رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536258

بهبود نرخ پایبندی اوپک پلاس به توافق نفتی

ساعت24-نرخ پایبندی تولیدکنندگان گروه اوپک پلاس به توافق محدودیت عرضه در ژانویه به ۱۰۳ درصد افزایش یافت.

اوپک در پایان دیدار ماهانه فوریه کمیته‌های اوپک پلاس اعلام کرد در دسامبر سال ۲۰۲۰ نرخ پایبندی اوپک پلاس به توافق محدودیت عرضه ۱۰۱ درصد بود. این سطح از تعهد، روند پایبندی بالا از سوی کشورهای مشارکت کننده را تقویت کرد.

منابع آگاه در اوپک پلاس به آرگوس اظهار کردند: در ژانویه امسال نرخ پایبندی ده عضو اوپک به این پیمان ۱۰۸ درصد و نرخ پایبندی اعضای غیراوپک این گروه که در راس آنها روسیه قرار دارد، ۹۵ درصد بود که در مقایسه با ۹۳ درصد در دسامبر افزایش نشان داد.

کمیته‌های اوپک پلاس نرخ پایبندی را بر اساس میانگین برآورد تولید توسط ششم منبع ثانویه مستقل، ارزیابی می کنند.

آرگوس نرخ پایبندی ژانویه اعضای اوپک پلاس را ۱۰۴ درصد تخمین زده که شامل ۱۱۰ درصد نرخ پایبندی اعضای اوپک و ۹۵ درصد پایبندی تولیدکنندگان غیراوپک است.

بزرگترین تولید کننده در گروه غیراوپک روسیه است که به گفته الکساندر نواک، معاون نخست وزیر این کشور، پایبندی ۱۰۰ درصدی را هدف گرفته است. روسیه در کنار قزاقستان تنها اعضای گروه اوپک پلاس بودند که اجازه یافتند تولید خود را در فوریه و مارس افزایش دهند در حالی که سایر اعضا تولیدشان را نسبتا ثابت نگه داشتند و عربستان سعودی علاوه بر سهمیه محدودیت عرضه که تحت توافق اوپک پلاس داشت، تولیدش را یک میلیون بشکه در روز دیگر کاهش داد.

این آمار پایبندی توسط کمیته‌های نظارتی اوپک پلاس در هفته جاری و در آستانه دیدار وزیران این گروه مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. در نشست هفته جاری وزیران اوپک پلاس درباره سطح تولید پس از مارس تصمیم گیری خواهد شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، عربستان سعودی و روسیه که سران گروه اوپک پلاس هستند بار دیگر بر سر سیاستهای تولید به خصوص پس از افزایش قیمتی که نفت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون داشته است، اختلاف نظر پیدا کرده اند.

در این بین، سرمای شدید باعث شد تولید نفت روسیه در فوریه پایینتر از سهمیه اختصاص یافته از سوی اوپک پلاس بماند و این کشور نتوانست از سهمیه تولید بالاتری که دریافت کرده بود، بهره ببرد. آمار وزارت انرژی روسیه نشان داد این کشور از اول تا ۲۵ فوریه به طور متوسط ۱.۳۷۷ میلیون تن در روز نفت و میعانات تولید کرده است. میانگین تولید فوریه روسیه معادل ۱۰.۰۹۳ میلیون بشکه در روز نفت است که حدود ۷۷ هزار بشکه در روز کمتر از ژانویه بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها