رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536842

عوارض بوپرنورفین | اثر، کاربرد و عوارض جانبی

ساعت24- عوارض بوپرنورفین چیست؟ | کاربردهای بوپرنورفین در درمان اعتیاد کدام است | چه زمانی از داروی بوپرنورفین استفاده می شود؟| بوپرنورفین از چه موادی تشکیل شده است؟

مواد افیونی تسکین دهنده درد در بدن هستند. مواد افیونی مصنوعی مانند بوپرنورفین این اثر را ایجاد می کنند. اثر ضد درد به این دلیل بوجود می آید که ماده فعال به گیرنده های اندورفین متصل می شود.

بوپرنورفین

ساختار مولکولی بوپرنورفین

در مورد بوپرنورفین ، گیرنده های μ و گیرنده های κ برابر با 2 گیرنده اندورفین هستند. به این ترتیب ، بوپرنورفین اطمینان می دهد که سیگنال های درد فقط به شکل ضعیف به مغز می رسند و همچنین در آنجا به سختی پردازش و درک می شوند.

مواد تشکیل دهنده قرص بوپرنورفین


بوپرنورفین یک مخدر نیمه مصنوعی است که از آلکالوئید تبائین مشتق شده و توسط Reckitt و Colman در سال 1969 معرفی شده است. با استفاده از مثال وی ، دانشجویان پزشکی قبلاً به اصطلاح اثر سقفی را یاد می گیرند - پدیده ای که در آن اثر افزایش نمی یابد بلکه با افزایش دوز از یک نقطه خاص کاهش می یابد.

مواد تشکیل دهنده قرص بوپرنورفین

بنابراین از این ماده به عنوان میکرو آگونیست جزئی نیز یاد می شود. بوپرنورفین به طور قابل توجهی رفتار اتصال با گیرنده مواد مخدر را افزایش می دهد. بنابراین تداخل ماده با نالوکسان به دوزهای بیشتری از نالوکسان از یک سو نیاز دارد و از طرف دیگر ، بوپرنورفین در حین همودیالیز با سرعت کمتری نسبت به سایر مسکن های برداشته شده توسط دیالیز منجر به افزایش درد (به دلیل خارج شدن از پلاسما) می شود.

نحوه مصرف قرص بوپرنورفین


بوپرنورفین اثر خود را در درد نوروپاتیک نشان داده است. تأثیر منفی بر روی سیستم ایمنی به آن نسبت داده نمی شود. این ماده به صورت قرص زیرزبانی در دسترس است.

نحوه مصرف قرص بوپرنورفین

برای استفاده از طریق پوست ، چسب هایی با کارایی حداکثر هفت روز (Norspan®) در بازار هستند. در مقایسه با TTS فنتانیل ، متأسفانه میزان بالاتری از واکنشهای آلرژیک موضعی ، چه از نوع فوری و چه از نوع تأخیری ، مشاهده می شود ، به همین دلیل پزشک مجبور است مناطق پوستی بیمار را هفته ها مشاهده کند.

مقایسه بوپرونورفین با متادون، ترامادول و ...


اثر بوپرنورفین در بیماران وابسته به مواد مخدر ( N = 20) در مقایسه با متادون برای افراد با سن ( N = 20) در یک آزمایش تصادفی. کاربرد قرص بوپرنورفین به عنوان یک مخدر مصنوعی در طی یک دوره مطالعه 24 هفته ای با متادون مقایسه می شود.

نمودار بوپرنورفین

یک روند ( ص= 0.06) در میزان ماندگاری بیماران تحت بررسی با میانگین دوز 63 میلی گرم متادون خوراکی قابل استفاده (racemat از L- و D- متادون) در مقایسه با گروه دیگر که با میانگین دوز 7.3 میلی گرم بوپرنورفین بررسی شد میزان ترک اعتیاد 11 نفر در پایان مطالعه در گروه بوپرنورفین هنگامی که با میزان ترک اعتیاد دیگر افراد مورد مطالعه در گروه متادون بررسی شد، بیشتر بود.

جودل بوپرنورفین


از مواد افیونی برای نشان دادن موادی با اثرات مرفین معمولی استفاده می شود که از ماده خام تریاک نشأت می گیرند یا توسط فرآیندهای شیمیایی اصلاح می شوند. اوپیوئیدها محصولات سنتز شیمیایی هستند که به گیرنده های مربوط به مواد افیونی متصل می شوند. در طول این مقاله ، اصطلاح "مواد افیونی" برای آنها استفاده می شود.

از نظر مصرف اضافی مواد افیونی ، بنزودیازپین ها و کوکائین که از طریق سم شناسی ادرار ارزیابی شده است ، در طول دوره درمان تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتیجه مربوط به انطباق در طول دوره مطالعه نشان می دهد که به نظر می رسد متادون افیون خوراکی موفق تری است ( p.)= 0.04). با این وجود ، می توان اثر بوپرنورفین در نگهداری را در افراد باقیمانده نشان داد و مطالعات بیشتری با دوزهای روزانه بالاتر و تعداد بیشتری از افراد باید انجام شود.


زمان مصرف  بوپرنورفین

چه زمان بوپرنورفین استفاده می شود؟

از بوپرنورفین افیونی برای درمان درد شدید و بسیار شدید (مانند درد پس از جراحی ، حمله قلبی و تومور درد) و همچنین برای درمان اعتیاد به عنوان جایگزینی در معتادان به مواد افیونی استفاده می شود.

بوپرنورفین  برای اعتیاد

برای درمان معتادانی که به طور داخل وریدی مواد افیونی مصرف کرده اند ، داروهای ترکیبی با ماده فعال نالوکسان نیز وجود دارد که هدف آن جلوگیری از سو مصرف مواد مخدر با بوپرنورفین است .

عوارض جانبی بوپرنورفین چیست؟

استفاده از بوپرنورفین با عوارض جانبی مشابه سایر مواد مخدر همراه است. بیش از ده درصد بیماران حالت تهوع ، سردرد ، بی خوابی ، افزایش تعریق ، ضعف و علائم ترک را تجربه می کنند.

عوارض جانبی بوپرنورفین

علاوه بر این ، عوارض جانبی بوپرنورفین مانند:

التهاب دستگاه تنفسی لرزش
کاهش اشتها تغییر در ریتم قلب
بی قراری افت فشار خون
اضطراب تنگی نفس
افسردگی سوi هاضمه
خواب آلودگی یبوست
سرگیجه استفراغ
بثورات جلدی درد استخوان و عضله

عوارض جانبی بوپرنورفین ذکر شده در دوزهای بالا ، مانند مواردی که برای درمان ترک اعتیاد استفاده می شود ، شدیدتر رخ می دهد.

مصرف بوپرنورفین

هنگام مصرف بوپرنورفین به چه مواردی باید توجه کرد؟

بوپرنورفین را نباید با داروهای آرامبخش و خواب آور از گروه بنزودیازپین (مانند دیازپام ، لورازپام ) ، سایر داروهای تسکین دهنده درد ، ضد آلرژی (داکسی الامین ، دیفن هیدرامین ) ، داروهای ضد روان پریشی / نورولپتیک ( هالوپریدول ، کلرپرومازین ، اولانزاپین ) و الکل مصرف کرد.

بوپرنورفین توسط آنزیمی خاص (سیتوکروم P450 3A4) در کبد تجزیه می شود. اگر همزمان مواد موثری که باعث تحریک فعالیت این آنزیم می شوند (به اصطلاح القا کننده های آنزیم) شوند ، می توان بوپرنورفین را با سرعت بیشتری تجزیه کرد. در نتیجه ، فقط اثر ضعیفی دارد یا اصلاً ندارد. نمونه هایی از این القاکننده های آنزیم عوامل ضد صرع و تشنج ( کاربامازپین ، فنی توئین ، فنوباربیتال) و آنتی بیوتیک ریفامپیسین هستند .

مصرف بوپرنورفین در بارداری

مصرف بوپرنورفین در بارداری

بوپرنورفین نباید در دوران بارداری و شیردهی مصرف شود ، زیرا ماده فعال می تواند به طور فزاینده ای وارد گردش خون کودک شود ، به خصوص اگر کمی قبل از تولد و در دوران شیردهی مصرف شود. این می تواند منجر به "سندرم نوزاد فلاپی" شود ، در نتیجه نوزاد تازه متولد شده دچار تنش می شود و نسبت به محیط اطراف واکنش کمی نشان می دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها