رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536928

لطیفی: برکناری سرمربی اشتباه بود

بلای فکری را سر مجیدی نیاورید!

ساعت 24-علی لطیفی، پیشکسوت باشگاه استقلال گفت: بزرگترین معضل محمود فکری به لحاظ حاشیه‌ای این بود که خودش نباید ورود می‌کرد بلکه افرادی چون پرویز مظلومی، عمونصی عبداللهی و بقیه بزرگترها یک حصار دور محمود فکری و کادرش می‌کشیدند و به نوعی ضربه‌گیر حواشی مربی می‌شدند.

سرانجام اتفاقی که قابل پیش‌بینی بود رخ داد و محمود فکری از استقلال جدا شد تا آبی‌های پایتخت فصل را با سرمربی جدیدی ادامه دهند. با علی لطیفی درباره آخرین وضعیت استقلال و برکناری محمود فکری صحبت کردیم که می‌خوانید:

*اول از همه درباره جدایی محمود فکری از استقلال بگویید. به نظر شما تصمیم درستی بود؟

من در فوتبال یک باور دارم که اگر بخواهی مربی را اخراج کنی باید آلترناتیو داشته باشی. الآن در باشگاه استقلال ۲-۳ تا آلترناتیو وجود دارد؛ امیر قلعه‌نویی، فرهاد مجیدی و ... . خطاب من به هواداران است که مگر همین عزیزان نبودند که به همین شکل مثل آقای فکری اخراج شدند؟ اگر فرهاد مجیدی بیاید آیا شما مطمئنید که این اتفاقات برایش نمی‌افتد؟ محمود فکری رفت و معمولا اینطور مواقع یک سری نان به نرخ روز خور شروع می‌کنند می‌گویند که او خوب نبود. من از نظر فنی و با توجه به ابزار و نفراتی که در اختیار استقلال است منتقد بازی‌های تیم بودم اما واقعیت امر این است که من برای آقای فکری جایگزین مناسبی در این شرایط نمی‌بینم. من اگر بودم شاید این کار را نمی‌کردم. البته که خواسته هواداران بسیار مهم است. فرهنگ هواداران ما به سمت و سویی رفته که اگر در تیمی نتیجه حاصل نشود همه مشکلات را گردن سرمربی می‌اندازند. من تنها چیزی که می‌گویم و اول فصل هم به صورت خصوصی گفتم چون نمی‌خواستم محمود فکری روحیه‌اش را از دست بدهد، این بود که به دوستان مشترکمان گفتم محمود فکری اگر برود اشتباه می‌کند چون باید چند فصل صاحب تجربه شود. گفتم همان اتفاقی می‌افتد که در تیم ملی برای علی دایی و امیر قلعه‌نویی افتاد و این‌ها برای رفتن به تیم ملی عجول بودند.

*یا برای منصوریان در استقلال!

دقیقا. من فکر می‌کنم فکری باید کمی تامل می‌کرد.

*ایشان هم سابقه لیگ برتری زیادی نداشتند.

من باور دارم کسی که سرمربی استقلال می‌شود باید قبلش در تیم دیگری در لیگ برتر رتبه اول و دوم را کسب کرده باشد. تیمی را قهرمان کند و با شخصیت قهرمانی به استقلال بیاید.

*کلا وضعیت لیگ برتر ایران و مخصوصا استقلال را در این شانزده هفته چگونه تحلیل می‌کنید؟

موضوعی که خیلی من را رنج داد نبود بازیکنان خلاق و عدم ظهور پدیده‌هایی بود که در سال‌های قبل شاهد آن بودیم. سال‌های قبل معمولا هر فصل حدود ده پدیده در لیگ رو می‌شد اما مدتی است که آن را نمی‌بینیم. موضوع بعدی فقر گلزنی است. متاسفانه حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی باعث شد فوتبال ما از یک جهت به قهقرا برود و آن الگوبرداری یک سری از مربیان از فرم فوتبال کی‌روش است. او در هر تیمی سرمربی بوده معمولا تیم‌هایش دفاعی کار کردند و با تیم‌های تهاجمی عملکرد خوبی نداشت. خاطرتان باشد کی‌روش با رئال مادریدی که بهترین بازیکنان جهان مثل زیدان، رونالدو، کارلوس و فیگو را داشت هم نتیجه نگرفت چون در فاز تهاجمی مربی توانمندی نبود. متاسفانه در هشت سال حضور کی‌روش یک سری مربیان شدیدا تحت تاثیر فوتبال «کی‌روشی» قرار گرفتند بدون این‌که توجه کنند چه ابزاری در اختیار دارند. به همین جهت اکثر مربیان لیگ ایران را تدافعی کردند که این باعث فقر گلزنی شده است که روی نبود بازیکنان خلاق است. ما استعداد زیاد داریم ولی متاسفانه این استعدادها بارور نمی‌شوند و مربیان جرات نمی‌کنند به بازیکنان جوان میدان بدهند و همین موضوع باعث شده امسال نه پدیده خاصی داشته باشیم نه فوتبال زیبایی ببینیم.

استقلال شاید یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های ایران بود و نقدی که هواداران به فکری دارند همین است که با ابزاری که داشت نتوانست کارهای ترکیبی و زوج‌سازی‌ها را در نقاط مختلف زمین شکل دهد و به همین جهت علی‌رغم میل باطنی من چون واقعا دوست داشتم فکری در تیم بماند، او برکنار شد.

*کلا یک بحثی هم که جدای مشکلات فنی وجود داشت این بود که ما انتظار داشتیم محمود فکری با سابقه کاپیتانی استقلال حداقل در بحث مدیریت تیم و حواشی موفق عمل کند اما در این قسمت هم ضعیف کار کرد.

دقیقا همین‌طور است. بزرگترین معضل محمود فکری به لحاظ حاشیه‌ای این بود که خودش نباید ورود می‌کرد بلکه افرادی چون پرویز مظلومی، عمونصی عبداللهی و بقیه بزرگترها یک حصار دور محمود فکری و کادرش می‌کشیدند و به نوعی ضربه‌گیر حواشی مربی می‌شدند ولی این اتفاق نیفتاد و خود محمود فکری سپر شد یعنی بدون این‌که هوشمندانه عمل کند به دل اتفاقات رفت و حواشی باعث شد فکری از متن کار دور شود و بیشتر به حواشی و دست‌های پنهان توجه کند. من نمی‌گویم نبود ولی می‌گویم بزرگترهای تیم باید آن را جمع می‌کردند.

*الآن هم از بین امیر قلعه‌نویی و فرهاد مجیدی یک نفر سرمربی استقلال خواهد شد که شانس مجیدی هم بیشتر است. حضور آن‌ها را جطور ارزیابی می‌کنید؟

تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که امیدوارم بلایی که سر فکری آمد سر فرهاد مجیدی نیاید. مجیدی هنوز اتفاقات سال گذشته را فراموش نکرده و امیدوارم اگر قرار است مجیدی بیاید باتجربه‌تر عمل کند. یکی از مشکلاتی که فرهاد مجیدی هم داشت بی‌تجربگی او در عرصه مربیگری بود به همین موضوع باخت. هم اقای سعادتمند نباید با او درگیر می‌شد هم مجیدی نباید دم به تله می‌داد ولی در زمانی درگیر شد و تیم را به حاشیه برد که نزدیک فینال جام حذفی بود و این ماحصل بی‌تجربگی فرهاد و اقای سعادتمند بود و امیدوارم این دفعه باتجربه باشد.

*امروز از آقای فکری درباره کم‌کاری بازیکنان پرسیدند و ایشان پاسخ روشنی به این موضوع ندادند. به نظر شما چنین اتفاقی رخ داده است؟

من خودم تا به حال یک بار هم نگفتم که بازیکنان کم‌کاری کردند چون خودم در دوران فوتبالم چنین کاری نکردم و با آن بیگانه‌ام و اصلا چنین چیزی ندیدم. محمود فکری هم اگر چیزی نگفته به این دلیل است که در دوران بازی هرگز کم‌کاری نکرده است. معمولا مربیانی این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند که خودشان در دوران بازی این کار را کردند تا به هر حال با آن آشنایی دارند. البته بازیکنانی که مربی‌شان را دوست ندارند ناخواسته انرژی کافی را نمی‌گذارند. تلاش می‌کنند ولی انگیزه ندارند.

*اکنون در فصل نقل و انتقالات هم قرار داریم. استقلال سعید مهری، عرفان گل‌محمدی و امیرحسین بیات را به خدمت گرفته است.به نظرتان تیم در کدام خطوط باید تقویت شود؟

نقل و انتقالات با نظر فکری انجام می‌شد و با رفتن او باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. دو نفر از دوستان به من برای دستیاری فکری زنگ زدند که همان موقع گفتم باید با خود محمود صحبت کنم چون نظر سرمربی مهم است. این‌که این بازیکنان جذب شدند و سرمربی کنار رفته من نمی‌دانم چه اتفاقی قرار است بیفتد.

*با شما برای دستیاری آقای فکری صحبت شده بود؟

بله

*آن را رد کردید؟

نه رد نکردم ولی گفتم اگر قرار است دستیار شوم دوتا بحث داریم که یکی این‌که با تیم چوکا طالش قرارداد دارم و ما این تیم را در شرایط بحرانی گرفتیم و خوشبختانه شرایط فنی خوبی داریم و کاری کردیم که همه مربیان و هواداران تمجید می‌کنند. البته بی‌تجربگی باعث شده پنج بازی دقیقه ۹۰ به بعد گل بخوریم و بحث دیگر این‌که من باید با سرمربی تیم صحبت کنم ببینم افکارم با او سازگار است یا نه. قرار بود صحبت شود که آقای فکری جدا شدند.

*اگر آقای مجیدی درخواستی داشته باشند قبول می‌کنید؟

فرهاد مجیدی از دوستان خوب من است و هم‌تیمی و هم‌خانه بودیم و باید باهم صحبت کنیم ببینیم چه درخواست‌هایی از هم داریم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها