رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537673

پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به ۲۸۳۲ واحد/ افت شدید تشکیل سرمایه در کشور

ساعت 24-معاون طرح و برنامه وزیر صمت گفت: بانک مرکزی بر اساس قانون برنامه ششم توسعه مکلف بوده سهم تولید را از تسهیلات بانکی به ۴۰ درصد برساند که این کار اجرایی نشده است.

سعید زرندی با بیان این مطلب در گفت و گوی خبری ۱۸:۳۰ اظهار کرد: پرداخت تسهیلات، یک رشد اسمی و یک رشد واقعی دارد. رشد واقعی ، این است که وقتی متناسب با تورم تبدیل شود متوجه می‌شویم که وضعیت به چه صورت است.

وی افزود: بند «پ» ماده چهل و ششم قانون برنامه ششم توسعه، یک جهت گیری را در کشور اعلام می‌کند که هیچ وقت اجرایی نشده و یا آنطور که باید اجرا نشده است. این ماده می‌گوید، بانک مرکزی مکلف است به نوعی برنامه ریزی کند که سهم تولید از تسهیلات بانکی ۴۰ درصد باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: یعنی باید تولید را محور جهت‌گیری سیستم بانکی قرار دهیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این آمار در سال‌های گذشته بین ۲۷ تا ۳۰ درصد بوده یعنی هم اکنون که در بهترین وضعیت خود قرار دارد، ۳۰ درصد است.

او گفت: از طرفی وقتی تورم تولیدکننده را بررسی می‌کنیم ،متوجه می‌شویم که بر اساس آخرین آمار مرکز ملی آمار در پایان فصل پاییز، متوسطه تورم تولیدکننده ۷۷ درصد شده یعنی آن چیزی که تولید کننده سال گذشته در اختیارش قرار می‌گرفته، امسال در همان تاریخ ۷۷ درصد گرانتر شده است. این تورم نقطه به نقطه است و سالیانه آن به طور متوسط، حدود ۳۷.۴ درصد است.

زرندی بیان کرد: این آمار در برخی صنایع مس به صنایع تجهیزات حمل و نقل در ۱۷۶ درصد رسیده که بالاترین بوده، در فرآورده‌های شیمیایی ۱۰۸ درصد بوده که متوسط کشور با وزنی که به ضرایب این‌ها دارد، ۷۷ درصد است.

وی اظهار کرد: در اینجا دو نکته مهم مطرح است یکی اینکه به سهمی که باید میرسیدیم نرسیده‌ایم نکته دوم اینکه اگر عدد ثابت برگردانیم، متوجه می‌شویم که عدد تسهیلات برای بخش تولید منفی بوده است. یعنی نسبت به سال گذشته رشد داشته، اما در مقابل تورم، دیده نمی‌شود.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: بسیاری از تسهیلاتی که سیستم بانکی اعلام می‌کند و همیشه محل اختلاف نظر با بخش تولید بوده، شامل انواع مختلف به تسهیلات تمدیدی و امهالی نیز می‌شود که اگر بخواهیم تنها پول جدید را در نظر بگیریم، شاید این رقم به یک چهارم یا یک پنجم تقلیل پیدا کند.

وی بیان کرد: در آذر ماه بر اساس اعلام بانک مرکزی،۳۶۲ هزار فقره تسهیلات به حوزه صنعت و معدن پرداخت شده که تقریبا ۳۰ درصد از عدد ۹ ماهه ابتدایی امسال است و احتمالاً در دی ماه نیز تقریباً همین ۳۰ درصد را داشته ایم.

زرندی اضافه کرد: از امسال یک تغییر رویکرد داشتیم به این صورت که در سال‌های گذشته مشکل اصلی تولید تامین نقدینگی بوده که بانک‌ها در جهت تامین سرمایه در گردش، تغییر جهت داده اند و این یعنی وضع موجود را حفظ کنیم و این سبب شده که تشکیل سرمایه در کشور، به شدت افت کند.

وی گفت: وقتی به تولید سرمایه ثابت داده نشود، آینده کشور با مشکل مواجه می‌شود. طی سال‌های ۹۰ تا ۹۸ به صورت متوسط، رشد تسهیلات اسمی در حوزه صنعت و معدن ۱۹/۶ درصد بوده و تورم تولیدکننده ۱۹/۲ بوده یعنی همیشه میزان رشد تسهیلات از میزان تورم کمتر بوده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: این چالش بسیار جدی است و سیستم بانکی توان ندارد. امسال فعالیت‌های همیشگی خود را مثل سال‌های گذشته ادامه دادیم؛ به طور مثال، تسهیلات رونق تولید را داشتیم که به حدود ۱۴ هزار واحد، در حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم که دقیقا مشخص است چه واحدی با چه نامی، چه میزان تسهیلات دریافت کرده است.

وی بیان کرد: در ۱۱ ماهه امسال ، به حدود ۲۸۳۲ واحد تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت کردیم که مبلغی در حدود ۱۰ هزار و ۶۱۰ هزار میلیارد تومان است. این پول ها، fresh mony یا پول جدید است که با دقت می‌توانیم بگوییم به کدام بنگاه اقتصادی رسیده است.

زرندی بیان کرد: طی سال‌های گذشته بسیار تلاش کردیم تا سامانه پرداخت تسهیلات را یکپارچه کنیم و بتوانیم متوجه شویم که تسهیلات دقیقاً به کدام واحدها پرداخت شده است. دومین کار مهمی که طی این سال‌ها صورت گرفته، این است که برای روش‌های جدید تامین مالی برنامه ریزی کرده ایم.

او در پایان تصریح کرد: دلیل آن نیز این بود که به این نتیجه رسیدیم هر چقدر انرژی خود را برای سیستم اصطکاکی میان سمت و سیستم بانکی بگذاریم، پاسخگوی نیازها نخواهد بود. به همین دلیل بر بازار سرمایه تمرکز کردیم و موضوع تامین مالی برای واحدهای تولیدی از طریق بازار سرمایه را به‌عنوان یک سرفصل جدید، معرفی کردیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها