش از برگزاری انتخاباتی سرنوشت‌ساز برای فوتبال ایران، شانس فوتبالی‌ترین چهره این انتخابات را کم می‌دانند، چه توقعی از رقبای کت‌وشلوارپوش است که برای از دور خارج‌کردن علی کریمی وارد لابی‌های مرسوم نشوند؟ آنها با دیدن این آمادگی نزد فوتبالی‌ها و پذیرش این موضوع که شانس نماینده آنها کمتر است، به ‌راحتی بیشتری، یارکشی‌ها را انجام می‌دهند و طبیعتا وضعیت برای علی کریمی در آستانه انتخابات سخت‌تر از گذشته می‌شود. البته خود علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا (نایب‌رئیس معرفی‌شده از سوی علی کریمی) هم با بخشی از جریان‌های پشت پرده آشنا شده‌اند؛ ولی آنها برخلاف عده‌ای از فوتبالی‌ها که امیدشان را از دست داده‌اند، هنوز امیدوارند بتوانند این فوتبال را «پاک» کنند. دست‌کم این ادعایی است که در بخشی از بیانیه‌شان دارند. «از معادلات پشت پرده کاملا آگاهیم؛ اما داوطلب شدیم تا ثابت کنیم انتقادهای چند سال گذشته فقط شعار نبوده و با کسی هم حب‌وبغض شخصی نداریم؛ بلکه معتقدیم این فوتبال باید عاری از فساد و کاملا پاک و شفاف باشد. فوتبال برای ما و خیلی از پیش‌کسوتان، خط قرمز است؛ پس نباید فوتبال قربانی زدوبندهای ناسالم شود؛ زدوبندهایی که در آن حق داوران، بانوان، پیش‌کسوتان، هواداران و استعدادهای ناب و... نادیده گرفته ‌شود و فقط عده‌ای خاص و بعضا چهره‌های غیرفوتبالی از آن بهره‌مند ‌شوند. پس ثبت‌نام کردیم تا بلکه بتوانیم از انتقادهای‌مان ‌دفاع کنیم و ثابت کنیم نقدهایم صرفا حرف نیست و حالا که آمده‌ایم شعارمان خیلی واضح و روشن فوتبال پاک و مبارزه علیه فساد فوتبالی است».
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها