رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536963

عبدالواحد موسوی‌لاری از دلایل قهر با صندوق‌های رای می‌گوید

قمار اصولگرایان بر پایه غیبت ملت

ساعت 24-حجت‌الاسلام سیدعبدالواحد موسوی لاری تاکید دارد که «همان‌طور که پیدایش نظام با اراده مردم بود، ستون فقرات حفظ این نظام هم حضور مردم است.» این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز بر همین اساس معتقد است که «هر جا که مردم غیبت کنند، نظام هم آسیب‌پذیر می‌شود» و «مردم جایی از صحنه غیبت می‌کنند که احساس کنند سخن آنها شنیده نمی‌شود و یا با سازوکارهایی دارند آنها را حذف می‌کنند.»

خبر
وزیر کشور دولت اصلاحات اینکه «وقتی مردم احساس کنند برای انتخاب آنها احترام قائل نیستند و یک عده‌ای هرکسی را خواستند تایید و هر کسی را نخواستند رد می‌کنند و فضا را محدود می‌کنند به چیزی که خودشان می‌پسندند» را بخشی از قصه بی‌تفاوتی سیاسی شهروندان و بخش دیگر این قصه ناخوشایند را «فشارهای بیش از حد دشمنان اسلام و ایران به جمهوری اسلامی، دولت و ملت» می‌داند. به‌ گفته این چهره سیاسی اصلاح‌طلب اگرچه مردم این فشار را می‌بینند اما انتظاری که از حکومت، دولت و دست‌اندرکاران امر دارند این است که مشکلات مردم را ببینند و برای آن چاره‌اندیشی کنند و اگر نمی‌توانند راه‌حلی پیدا کنند لااقل با مردم همدردی کنند.
او معتقد است که مجموعه این عوامل باعث شده که در اسفند سال گذشته مردم از صندوق‌های رای فاصله بگیرند. موسوی‌لاری از اینکه «مردم ما در انتخابات اسفند 98 حضور پیدا نکردند» به عنوان واقعیتی یاد کرده که هیچ‌کس داخل و خارج از ایران نیست که آن را قبول نداشته باشد. او در ادامه اما با تاکید بر اینکه «ما الان باید کاری کنیم که مردم حاضر شوند»، راه‌حل آن را چنین توضیح داده است: «باید ببینیم که انتقاد و اعتراض مردم و عامل سرخوردگی مردم چه چیزی بوده و آن عامل را برطرف کنیم و علت را از بین ببریم و زمینه حضور مردم را باز کنیم؛ مردم احساس نکنند باز انتخابات ریاست‌جمهوری شده و دو، سه نفر را از یک گروه تایید می‌کنند و بعد هم بگویند انتخابات رقابتی بوده است. باید مردم احساس کنند همه سلایق موجود در جامعه که می‌خواهند زیر چتر قانون اساسی کار و فعالیت کنند، بتوانند حضور پیدا کنند. کسانی که همین قانون اساسی را مبنا قرار می‌دهند نگویند این باشد و این نباشد؛ این خوب است و آن بد است.» این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز انتخابات ۱۴۰۰ را آزمون بزرگی برای حکومت، دولت و دست‌اندرکاران دانسته و بار دیگر بر این مهم که «مردم انتظار این را دارند که عرصه تصمیم‌گیری و حوزه اختیار آنها باز باشد و بتوانند از بین همه چهره و سلایق کسی را که خودشان می‌پسندند، انتخاب کنند» تاکید کرده است. به عقیده او، این برای حکومت کار دشواری نیست ولی باید این کار را انجام بدهند. او ریلی را که در قالب نظارت استصوابی برای انتخابات گذاشته شده، ریلی معیوب می‌داند و به نظرش حذف کردن عده زیادی از افراد برای اینکه عده دیگری بمانند، چیز خوبی نیست. این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به رویکرد اصولگرایان نسبت به انتخابات آینده، تاکید کرده که آنها چنانچه یک بار دیگر و در انتخابات سال ۷۵ دچار اشتباه شده‌اند، این بار هم شاید به اشتباه به نیامدن مردم پای صندوق‌های رای دل بسته‌اند: «به نظر من اصولگرایان با توجه به انتخابات 98 باورشان این است که مردم پای صندوق‌های رای نمی‌آیند و آنها هر کسی را که مطرح کنند برنده هستند.» به عقیده این چهره سیاسی اصلاح‌طلب، تمام شرط‌بندی اصولگرایان روی نیامدن مردم است. اگر مردم نیایند حرف آنها درست است و هر کسی را آنها مطرح کنند می‌آید ولی تلقی من این است که اطمینان به اینکه آینده متعلق به آنها است باعث تشتت درون خودشان شده است. همه فکر می‌کنند که اگر بمانند رای می‌آورند. چون رقیب که جریان اصلاحات است با قهر مردم شانسی ندارد و می‌ماند همان 15 درصدی را که در مجلس دوازدهم رای دادند که به هر کاندیدایی ازجانب اصولگرایان مطرح باشد، رای می‌دهند. این برداشت عمومی اصولگرایان است و همین هم باعث شده اختلافات آنها دامنه‌دار شود. اوا ما تاکید دارد که اگر مردم به صحنه بیایند، شانسی برای کاندیدای اصولگرا نمی‌بیند ولی اگر مردم مثل ۹۸ عمل کنند، هر کسی اصولگرایان روی او توافق کنند، رای می‌آورد. موسوی‌لاری البته آنچه را که در اسفند ماه ۹۸ اتفاق افتاد، نه متوجه عملکرد اصلاح‌طلبان‌ که متوجه کل مدیریت می‌داند. او معتقد است که قهر مردم از صندوق‌های رای ربطی به اصلاح‌طلبان نداشت و برهمین اساس نتیجه گرفته که قهری که در این انتخابات صورت گرفته از کل مدیریت است و برای رفع سرخوردگی مردم هم نه اصلاح‌طلبان‌ که کل مدیریت باید دست به کار شود.
وزیر کشور دولت اصلاحات راه‌حل این موضوع را چنین بیان کرده است: «قدم اول این است که مردم احساس کنند مطلوب آنها همین صندوق رای است؛ حالا ممکن است به نفع آنها یا به ضررشان باشد. مردم احساس کنند که صندوق رای واقعا برای کل جریان حاکمیت مبنا است. دستگاه نظارت مثل شورای نگهبان و امثال اینها باید این را بپذیرند و بزرگان جامعه بپذیرند که مردم می‌خواهند رای آنها دیده شود. مردم می‌خواهند احساس کنند که رای آنها واقعی است.» او البته اذعان دارد که با توجه به مجموعه گفت‌وگوهایی که دارد صورت می‌گیرد، چنین نشانه‌هایی دیده نمی‌شود و هنوز هم «حال و هوای اسفند 98 بر جریان انتخابات حاکم است.» موسوی لاری اما در ادامه ابراز امیدواری کرده که دست‌اندرکاران امر پیام قهر مردم را در اسفندماه 98 دریافت کرده باشند و زمینه آشتی را فراهم کنند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها