رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537471

اتحادیه اروپا و خطر وقوع نبرد تجاری بر سر واکسن کرونا

ساعت 24 - دولت ایتالیا مانع صادرات واکسن آسترازنکا شده و کمیسیون اتحادیه اروپا این تصمیم مناقشه‌برانگیز را تائید کرده است. این کمیسیون می‌گوید انتظار دارد شرکت‌های داروسازی به قراردادهای خود با اتحادیه پایبند باشند.

ایتالیا

ایتالیا دو روز پیش (پنج‌شنبه چهارم مارس/ ۱۴ اسفند) به تبعیت از دستورالعملی که اتحادیه اروپا اواخر ماه ژانویه تصویب کرده صدور واکسن‌های تولید شده در این کشور به مقصد استرالیا را متوقف کرد.موضع‌گیری اریک مامر، سخنگوی کمیسیون اروپا درباره این موضوع خیلی صریح و شفاف است: «ما انتظار داریم شرکت‌های داروسازی تمام توان‌شان را به کار گیرند تا به تعهدات خود در برابر کشورهای عضو اتحادیه عمل کنند.»او افزود وقتی این اتفاق رخ نمی‌دهد می‌شود به مکانیسم جدید کنترل صادرات متوسل شد. این نخستین بار بود که یک کشور اروپایی این مکانیسم را فعال کرد.این ساز و کار در اصل برای افزایش شفافیت در زمینه میزان تولید و چگونگی توزیع واکسن کرونا طراحی شده اما در ضمن امکان متوقف کردن صادرات واکسن نیز در آن پیش‌بینی شده است.

اعتراض و ابراز تفاهم دولت استرالیا

وزیر خارجه ایتالیا، لوئیجی دی مایو شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد این ماجرا یک اقدام خصمانه علیه استرالیا نیست اما به تعویق افتادن توزیع واکسن در اتحادیه اروپا غیر قابل قبول است و او امید دارد که تدبیر اتخاذ شده در رم تاثیر مثبتی بر کمپین واکسیناسیون در اتحادیه اروپا داشته باشد.این اشاره می‌تواند به افزایش فشار بر شرکت داروسازی آسترازنکا تلقی شود که از ابتدای سال جاری میلادی بر سر تحویل ناکافی واکسن کرونا با اتحادیه اروپا دچار اختلاف شده است.شرکت آسترازنکا اعلام کرده که در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ حتی قادر به تحویل دادن نیمی از واکسن‌هایی که وعده داده هم نیست و این وضع در سه ماهه دوم سال نیز به همین شکل خواهد بود.

دی مایو در دفاع از تصمیم روز چهارشنبه دولت ایتالیا تاکید کرده که استرالیا به شدت درگیر پاندمی کرونا نیست در حالی که در اروپا وضعیت به مراتب وخیم‌تر است و کمبود شدید واکسن نیز وجود دارد.گرت هانت، وزیر بهداشت استرالیا با اعتراض به تصمیم دولت ایتالیا از کمیسیون اتحادیه اروپا خواستار بررسی این اقدام شده است. او در عین حال تاکید کرده که توقف صادرات واکسن تاثیری بر برنامه واکسیناسیون در استرالیا ندارد. اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا حتی گفته که با موضع‌گیری ایتالیا تفاهم دارد.ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا در تازه‌ترین نشست سران اتحادیه اروپا به همتایان خود هشدار داد که واکسیناسیون در کشورهای اروپایی باید تسریع شود و لازم است شرکت‌های داروسازی برای انجام تعهداتشان تحت فشار قرار گیرند.او اکنون به عنوان نخستین رهبر اروپایی شهامت به خرج داده و اختلاف با شرکت آسترازنکا را به سطح یک چالش جدی رسانده است.

حمایت فرانسه از تصمیم ایتالیا

در این مناقشه اکنون پاریس نیز به حمایت از ایتالیا برخاسته است. وزیر بهداشت فرانسه، اولیور وران در گفت‌وگو با شبکه BFMTV تاکید کرده که با تصمیم اخیر دولت ایتالیا تفاهم دارد.او با بیان این که فرانسه هم ممکن است دست به اقدام مشابهی بزند تاکید کرد: «به عنوان وزیر بهداشت هر تعداد دوز واکسن بیشتری در اختیار داشته باشم خوشبخت‌تر خواهم بود.»کمیسیون اتحادیه اروپا تا کنون از اعلام دقیق تعداد واکسن‌هایی که در کشورهای عضو اتحادیه تولید و به خارج از اروپا صادر شده‌اند خودداری کرده است.این کمیسیون در نهایت به تازگی اعلام کرده که در ماه فوریه ۱۴۷ مجوز صادرات برای ۳۰ کشور مختلف صادر شده است. سخنگوی کمیسیون با توجه به این حجم از مجوزهای صادر شده معتقد است خطر در گرفتن یک مناقشه تجاری به خاطر واکسن وجود ندارد.افزون بر این حدود ۹۰ کشور، به خاطر مستثنی شدن کشورهای در حال توسعه، مشمول مکانیسم جدید کنترل صادرات اتحادیه اروپا نمی‌شوند. اتحادیه اروپا همچنین با ساز و کار سازمان بهداشت جهانی برای توزیع عادلانه واکسن موسوم به کوواکس همکاری می‌کند.

درهم تنیدگی پروسه تولید واکسن

در عمل واکسن‌های مختلف از طریق یک شبکه توزیع و مبادله بین‌المللی در کشورهای مختلف تولید می‌شوند. به عنوان مثال شرکت آمریکایی مدرنا مواد اولیه واکسن خود را در سوئیس تولید می‌کند، در اسپانیا آن را وارد مرحله پایانی می‌کند و کار بسته‌بندی و آماده‌سازی نهایی آن را در کشوری مانند بلژیک انجام می‌دهد.کمیسیون اروپا در مجموع ۴۹۰ میلیون دوز واکسن مدرنا پیش‌خرید کرده است. از آنجا که ایالات متحده آمریکا صادرات واکسن‌های تولید شده در این کشور را ممنوع کرده، کانادا در همسایگی آن باید چشم‌انتظار دریافت واکسن‌های تولید شده در اروپا باشد.

دویچه وله

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها